Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det ni kallar "snökaos" kallar vi andra lätt snöfall

Även i Sveriges huvudstad borde det vara normalt med vinter, den infaller ju faktiskt varje år, skriver Lars Beckman. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Lars Beckman är riksdagsledamot för Moderaterna.

Det var samma väder i Gävle som i Stockholm i morse. Men i Gävle fungerade infrastrukturen normalt, medan det i Stockholm var kaos i lokaltrafiken liksom i stora delar av vägnätet.

Dubbdäcksförbud och feministisk snöröjning ställer till det, skriver moderaten Lars Beckman.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I Sverige blir det vinter varje år. Vi som bor i detta land har under många generationer anpassat oss till just det. Vi vet att vi måste klä oss varmt och vi vet att vi byter våra sommarsandaler till vinterskor. Det är fullt normalt.

När det gäller snöröjning, halkbekämpning och trafiksäkerhet så verkar det dock som att lärdomarna snarare har försämrats – eller anpassats till Miljöpartiets och Feministiskt initiativs idéer om såväl trafiksäkerhet som snöröjning. Konsekvenserna blir att varken det ena eller det andra fungerar.

 

LÄS MER: Stockholms stad ska prioritera "jämställd snöröjning" – plogningen kollapsade 

 

I dag tog jag tåget till Stockholm från Gävle. I Gävle var det ett lätt snöfall och det var samma väder i Stockholm när jag kom fram till centralstationen. Den stora skillnaden var att i Gävle fungerade infrastrukturen normalt medan det i Stockholm var kaos i lokaltrafiken liksom i stora delar av vägnätet. Det som i Stockholm kallas snökaos kallar vi andra alltså lätt snöfall. 

Även i Sveriges huvudstad borde det vara normalt med vinter. Då måste medborgarna fråga  dels vad man får skattepengarna och dels vilka politiska beslut som ligger bakom kaoset. Det är viktiga frågor att ställa sig oavsett om man bor i Stockholm och inte kan ta sig fram eller om man sitter i en taxi från Arlanda i två och en halv timme för att trafiken står still. Den feministiska snöröjningen betyder att man inte halkbekämpar tillräckligt väl och tillräckligt snabbt i Stockholm.

Dubbdäcksförbudet påverkar trafiken utanför Södermalm

När det gäller vägnätet så har det funnits, och finns tyvärr fortfarande, förslag och idéer om att man ska förbjuda dubbdäck. Det orsakar stora problem på vägarna när bilister inte kan ta sig fram. Dubbdäcksförbudet på Södermalm i Stockholm orsakar trafikkaos även på andra platser än Hornsgatan och visar att trafiksäkerhetsfrågor inte borde överlåtas till lokala politiker utan hanteras på en nationell nivå.

 

LÄS MER: Stockholmarna sämst förberedda på vinterväglag

 

Sveriges riksdag har enhälligt antagit en nollvision över antalet omkomna i trafiken och då måste all tillgänglig teknik användas för att nå det målet – liksom trafiksäkra däck. Vi har bland annat infört bilbälten, antisladdsystem fyrhjulsdrift och ABS för att hjälpa oss att komma fram säkert. Politiken borde uppmuntra teknikutveckling – inte bekämpa den.

Dubbdäck är det mest trafiksäkra alternativet för oss bilister. Flera undersökningar visar på att dubbdäckens stora betydelse för trafiksäkerheten. Skillnaden mellan att köra bil med dubbdäck och att köra utan är stor. Risken att drabbas av olyckor minskar drastiskt om bilen har dubbdäck till skillnad från om bilen försetts med dubbfria vinterdäck. Skillnaden kan vara så stor som 43 procent, enligt en undersökning från Trafikverket, om en trafikolycka resulterar i en dödlig utgång eller inte. Dubbdäck räddar liv.

 

LÄS MER: Feministisk snöröjning – en bra idé som sprider sig

 

Det måste vara upp till var och en att göra en egen riskbedömning över körsätt och körförmåga och därefter fatta beslut om man ska köra med dubbdäck eller inte. Det är inte logiskt att förbjuda dubbdäck i Sverige där vi har en god tradition av hög trafiksäkerhet och en politisk målsättning med noll döda i trafikolyckor. Dagens trafikkaos i Stockholm visar hur viktigt det är med framkomlighet i trafiken liksom en väl fungerande kollektivtrafik.

 

Av Lars Beckman

Riksdagsledamot (M), Gävleborg