Att en man vägrar skaka hand med en kvinna eller vice versa har ingenting att göra med islam utan är en ren maktdemonstration och ett uttryck för diskriminering, skriver Nalin Pekgul. Foto: RONNY JOHANNESSONAtt en man vägrar skaka hand med en kvinna eller vice versa har ingenting att göra med islam utan är en ren maktdemonstration och ett uttryck för diskriminering, skriver Nalin Pekgul. Foto: RONNY JOHANNESSON
Att en man vägrar skaka hand med en kvinna eller vice versa har ingenting att göra med islam utan är en ren maktdemonstration och ett uttryck för diskriminering, skriver Nalin Pekgul. Foto: RONNY JOHANNESSON
Nalin Pekgul är sjuksköterska, skribent och före detta riksdagsledamot för S. Foto: ALEXANDER DONKANalin Pekgul är sjuksköterska, skribent och före detta riksdagsledamot för S. Foto: ALEXANDER DONKA
Nalin Pekgul är sjuksköterska, skribent och före detta riksdagsledamot för S.  Foto: ALEXANDER DONKA

Den godtrogna kampen stärker islamisterna

Publicerad

Jag sörjer att det svenska samhället ger pengar och legitimitet till islamistiska organisationer som begränsar andra muslimers frihet –  i stället för att lyssna till forskarnas varningar. 

Jag tänker inte tillåta att ni förvränger bilden av mitt islam, skriver Nalin Pekgul.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | ISLAM. I onsdags tog Arbetsdomstolen ställning i ett principiellt viktigt mål. Konflikten gällde om en anställd kan anses ha blivit utsatt för religiös diskriminering. Parter i målet var Fackförbundet Unionen och Kunskapsskolan. Bakgrunden är att en muslimsk kvinna inte fick fortsätta som vikarie på en skola när hon vägrade skaka hand med en kollega. Unionen ansåg att kvinnan har blivit diskriminerad på grund av sin religiösa tro. Arbetsdomstolen avslog på onsdagen kravet på diskrimineringsersättning och menade att skolan hade agerat rätt i frågan. 

Trots utgången i domstolen känns det sorgligt att samhällets kunskap om islam är så liten att ett fackförbund tror sig bekämpa diskriminering av muslimer när det i själva verket handlar om att stärka islamister.

 

LÄS MER: Nalin Pekgul: Här i Sverige skakar vi hand – punkt slut 

 

Många saknar grundläggande kunskap om islam

Trots att det bor uppskattningsvis 500 000 muslimer i Sverige är okunskapen stor när det gäller grundläggande fakta om uppdelningen mellan sunni- och shiamuslimer och att det även inom dessa riktningar kan finnas stora skillnader i tolkningen av religionens bud.

Tvisten om att skaka hand startade på Kunskapsskolan i Helsingborg.Foto: RONNY JOHANNESSON

Shia och Sunni är alltså de två stora riktningarna inom islam. Inom sunni finns dessutom fyra olika skolor och de har olika synpunkter på hur man skakar hand. En teologiskt motiverad splittring som känns igen från alla stora religioner. I Sverige har vi frikyrkornas utbrytning ur statskyrkan och vidare uppdelning i olika samfund som skilde sig åt i stort som smått från dopets innebörd till trossystrarnas frisyrer.  

I den största inriktningen av islam finns inte reglerna om handslag

Jag och min familj tillhör Shafiinriktningen och där säger man att om kvinnor och män skakar hand med varandra måste de tvätta sig inför bönen. Något sådant krav finns inte inom den största riktningen Hanafi och därför väljer en del muslimer att följa Hanafi när de blir gamla och sjuka för att inte behöva tänka på vem de skakat hand med innan bönen.

När mina farföräldrar bodde i staden Batman på 1960-talet fick de en dag besök av ett ungt förälskat par som ville bli vigda av farfar som var imam. Den unga kvinnans pappa accepterade inte hennes val av man och därför hade hon rymt med sin älskade. 

Men när paret försökte hitta en imam som kunde viga dem svarade alla att kvinnans far måste ge sitt godkännande. Fadern kände sin makt och straffade dottern genom att inte ge sin tillåtelse. I denna hopplösa situation får de rådet att gå till min farfar mulla Zeki som var känd för att lösa de mest krångliga konflikter. Min farfar frågar den unga kvinnan om hon kunde tänka sig att tillfälligt byta trosriktning och under en timme bekänna sig till Hanafi. Inom Hanafiriktningen behöver nämligen inte kvinnans pappa ge sitt tillstånd till vigseln.

Min pappa stred för att flickorna skulle få gå i skolan

Från min barndom minns jag att de vuxnas diskussioner om de olika riktningarna och deras tolkningar av islam. Men mest minns jag högtiderna. Jag minns ramadanfesten och den stora offerfesten med vackra kläder, henna på händerna och godis. När pilgrimerna återvände från Mecka fick vi dadlar och vackra, glittriga smycken. 

Hur kan en religion bli så missförstådd att den helt och hållet förknippas med sina värsta avarter och uppfattas som intolerant, dyster och aggressiv? För mig är islam tolerans, flexibilitet och glädje.

Byns konservativa imam mulla Mahmut och min pappa, skolläraren, grälade ständigt om flickornas rätt att gå i skolan. Pappa vann den striden genom att helt enkelt gå ut på fälten och hämta flickorna till skolan. Men inför de stora högtiderna skulle alla strider upphöra. Då kom imamen hem till oss tidigt på morgonen för att försonas med min pappa. Och gud såg ner på jorden och gladdes åt att människorna visade en god vilja och respekterade varandras åsikter. Och med särskilt blida ögon såg han på den som tog initiativet till försoning. Imamen kände att hans plats i himlen var garanterad. 

Att vägra skaka hand är en ren maktdemonstration

Att en man vägrar skaka hand med en kvinna eller vice versa har ingenting att göra med islam utan är en ren maktdemonstration och ett uttryck för diskriminering. Hur kan en religion bli så missförstådd att den helt och hållet förknippas med sina värsta avarter och uppfattas som intolerant, dyster och aggressiv? För mig är islam tolerans, flexibilitet och glädje.

Jag sörjer att muslimska barn i Sverige förleds att tro att påbud om vem man ska eller inte ska skaka hand med är islam.

Jag sörjer att min religion utnyttjas av en åsiktsindustri som får pengar och uppdrag för att motarbeta islamofobi men i själva verket jobbar för att öka motsättningarna i samhället.

Jag sörjer att det svenska samhället ger pengar och legitimitet till islamistiska organisationer som begränsar andra muslimers frihet i stället för att lyssna till varningarna från forskarna Magnus Ranstorp och Aje Carlbom och en myndighet som MSB.

Jag sörjer att den akademiska världen, för att låna ett uttryck av journalisten, Sakine Madon "sponsrar Muslimska Brödraskapets värderingar" genom att ge anslag till personer som ser välvilligt på Muslimska brödraskapet.

Till alla Sverigedemokrater och islamister: Ni kan fortsätta håna, hata och hota mig men ni kommer aldrig att lyckas tysta mig.

Jag sörjer att kulturjournalister inte förstår varför det är rätt att Göteborgs stad inte legitimerar extremister som saboterar andra muslimers möten och hotar dem till tystnad.

Jag sörjer att vi i Sverige uppfattar ett vackert böneutrop som något aggressivt och främmande.

Jag sörjer att jag ser människor demonstrera mot moskébyggen och förpassar bedjande muslimer till källarlokaler.

Jag sörjer att vi har fått ett rasistiskt parti i Sveriges riksdag och ingen reagerar när dess företrädare på deras kongress säger att muslimer inte är 100 procent människor.

Till alla Sverigedemokrater och islamister: Ni kan fortsätta håna, hata och hota mig men ni kommer aldrig att lyckas tysta mig. Jag tänker inte tillåta att ni förvränger bilden av mitt islam.

 

Av Nalin Pekgul

Sjuksköterska och skribent

Fd riksdagsledamot (S)

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag