Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Dina barn möts av en skola i ständigt förfall

Alexander Skytte, lärare aktiv i Skolupproret.
Pernilla Wallgren, lärare aktiv i Skolupproret.

Elever får inte den utbildning de har rätt till. Det är inte längre en åsikt – det är ett faktum.

Facket svek oss. Hade man velat behålla sin trovärdighet hade man valt att strejka, skriver lärarna Alexander Skytte och Pernilla Wallgren.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Krisrapporter duggar tätt från skolan medan tystnaden i verksamheten gör sig än mer närvarande. Idag kan lärare inte berätta hur illa det är, det skulle innebära trolöshet mot arbetsgivaren, och de lärare som trotsat detta med hopp om att stå upp för sina elever finner sig snabbt sittandes på rektorns rum där läraren ombeds förklara sig. 

Varje negativ recension en skola får riskerar nämligen att leda till förödande konsekvenser. En skola som har ett negativt rykte tappar elever som väljer att byta till en skola med ett bättre sådant. Problemet är att ett rykte säger ingenting om kvaliteten på undervisningen som bedrivs. Ryktet talar enbart om hur bra en skola är på att polera sin yta. Vad hände med tanken om att den närmsta skolan var det bästa alternativet? Vi ber er, fall inte för en glimrande fasad!

Sänk ambitionerna – eller bryt ihop

Vi tänker inte ljuga för någon längre. Era barn möts av en skola i konstant försämring. Lärares fortbildning går just nu ut på att acceptera dessa försämringar och lära sig att god undervisning inte går att bedriva. Det är inte ett aktivt val från lärarens sida att sänka sina ambitioner, utan den enda överlevnadsstrategi som finns tillgänglig. De lärare som inte klarar av att göra detta bryter ihop, och det finns något oerhört tragiskt med att behöva hålla om en lärarkollega som fallit till golvet i gråt och utmattning. Läraryrket är nämligen i dag det yrke som toppar sjukskrivningsstatistiken.  

Det vi begär är inga orimligheter. Det vi efterfrågar är att kunna ge barnen det de har rätt till, utan att någon ska behöva gå sönder. Hjälp oss nu!

Även om just du inte är den förälder som hämtar ett barn med en pågående panikattack kommer även ditt barns skolgång att påverkas. Att höra sina klasskamrater vråla i panik skapar ängslan. Det handlar inte om att exkludera barn, det handlar om att skapa förutsättningar för en sund arbetsmiljö till alla barn. Hur ska barnen annars lära sig?

Era barns specifika behov tar ingen hänsyn till. På papperet ja, i verkligheten nej. Ifall ni anser att varje unge ska kunna sitta still på sin plats eller fungera i ett socialt samspel, kom då till ett vanligt klassrum. Alla barn kan nämligen bli precis vem som helst i klassen, och vårt uppdrag är att älska och utbilda ert barn, oavsett vad som krävs. Det är ett uppdrag vi är stolta över.

Vi behöver civilsamhällets stöd

Vår yrkesstolthet räcker inte längre till för att mätta allas munnar. Vi behöver Er hjälp nu: medborgare, föräldrar. Vi behöver er hjälp att rädda vår svenska skola som håller på att drunkna i nedskärningar och ekonomiska sidointressen. Men det saknas ett politiskt engagemang i civilsamhället för att göra något åt detta. Det vi begär är inga orimligheter. Det vi efterfrågar är att kunna ge barnen det de har rätt till, utan att någon ska behöva gå sönder. Hjälp oss nu!

För att citera läraren Karen Lewis som framgångsrikt drev på utvecklingen för skolorna i USA genom en stor lärarstrejk: 

”Skolan tillhör oss. Den tillhör eleverna, lärarna, skattebetalarna. Skolan är inte en ekonomisk konstruktion vi hittat på för att få en underfinansierad kommunal budget i balans, den är en demokratisk grundpelare för vårt samhälle.”

En strejk hade behövts

7 april skrevs ett nytt läraravtal under, och därmed är lärares möjlighet att strejka för ett bättre avtal borta för tre år framåt. Om facken hade velat behålla sin trovärdighet hade man valt konflikt. Om inte facken ska stå upp för vår arbetsmiljö, vem gör det då? Vi hade behövt den här konflikten, men det valde våra fackförbund bort. 

För att kunna strejka behöver vi ha allmänheten med oss. Därför lyfter vi nu frågan till er. Visst förstår ni vikten av en fungerande skola? Visst stöder ni oss i kampen för en human arbetsmiljö för lärare och barn i våra skolor? 


Av Alexander Skytte 

Lärare, aktiv i Skolupproret

Pernilla Wallgren

Lärare, aktiv i Skolupproret