Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Facebooks vd: Vi säljer inte information om dig

Den enda anledningen till att skadligt innehåll finns kvar är att de människor och AI-system vi använder för granskning fortfarande utvecklas och förbättras, skriver Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg. Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ/TT
Facebook fyller snart 15 år. Över två miljarder människor använder deras tjänster varje månad. Foto: THIBAULT CAMUS/TT

Facebooks vd Mark Zuckerberg svarar på kritiken: 

Människor antar att vi gör saker som vi inte gör. Vi säljer inte människors information – tvärtom har vi starka ekonomiska skäl att inte göra det. 

Inte heller låter vi farligt och polariserande material ligga kvar för att driva engagemang. 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | FACEBOOK. Nästa månad fyller Facebook 15 år. När jag startade Facebook hade jag inte för avsikt att bygga ett globalt företag. På den tiden insåg jag att det gick att hitta nästan allt på internet – musik, böcker, information –men inte det som betyder mest: människor. Så jag skapade en tjänst som människor kunde använda för att skapa kontakter och för att lära sig mer om varandra. Under åren som gått har miljarder människor förstått värdet i detta och vi har fortsatt att utveckla tjänster som människor världen över älskar och använder varje dag.

På senare tid har jag fått många frågor om vår affärsmodell och jag vill därför förklara grunderna för hur vi arbetar.

Jag tycker att alla ska ha möjlighet att göra sin röst hörd och kunna bygga relationer med andra människor. Om vår strävan är att hjälpa alla, behöver vi tillhandahålla en tjänst som alla har råd med. Det bästa sättet att göra det på är att erbjuda våra tjänster kostnadsfritt, vilket möjliggörs genom annonser.

Annonserna måste vara relevanta

Folk har upprepade gånger berättat för oss att om de ska se annonser, så ska de vara relevanta. Därför behöver vi förstå vad de är intresserade av. Så bland annat baserat på vilka sidor människor gillar, och vad de klickar på, skapar vi kategorier – exempelvis, människor som gillar sidor om trädgårdsarbete och som bor i Spanien – och debiterar sedan annonsörerna för att visa annonser för den kategorin av människor. Medan annonsering riktad till specifika grupper existerade långt före internet, tillåter online-annonsering mer precisa träffar, och därmed mer relevanta annonser.

Vi har alla en inneboende misstro mot system som vi inte förstår.

Internet ger oss också möjligheten att erbjuda en mycket större transparens och kontroll över de annonser du ser jämfört med annonser i tv, radio och i tryck. I våra tjänster har du kontroll över vilken information vi använder för att visa dig annonser och du kan blockera annonsörer från att nå dig. Du kan ta reda på varför du ser en annons och ändra dina inställningar för att se annonser som du är intresserad av. Och du kan använda våra transparensverktyg för att se alla annonser en viss annonsör visar för tillfället, även för andra.

Jag kan förstå misstron

Det finns ändå de som är bekymrade av komplexiteten i den här modellen. I traditionell transaktion betalar du ett företag för en produkt eller tjänst som de erbjuder. Det är enkelt. Men i vårt fall kan du använda våra tjänster kostnadsfritt – och vi arbetar separat med annonsörer för att visa dig relevanta annonser. Den här affärsmodellen kan kännas långt från transparent och vi har alla en inneboende misstro mot system som vi inte förstår. 

Mark Zuckerberg frågades i april ut i senaten om Cambridge analytica-skandalen, där 87 miljoner användares data läckte. Foto: ERIN SCOTT / POLARIS POLARIS IMAGES

Ibland betyder det här att människor antar att vi gör saker som vi inte gör. Till exempel säljer vi inte människors data även om det ofta rapporteras att vi gör det. I själva verket skulle försäljning av människors information till annonsörer vara kontraproduktivt för våra affärsintressen eftersom det skulle reducera det unika värdet av våra tjänster för annonsörerna. Vi har starka incitament att skydda människors information från att bli tillgänglig för någon annan.

Nej till klickbeten och engagemangsfiske

En del oroar sig för att annonser skapar en intressekonflikt mellan Facebook och de människor som använder våra produkter. Jag får ofta frågan om vi har anledning att öka engagemanget på Facebook eftersom det ökar annonseringen – även om det inte är i människors intresse.

En annan fråga är huruvida vi låter skadligt och polariserande material ligga kvar för att det driver engagemang. Svaret är nej. Människor säger gång på gång att de inte vill se den typen av innehåll.

Jag vill vara tydlig: vi är väldigt fokuserade på att hjälpa människor att dela med sig och nätverka mer, eftersom syftet med vår tjänst är att hjälpa människor att hålla kontakt med familj, vänner och de sammanhang de ingår i. Men från ett affärsmässigt perspektiv är det viktigt att den tid människor lägger hos oss känns meningsfull, annars kommer de inte använda våra tjänster i det långa loppet. Klickbeten och annat skräp må driva engagemang kortsiktigt, men det vore dumt av oss att medvetet lyfta detta eftersom det inte är det som människor vill ha. 

Vi ska ta bort farligt material

En annan fråga är huruvida vi låter skadligt och polariserande material ligga kvar för att det driver engagemang. Svaret är nej. Människor säger gång på gång att de inte vill se den typen av innehåll. Inte heller vill annonsörerna exponera sina varumärken i sådana sammanhang. Den enda anledningen till att skadligt innehåll finns kvar är att de människor och AI-system vi använder för granskning fortfarande utvecklas och förbättras – inte för att vi har incitament att ignorera det.

Lagrar vi för mycket information?

Slutligen har vi den viktiga frågan om huruvida annonsmodellen uppmuntrar företag som vårt att använda och lagra mer information än vad vi normalt skulle ha gjort.

I det här fallet finns det ingen tvekan om att vi samlar in en del information för annonser – men den informationen är i regel också viktig för säkerheten och för driften av våra tjänster. Exempelvis placerar företag ofta kod i sina appar och webbplatser så att personer som kollar in en produkt, i ett senare skede kan få en annons som påminnelse om att avsluta sitt köp. Men den typen av signal kan också användas för att upptäcka bedragare och falska konton. Vi ger människor full kontroll över huruvida vi använder den här informationen för annonser, men vi låter inte människor kontrollera hur vi använder informationen för säkerhetssyften eller för driften av våra tjänster. När vi i samband med GDPR bad om samtycke för att använda den här informationen till att förbättra annonser, svarade en klar majoritet att de ville låta oss göra detta då de föredrar mer relevanta annonser.

Vi tror att ett regelverk som slår fast de här principerna för hela internet skulle vara bra för alla.

De viktigaste principerna kring data är transparens, valmöjligheter och kontroll. Vi behöver vara tydliga med hur vi använder informationen och människor behöver tydliga valmöjligheter för hur de vill att deras information ska användas. Vi tror att ett regelverk som slår fast de här principerna för hela internet skulle vara bra för alla.

Småföretag kan blomstra tack vare Facebook

Det är viktigt att det här blir rätt, eftersom det finns tydliga fördelar med den här affärsmodellen. Miljarder människor får en gratistjänst för att hålla kontakten med dem som de bryr sig mest om – och för att uttrycka sig. Småföretag världen runt får tillgång till verktyg för att växa och skapa jobb. 

Det finns över 90 miljoner småföretag på Facebook och de utgör en stor del av vår verksamhet. De flesta har inte råd att betala för tv-annonser eller annonstavlor men har nu möjlighet att använda samma verktyg som tidigare endast var tillgängliga för stora företag.

Det här skapar enorma möjligheter, eftersom det är småföretag som skapar majoriteten av jobben och tillväxten i världen. I en global undersökning uppgav hälften av företagen på Facebook att de kunnat anställa fler människor efter att de gått med. Det betyder att de använder våra tjänster för att skapa miljontals arbetstillfällen. För att sätta det i perspektiv kan nämnas att den amerikanska ekonomin skapade 2,6 miljoner jobb förra året.

Makt till var och en

För oss har teknologi alltid handlat lägga makten i händerna på människor. Om du tror på en värld där alla ska få använda sin röst och har samma förutsättningar för att göra sig hörda och där alla kan starta ett företag från grunden – då är det viktigt att skapa teknologi som tjänar alla. 

Det är den världen vi strävar mot varje dag och vår affärsmodell gör det möjligt. 

 

Av Mark Zuckerberg

Grundare och vd, Facebook