Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Energidrycker hör hemma på Bolaget

Energidryckens segertåg är resultatet av målmedveten marknadsföring och riskerar att bli ett allt större hot mot folkhälsan. Det är nu hög tid för politikerna att föreslå 18-årsgräns för drycken, skriver författaren André Persson. Foto: Jan Danielsson
Inför 18-årsgräns på energidrycker, skriver författaren André Persson. Foto: Jessica Gow / Tt

Energidryckens segertåg är resultatet av målmedveten marknadsföring och riskerar att bli ett allt större hot mot folkhälsan. Det är nu hög tid för politikerna att föreslå 18-årsgräns för drycken, skriver författaren André Persson.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Energidrycker är inte bra för någon, i något sammanhang. Det har en mängd larmrapporter från bland annat Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) och Världshälsoorganisationen (WHO) visat. Bland dryckernas riskeffekter finns adhd-liknande beteenden hos barn, blodtryckshöjningar, hjärtarytmi, koffeinförgiftning, fetma och tanderosion.

Men larmen till trots ökar dryckernas popularitet. I dag finns det inget parti i Sveriges riksdag som tycker att energidryckerna borde förbjudas för barn under 18 år. Det kan inte betecknas som något annat än en skandal att våra valda politiker inte förstår bättre. Energidryckernas segertåg riskerar att bli ett allt större hot mot folkhälsan.

Ett skäl till att energidrycken fortsätter att växa – på läskens bekostnad – är att den anses som nyttigare än just vanlig läsk, en funktionell dryck som kan användas av den som idrottar. Ingenting kunde vara mer fel.

Energidrycken är en läsk på steroider. Den innehåller nämligen allt som ökar risken för diabetes typ 2 och fetma. Men också risken för cancer i bukspottskörteln, hjärt-kärlsjukdomar, gikt, nedsatt njurfunktion och synproblem. Dessutom innehåller energidrycken koffein (inte sällan syntetisk), som barn tål mycket sämre än vuxna. Men också det starkt kritiserade taurinet som påverkar det centrala nervsystemet negativt. Det kan leda till aggressioner på grund av serotoninutsöndrandet, öka prevalensen för drogmissbruk och skapa hjärtarytmi.

 

Energidryckens segertåg är resultatet av målmedveten marknadsföring att göra drycken till en funktionell dryck som ger energi. Det är också en utveckling som fått självaste Coca-Cola, att efter flertalet misslyckade energidryckslanseringar i eget namn, till slut känt sig nödgade att köpa in sig i världstvåan, Nasdaq-noterade Monster Energy.

I den strategin ingår för marknadsledaren Red Bull att sponsra uthållighetslopp som Wings For Life World Run, i Kalmar, ett uthållighetslopp som samlar in pengar till ryggmärgsforskning. Men låt dig inte luras. Red Bulls ambitiösa satsning på uthållighetslopp syftar just till att kopplas ihop med uthållighet, och därför vill man exponera sig mot en äldre målgrupp som inte hoppar från höjder och flyger okontrollerat genom luften. Sponsringen av längdskidåkare som Petter Northug och svenske Markus Hellner fyller samma funktion; att etablera energidrycken som nyttig och funktionell.

Nya produktförlängningar, sobra förpackningar, lanserandet av lightprodukter och uppvaktandet av gourmetrestauranger är också en del i strategin att expandera sitt livsrum och nå äldre, hälsomedvetna konsumenter. Ett annat exempel på den uppgraderingen som pågår är försöken att få in energidryckerna på apotek och sjukhus. Det kanske mest bisarra exemplet är McDonald's försök att med hjälp av just energidrycker på menyn, försöka ompositionera sig som en ny och hälsosammare hamburgerkedja. Samtidigt har Livsmedelsverket sedan länge direkt avrått från att använda energidrycker vid fysisk ansträngning och rekommenderar inte drycken till barn.

 

Om nu våra politiker inte klarar av att läsa WHO:s rapporter och stifta lagar som gagnar folkhälsan, så får den civila vuxenvärlden träda in; visa på goda exempel och sätta gränser. Bort med energidrycker från skolor och omklädningsrum. Klaga på ditt apotek om du ser någon energidrycksprodukt vid kassorna. Ifrågasätt gymmet om de har energidrycker i kylarna och klaga på innehållet i din goodie bag till motionsloppet om den innehåller koffeindrycker. Skriv till din riksdagsman.

Bidra till att begränsa normaliteten av energidrycken. Den fyller ingen funktion och gör bara våra barn feta och påtända. Som sådan hör den snarare hemma på Systembolaget än på Apoteket.

 

André Persson

Författare

Har bland annat skrivit boken ”No Bull”

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!