Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dieselbilen får finnas – men inte i städerna med miljözoner

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.
Karin Svensson Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott.
Lorentz Tovatt är riksdagsledamot (MP) med ansvar för stadsmiljö. Foto: ANDERS YLANDER

Det är inte förvånande att folk som köpt en dieselbil känner sig lurade av miljözonerna. 

Men det är inte regeringens fel, som Moderaterna påstår. Den tvingas bara åtgärda Alliansens hälsofarliga subventioner, skriver Daniel Helldén (MP) med flera.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK | MILJÖZONER. Ge er på fuskande biltillverkare i stället för bilägare, säger Moderaterna. Men det är inte fusket med dieselreningen som skapar behovet av miljözoner. De behövs för att Alliansen påbörjade subventioner av dieselbilar, vilket lett till allvarliga luftkvalitetsproblem och att stadsbor utsätts för allvarlig hälsopåverkan som barnastma och för tidig död.

LÄS MER: Straffa dieselfuskarna – inte vanliga människor

Hjärt- och kärlsjukdomar samt andningsbesvär på grund av luftföroreningar kostar samhället 42 miljarder årligen.

Att regeringen inför miljözoner har inget med fusket att göra. Miljözoner behövs enligt alla instanser. Det har visat sig att alla dieselbilar släpper ut upp till fem gånger mer kvävedioxid än vad som uppgetts.

Enligt forskarna ger utsläppen från trafiken 430 förtida dödsfall varje år bara i Stockholms län. Hjärt- och kärlsjukdomar samt andningsbesvär på grund av luftföroreningar kostar samhället 42 miljarder årligen.

Moderaternas motstånd mot miljözoner är populistiskt

I detta läge vill M skjuta på miljözoner. Att avstå miljözoner och peka på tillverkarna är populistiskt, eftersom de flesta biltillverkare inte formellt har fuskat. Problemet finns kvar.

M vet att dieselbilarnas utsläpp skadar folks hälsa, men har inget gjort. Redan 2010 begravde de en egen miljözonsutredning! 

Det är inte förvånande att folk som köpt en subventionerad dieselbil känner sig lurade. Men med Moderaternas trollformel är det regeringens ansvar, eftersom den tvingas åtgärda Alliansens dieselsubventioner.

Dieselbilen kommer finnas även i framtiden, men inte i städerna. Där orsakar den farlig luft och sämre miljö. Att Moderaterna sätter sig på tvären visar att de prioriterar annat än vår hälsa, frisk luft och god miljö.

 

Av Karin Svensson Smith

Ordförande riksdagens trafikutskott (MP)

Lorentz Tovatt

Riksdagsledamot med ansvar för stadsmiljö (MP)

Daniel Helldén

Trafikborgarråd i Stockholms stad (MP)

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!