Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.
Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.
Karin Svensson Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott.Karin Svensson Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott.
Karin Svensson Smith (MP), ordförande för riksdagens trafikutskott.
Lorentz Tovatt är riksdagsledamot (MP) med ansvar för stadsmiljö. Foto: ANDERS YLANDERLorentz Tovatt är riksdagsledamot (MP) med ansvar för stadsmiljö. Foto: ANDERS YLANDER
Lorentz Tovatt är riksdagsledamot (MP) med ansvar för stadsmiljö. Foto: ANDERS YLANDER

Dieselbilen får finnas – men inte i städerna med miljözoner

Publicerad

Det är inte förvånande att folk som köpt en dieselbil känner sig lurade av miljözonerna. 

Men det är inte regeringens fel, som Moderaterna påstår. Den tvingas bara åtgärda Alliansens hälsofarliga subventioner, skriver Daniel Helldén (MP) med flera.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK | MILJÖZONER. Ge er på fuskande biltillverkare i stället för bilägare, säger Moderaterna. Men det är inte fusket med dieselreningen som skapar behovet av miljözoner. De behövs för att Alliansen påbörjade subventioner av dieselbilar, vilket lett till allvarliga luftkvalitetsproblem och att stadsbor utsätts för allvarlig hälsopåverkan som barnastma och för tidig död.

LÄS MER: Straffa dieselfuskarna – inte vanliga människor

Hjärt- och kärlsjukdomar samt andningsbesvär på grund av luftföroreningar kostar samhället 42 miljarder årligen.

Att regeringen inför miljözoner har inget med fusket att göra. Miljözoner behövs enligt alla instanser. Det har visat sig att alla dieselbilar släpper ut upp till fem gånger mer kvävedioxid än vad som uppgetts.

Enligt forskarna ger utsläppen från trafiken 430 förtida dödsfall varje år bara i Stockholms län. Hjärt- och kärlsjukdomar samt andningsbesvär på grund av luftföroreningar kostar samhället 42 miljarder årligen.

Moderaternas motstånd mot miljözoner är populistiskt

I detta läge vill M skjuta på miljözoner. Att avstå miljözoner och peka på tillverkarna är populistiskt, eftersom de flesta biltillverkare inte formellt har fuskat. Problemet finns kvar.

M vet att dieselbilarnas utsläpp skadar folks hälsa, men har inget gjort. Redan 2010 begravde de en egen miljözonsutredning! 

Det är inte förvånande att folk som köpt en subventionerad dieselbil känner sig lurade. Men med Moderaternas trollformel är det regeringens ansvar, eftersom den tvingas åtgärda Alliansens dieselsubventioner.

Dieselbilen kommer finnas även i framtiden, men inte i städerna. Där orsakar den farlig luft och sämre miljö. Att Moderaterna sätter sig på tvären visar att de prioriterar annat än vår hälsa, frisk luft och god miljö.

 

Av Karin Svensson Smith

Ordförande riksdagens trafikutskott (MP)

Lorentz Tovatt

Riksdagsledamot med ansvar för stadsmiljö (MP)

Daniel Helldén

Trafikborgarråd i Stockholms stad (MP)

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag