Vilken typ av arbete kräver aktivisterna rätt till?

BEGRÄNSAD. Som flygvärdinna kan den praktiserande muslimska kvinnan kanske inte servera alkohol och mat som innehåller griskött, skriver Devin Rexvid. Foto: Stutterstock
Kvinna med hijab. Foto: M. SPENCER GREEN

Aktivisterna kräver muslimska kvinnors frihet att förneka friheten, skriver Devin Rexvid.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

I årets förstamajtåg marscherade hijabaktivister med paroller som ”Muslimska kvinnors rätt till arbete” och ”Rätten till våra kroppar”. Det är helt i sin ordning att hijabaktivister nyttjar sin demonstrationsrätt. 

Det är däremot ett problem att en del av den så kallade vänstern marscherar tillsammans med kvinnor som förespråkar hijab, som är en religiös, politisk och sexistisk symbol för kvinnoförtryck och ett vapen mot jämställdhet. De allvarligaste problemen finns dock i hijabaktivisternas paroller. De kräver "muslimska kvinnors rätt till arbete”. 

Frågan är vilket arbete de syftar på? 

Enligt islam är det mannen som har försörjningsansvaret. Många praktiserande muslimska kvinnor invänder inte mot denna föreskrift. Är det således rätten till att ta huvudansvaret för hushållsarbetet som åsyftas, det vill säga att samhället inte bör lägga sig i att en del muslimska kvinnor vill vara – och är – permanenta hemmafruar?

 

 

LÄS MER: Zinat Pirzadeh: Det handlar om skam 

 

Alla muslimska kvinnor är dock inte gifta och saknar därför en make som kan försörja dem. Det ska också sägas att alla inte heller är intresserade av att spendera sitt liv som hemmafru, försörjd av sin man. Och många behöver förstås förvärvsarbeta för att försörja sig.

Om den starka, ”fria”, ”emanciperade” och ”autonoma” muslimska kvinnan inte är beredd att ta av sig sin hijab, som hon av "egen fri vilja" tagit på sig, givet att arbetsgivarens neutralitetspolicy kräver det, kan en tänka sig att den ”muslimska kvinnans rätt till arbete” förutsätter en rad anpassningar av arbetsplatsen, arbetsuppgifterna och de kollegiala relationerna samt relationen till kunder eller klienter. Här är några exempel:

Som värdinna på flyg, tåg, färja eller som kock kan den praktiserande muslimska kvinnan kanske inte servera alkohol, eller mat som innehåller griskött. Är hon läkare kan hon inte skaka hand med manliga patienter eller undersöka dennes genitalier. Har hon en befattning som innebär att hon måste resa i tjänst med manliga kolleger, till exempel i tjänstebil, och övernatta, kan det bli problem. För detta behöver hon ha en manlig beskyddares tillstånd. Är hon städerska på en simhall, kan hon inte städa herrarnas omklädningsrum. Listan kan bli längre men gemensamt för alla dessa fall är att den som sätter sin yrkesetik framför sin (eventuella) tro, nog får ta över den muslimska kvinnans arbetsuppgifter. 

Den muslimska tron är förvisso inget fysiskt eller intellektuellt funktionshinder som nödvändiggör långtgående anpassningar av arbetsplatsen eller arbetsuppgifterna. Problemet ligger inte hos de muslimska kvinnor i traditionell huvudduk, som till skillnad från aktivister sköter sitt jobb utan krav på anpassning av arbetet och professionella relationer till islamiska normer. 

Problemet är att när aktivister ger religionsutövning företräde framför yrkesetik och professionalism, så riskerar den bli ett professionellt och socialt hinder.

 

 

LÄS MER: Sluta vända Fadimes medsystrar ryggen 

 

Vad gäller parollen ”Rätten till våra kroppar” så anspelar den på ett frigörande slagord som kvinnor historiskt använt för att få sin rätt till bland annat abort och preventivmedel. Hijabaktivister kräver dock något helt annat. 

De kräver rätten till att täcka en tuktad, begränsad, kontrollerad, disciplinerad, osynliggjord och på samma gång sexualiserad kropp. De kräver med andra ord en rättighet som nekar kvinnors rättigheter. De kräver med Simone de Beauvoirs ord, en frihet vars främsta syfte är att förneka friheten.

 

Devin Rexvid

Fil. Dr. i Socialt arbete

Projektledare "STOPP" på uppdrag av Riksorganisationen glöm aldrig Pela och Fadime (GAPF)

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!