Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En kriminalisering av vårt kulturarv

Kungliga Automobil Klubben, KAK, har nyligen lämnat en skrivelse till Miljödepartementet och avvisat alla de förslag som begränsar motorhobbyn, skriver Peter Wallenberg Jr.

Naturvårdsverkets förslag är inte bara ett slag mot motorhobbyn - utan också mot svensk industrihistoria och samhällsnytta, skriver Peter Wallenberg Jr.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Förra året presenterade Naturvårdsverket ett förslag om hur man ska komma till rätta med så kallade "svarta bilskrotar", samt problem med målvakter som skriver sig på många bilar och inte betalar parkeringsavgifter.

Utredningen ligger nu hos miljödepartementet och i "motorsverige" är oron stor. Hade det bara handlat om att kriminalisera svarta bilskrotar och målvakter hade jag inte haft några större synpunkter, men tankarna i naturvårdsverkets rapport innebär att stora delar av motorhobbyn kan bli klassad som kriminell.

I Naturvårdsverkets utredning finns flera förslag som skulle begränsa möjligheterna för motorhobbyn i Sverige, till exempel ett tak för hur många bilar som man får äga, begränsning av hur länge man får ha en bil avställd och ett krav på godkänd besiktning för att tillåta export.

Att renovera eller bygga om förutsätter att man får samla på flera bilar och plocka delar från dessa. Därför måste det finnas möjlighet att köpa och sälja delar till andra samlare för att få ihop till drömbilen. Skulle detta klassas som brottsligt faller grunden för stora delar av motorhobbyn.

Motorhobbyn och intresset för bilen engagerar många svenskar och det finns en tydlig koppling mellan motorhobby, motorkultur och motorsport. Att samla på, renovera och bygga om bilar är inte bara en hobbyverksamhet, utan det utgör även grunden för en hel bransch med tidningar, utställningar, verkstäder, reservdelar, bilhandel med mera.

Motorhobbyn ökar intresset för bilindustrin och biltrafiken och är på så sätt viktig för att öka rekryteringsbasen till svensk industri. Kompetens och inno ­ vationer som utvecklas inom motorhobbyn har också haft betydelse för svensk bilindustris konkurrenskraft. De insatser som görs inom motorhobbyn för att ta om hand, bevara och renovera bilar kommer motorsporten till del och leder till att viktig industrihistoria bevaras.

Jag anser att varje bil är en potentiell samlarbil i framtiden. Ett undantag för 30 år gamla bilar, som brukar anses som gräns för veteranbilar, räcker därför inte för att underlätta för motorhobbyn. De allra dyraste bilarna kommer nog att sparas ändå, men för att få en bredd måste fler kunna spara sin favoritbil. De som samlar Saab 96 och 99, Volvo 140 och 240 gör faktiskt en kulturgärning. Dessutom går det inte att bygga upp bilmuseer som SAAB Car Museum i Trollhättan om man inte får spara bilar år 1-30.

Kungliga Automobil Klubben, KAK, har nyligen lämnat en skrivelse till Miljödepartementet och avvisat alla de förslag som begränsar motorhobbyn. Självklart ska illegal verksamhet beivras men man får inte begränsa motorhobbyn.

Tyvärr är det inte första gången som denna typ av förslag dyker upp. För några år sedan fanns det förslag om att stoppa all privat import av bilar från länder utanför EU. Engagemang från KAK, Motorhistoriska riksförbundet och andra organisationer samt insiktsfulla politiker satte stopp för detta förslag. Låt oss hoppas att regeringen lägger Naturvårdsverkets utredning åt sidan och funderar på andra sätt att komma åt så kallade bilmålvakter och svartskrotar. Motorhobbyn är inte bara rolig. Den är samhällsnyttig också.

 

Peter Wallenberg Jr

Peter Wallenberg Jr. är företagsledare och racerförare. Han är också bland annat ordförande i KAK, Kungliga Automobil Klubben.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!