Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De värsta skolorna är dyra fritidsgårdar utan lärande

I somras tvingade Skolinspektionen Thorén Innovation School, med flera hundra gymnasieelever, att stänga. Skolan borde aldrig ha fått tillåtelse att starta från första början, skriver Isak Skogstad.
Isak Skogstad är lärare och liberal skoldebattör.

I dag råder det vilda västern på skolmarknaden och oseriösa aktörer kan lätt tjäna stora pengar på att erbjuda dålig utbildning. 

Det är hög tid att högern ser sig själva i spegeln och erkänner att dagens system är dysfunktionellt, skriver läraren Isak Skogstad.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | SKOLA. I somras beslutade Skolinspektionen att stänga ner Thorén Innovation School i Stockholm. Det var en fristående gymnasieskola med flera hundra elever. Den drastiska åtgärden berodde på att skolan inte hade åtgärdat de brister som inspektörerna hade anmärkt på tidigare: Lektioner ställdes in och eleverna fick inte den undervisningstid de har rätt till, skolmiljön var stökig och orolig. Dessutom så märkte Skolinspektionen att många elever såg på film på sina datorer under lektionstid utan att lärare ingrep, trots att det var två lärare i klassrummet.

Om man frågar högern är detta ett exempel på hur skolmarknaden är tänkt att fungera. Skolor som inte håller måttet och som erbjuder undermålig utbildning ska försvinna genom att elever röstar med fötterna och byter till en annan skola. Eller så ska Skolinspektionen stänga ned dem. På så vis är tanken att man ska säkerställa att alla skolor är välfungerande.

Högerns förkärlek för flumskolor

Högerns problem är att de inte inser att oseriösa flumskolor,  med ägare som inte har något annat intresse än att tjäna snabba pengar, är något som måste stoppas redan innan de får etablera sig. De oseriösa aktörer som har uppmärksammats under de senaste åren borde helt enkelt aldrig ha fått tillåtelse att starta från första början. 

Visst finns det säkert vissa fall där marknaden förhindrar problemskolor, men exempel efter exempel på illa fungerande skolverksamheter visar att det både är naivt och dumdristigt att förlita sig helt på att marknaden löser skolans problem. 

Är det vänskapsband mellan företagarna och politikerna som står i vägen? Eller är det en rädsla för att erkänna att man har fel?

Högern säger ofta att man ska ställa hårda krav på de aktörer som vill starta skolor, men trots det ser vi hur allt ifrån religiösa friskolor med islamistiska kopplingar till überflummiga ”innovationsskolor” uppenbarligen får tillstånd att starta och bedriva skolverksamhet. Egentligen är nog ”skolverksamhet” fel ord, de borde snarare beskrivas för vad de egentligen är: dyra fritidsgårdar som helt saknar ett fokus på inlärning och bildning. 

 

LÄS MER: Uppfostra ditt eget barn – sluta skyll på lärarna

 

Borgerligheten missförstår marknadsekonomi

Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi tillika vd för Institutet för Näringslivsforskning, har tidigare sagt att delar av borgerligheten missförstår marknadsekonomi. De är helt enkelt mer pro business snarare än pro market. De värnar helt enkelt företagen mer än marknaden.

Om högern och näringslivet vore genuint intresserad av att skapa en välfungerande skolmarknad hade de aldrig tillåtit att i princip vem som helst kan få starta skola och dessutom utvärdera sig själva genom att helt förfoga över det viktigaste konkurrensmedlet: betygssättningen. De inser inte heller att motståndet mot friskolor sannolikt kommer öka på sikt om de inte skapar ett system där skolor utvärderas extremt och där avarterna stoppas från att etablera sig från första början.

 

LÄS MER: Hur ska jag få er att förstå hur illa det är i skolorna?

 

Det börjar bli pinsamt

Det går inte att dra någon annan slutsats än att dagens så kallade ”skolmarknad” är dysfunktionell. De enda som tycker att systemet är bra är de aktörer som kan fortsätta sprida sina irrläror via fundamentalistiska friskolor eller företagen som kan tjäna stora pengar på att erbjuda undermålig utbildning.

Nu måste högern se sig själva i spegeln och inse att det nuvarande systemet har rejäla brister. Jag har ännu inte sett några tecken på den välbehövliga självkritiken inom högern – och speciellt inte från ledande nivå. Är det vänskapsband mellan företagarna och politikerna som står i vägen? Eller är det en rädsla för att erkänna att man har fel? Oavsett vad så blir det bara pinsamt om man fortsätter att blunda för ett problem som alla andra kan se. 

 

Av Isak Skogstad

Lärare och liberal skoldebattör

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!