Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En sparkad vd gör inte SL-kortet billigare

Vi kollektivtrafikanter är för dåligt organiserade, skriver Christian Tengblad från Planka.nu Foto: Planka.nu

Anledningen till att kollektivtrafiken blir dyrare, sämre och tappar andelar till massbilism är inte att fel politiker valts. Problemet är att vi kollektivtrafikanter är för dåligt organiserade, skriver Christian Tengblad från Planka.nu.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

På något vis har SL:s vd Anders Lindström, och hans snatteri på Hongkongs flygplats, fått mer uppmärksamhet än att kollektivtrafiken ska bli dyrare och sämre. Kanske är det en alltför bra bild med den välbetalde vd:n som grips med fingrarna i syltburken. Men egentligen spelar det ingen roll om SL:s vd blir sparkad. Faktum är att det inte ens spelar någon större roll vilka politiker som styr.

Avgiftstrycket på månadskortet ska höjas med 100 kronor, och politikerna utlovar hårdare tag mot plankare. Det kunde vara en beskrivning av 2015, men handlar om den 1 januari 2004 då Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet styrde Stockholms landsting. En ledande socialdemokrat ville till och med stänga ner vår hemsida, och dåvarande vd kallade plankare för "ohyra".

Sedan dess har höjningarna fortsatt, och hundratals miljoner slösats på hårdare tag. När borgarpartierna höjde avgifterna med 100 kronor 2011, så var motförslaget från Socialdemokraterna en höjning med 50 kronor. Att bygga klämspärrar och prioritera återvändsgränden Förbifart Stockholm framför kollektivtrafiken är andra saker som förenar Socialdemokraterna och Moderaterna. Om Stockholm växer med två bussar om dagen, är det vansinne att få dessa människor att sätta sig i varsin bil i stället. Men det är dit spiralen av höjda avgifter, indragen trafik och inställda investeringar leder. Vi börjar misstänka att vi får samma politik oavsett hur det röstas i landstingsvalet.

 

Anledningen till att kollektivtrafiken blir dyrare, sämre och tappar andelar till massbilism är inte att fel politiker valts. Problemet är att vi kollektivtrafikanter är för dåligt organiserade. Bilister, bil- och oljeindustri utövar ett ständigt tryck på politiker. Utan att gå ihop i egna intressegrupper så kommer vi aldrig kunna byta spår. Hittills är de anställda inom kollektivtrafiken mest välorganiserade, och plankare - till viss del. Men ett pendlarfack för alla resenärer, som till exempel Bus Riders Union i Los Angeles, saknas i Stockholm. Det behövs fler purkna pendlare, trotsiga trafikanter och rosenrasande resenärer!

I Planka.nu organiserar vi oss genom en avgiftstrejk. Det betyder att alla medlemmar betalar sina tilläggsavgifter tillsammans, genom en fond, och plankar på kollektivtrafiken. Avgiftsstrejken gör att vi inte kan reduceras till ett gäng tyckare - tillsammans kan vi sätta kraft bakom våra krav. När fler börjar planka i protest mot avgiftshöjningar så drar de inte in lika mycket pengar. Till slut kollapsar avgifterna och kollektivtrafiken skattefinansieras för att staden ska fortsätta fungera. Tills dess så fungerar också p-kassan som en trygghet för alla med låg inkomst som ändå behöver ta sig runt i staden.

 

Målet är fri kollektivtrafik, som finansieras genom skatten. Endast då kan alla stockholmare få friheten att röra sig, vi kan montera ner alla spärrar och kontroller som gör resandet jobbigt och vi får ett utmärkt ekonomiskt incitament för människor att ställa bilen. I såväl stora städer som Tallinn och mindre kommuner som Avesta har fri kollektivtrafik givit sociala fördelar för de fattigaste och minskade koldioxidutsläpp på grund av minskad bilism. De bilister som fortsätter köra betalar mer, men tjänar på att trafiken blir glesare.

Istället för att sparka sin vd borde SL och landstingspolitikerna ta bort alla hinder från tunnelbanespåren. Utan avgifter och spärrar blir det en trevligare resa. För det är genialt att resa – och betala – tillsammans.


Christian Tengblad, Planka.nu

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!