Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det är dags nu – förbjud telefonförsäljning för gott

Tre av fyra svenskar anser att telefonförsäljning borde vara olagligtFoto: Shutterstock
Edgeir Vårdal Aksnes, initiativtagare till #Slutaringa och grundare av elbolaget TibberFoto: FALKUGGLA

Tre av fyra svenskar anser att telefonförsäljning borde vara olagligt.

Skyddet via NIX-registret fungerar så dåligt att Konsumentverket har avbrutit sitt samarbete.

Det är hög tid att totalförbjuda telefonförsäljning, skriver Edgeir Vårdal Aksnes, initiativtagare till #Slutaringa och grundare av elbolaget Tibber 

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nio av tio svenskar (87 procent) litar inte på informationen de får från telefonförsäljare och tre av fyra (73 procent) anser att telefonförsäljning borde vara olagligt. Det visar en ny opinionsundersökning genomförd av Norstat på uppdrag av oss på Tibber. Detta är ännu ett av många bevis på att det är dags att förbjuda telefonförsäljning. 

Vi får dagligen in många vittnesmål från kunder om hur elbolag, och elbolagens anlitade försäljningsbolag, försöker lura in dem i långa och usla avtal. Här skulle representanter från telefonförsäljningsindustrin antagligen hävda att framförallt två åtgärder vidtagits.

Den ena är NIX-registret, och den andra är skriftlighetskravet som infördes 2018 och som innebär att man måste signera ett avtal vid telefonförsäljning - och att ett muntligt ja inte längre räcker. Problemet är att varken NIX eller skriftlighetskravet är speciellt välfungerande. 

När vi frågade svenskarna hur NIX faktiskt fungerar svarade nära nio av tio (87 procent) av dem som registrerat sig för att spärra sina nummer från att bli kontaktade av telefonförsäljare att de trots detta blivit kontaktade. Det här även något Konsumentverket flaggat för, som 2017 avbröt sitt samarbete med NIX. I en skrivelse till regeringen i samband med detta står det att ”Spärregistret NIX-Telefon har så många luckor och undantag att tjänsten inte ger ett fullgott skydd mot oönskad telefonförsäljning.”.

Nya kraven gör problemet ännu värre

Dessutom saknar NIX skydd för Sveriges småföretagare, som är en växande grupp. NIX är i bästa fall ett icke-fungerande verktyg och i värsta fall en bluff, sjösatt av telefonförsäljare för att skydda telefonförsäljning. 

Kravet på ett skriftligt ja vid telefonförsäljning infördes för att konsumenter inte skulle känna sig pressade att säga ja till något över telefon och för att en viss betänketid alltid skulle finnas. Vad som i stället hände var att telefonförsäljare nu håller kvar konsumenter i telefonen, och skickar över ett avtal via sms. Helt plötsligt räcker det att svara ”ja” på ett sms för att det ska räknas som ett bindande avtal, vilket gör att problemet om något kan vara värre än innan. Det här är också något som Telekområdgivarna tidigare flaggat för.

SVT:s granskning är en sorglig läsning

I april 2019 påbörjade SVT Plus en viktig granskning där man i reportageserien ”Plus granskar elbolag” kan läsa om resultatet av oseriösa elbolag och deras metoder. Det är sorgligt att läsa de vittnesmål från konsumenter om elbolagens fulspel som inkommit till granskningen. 

En viktig samhällsfunktion har infekterats av bedragare och lycksökare

Att driva ett energibolag idag kan därför tidvis kännas som att sälja begagnade bilar - branschen har så många oetiska spelare att det räcker och blir över. Förutom att det här är upprörande på ett personligt plan urholkar det även förtroendet för hela vår bransch, och skapar en aversion mot alla aktörer - oavsett vilka metoder man använder eller inte.

Att en viktig samhällsfunktion har infekterats av bedragare och lycksökare är ett stort problem för alla svenskar, och många av dem som räknas som relativt goda spelare använder oetiska försäljningsmetoder för att ta marknadsandelar. Vi tänker dock inte spela med i det osunda som händer i vår bransch, och ett första steg är att ta striden mot telefonförsäljning.

Det är nu därför hög tid att vi synar telefonförsäljningen, och börjar vidta riktiga åtgärder. Vi har nyligen lanserat kampanjen #slutaringa, med målet att helt förbjuda telefonförsäljning. Vi uppmanar nu våra konkurrenter att sluta använda sig av telefonförsäljning och ansluta sig till kampanjen, då vi ser det här som en fråga som är större än oss som bolag - och viktig för hela branschen. 

Edgeir Vårdal Aksnes

Initiativtagare till #Slutaringa och grundare av Tibber