SYNS I TV. UD:s press- och informationschef Cecilia Julin beklagar sig över Klas Ljungbergs uppträdande i SVT:s dramadokumentär "Diplomaterna". Hon borde bjuda Ljungberg på en drink och be om ursäkt, skriver Harald Treutiger. Foto: DIPLOMATERNA/SVT
SYNS I TV. UD:s press- och informationschef Cecilia Julin beklagar sig över Klas Ljungbergs uppträdande i SVT:s dramadokumentär "Diplomaterna". Hon borde bjuda Ljungberg på en drink och be om ursäkt, skriver Harald Treutiger.  Foto: DIPLOMATERNA/SVT

Fega UD offrar Klas Ljungberg

Publicerad
Uppdaterad
UD:s presstjänsts naiva kunskaper i tv-dramaturgi är ren inkompetens, skriver Harald Treutiger, program- ledare i de två första säsongerna av "Robinson": "Klas Ljungberg gör en strålande insats, både i tv och som diplomat." "Om UD inte är nöjda med resultatet borde de inte bjudit in tv-teamet från början."
Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
I går minglade ambassadrådet Klas Ljungberg ombord på en lustjakt i tv. Inget konstigt med det. Däremot lyfter jag på ögonbrynen när jag läser hur UD:s press- och informationschef Cecilia Julin beklagar sig över såväl tv-producenten Fredrik Undvik som Klas Ljungbergs uppträdande i SVT:s drama- dokumentär "Diplomaterna".
"Visst, tv ljuger inte. Han sitter där och säger precis vad han säger, men den typen av agerande är inte förenligt med vår värdegrund och våra etiska riktlinjer. Det är inte representativt för våra diplomater", säger hon till branschtidningen Dagens Media. Hon är också kritisk till att tv-producenten valde att "uteslutande fokusera på detaljer som inte ger en representativ bild av verklig- heten."

Men om UD
är missnöjda med resultatet borde de inte ha bjudit in tv-teamet från början.
Som press- och informationschef är det Cecilia Julins uppgift att analysera konsekvenserna av att bjuda in ett tv-team att följa medarbetarna hack i häl under lång tid.
När människor under lång tid exponeras för kameror och lär känna personerna i tv-teamet skapas det en speciell stämning, som gör att de som porträtteras slappnar av och vågar bjuda på sig själva.
Denna förmåga att skapa förtroende hos "objekten" är lika viktigt för ett tv-team som den tekniska kunskapen att hantera en kamera.
Utifrån min erfarenhet som pionjär i dokusåpagenren kan jag bara lyfta på hatten för Fredrik Undvik, som jag tror ger svenskarna en betydligt mer sann bild av den svenska utrikesförvaltningen än vad som vore fallet om det var Cecilia Juhlin som ansvarade för klippningen.

Att filmningen skett under lång tid och resulterat i en stor mängd råmaterial är ganska naturligt. För det mesta händer det inte så spännande grejer på UD. Man måste därför låta kameran rulla i väntan på något som är värt att lyfta fram. Om inte UD:s presstjänst är medveten om detta är det inte bara mer än lovligt naiva kunskaper i tv-dramaturgi utan ren inkompetens.
Personligen har min bild av UD snarare förbättrats av Klas Ljungberg, som verkligen förkroppsligar det gamla mottot: "Work hard, play hard."
Från tv-soffan har jag sett honom slita en hel natt med att skriva ett tal för någon chefs räkning. Ingen av en kvinna född ska missunnas en öl i poolen efter en rejäl arbetsinsats.

Mitt intryck är att Klas Ljungberg både verkar ha koll på läget och självdistans. Bilderna av Klas Ljungberg i poolen är ett medvetet grepp för att både driva med bilden av sig själv och den svenske UD-tjänstemannen. Alla som inte fattar det är gnällmånsar.
Det vore djupt orättvist att förpassa Klas Ljungberg till att göra Lars Danielsson sällskap i UD:s kylrum. Cecilia Julin borde istället ta fram sitt representationskort och bjuda Klas Ljungberg på en drink och be om ursäkt.
Klas Ljungberg gör en strålande insats, både i tv och som diplomat.


HARALD TREUTIGER
Harald Treutiger är tv-man. Han var
programledare i de två första säsongerna av ”Robinson”,
1997 och 1998.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag