Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför sänker vi hastighetsgränsen

Hastigheten sänks till 80 på många vägsträckor. Det ska rädda liv, menar Trafikverket.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Olyckorna ökar fortare än vi har möjlighet att fysiskt bygga bort, skriver Trafikverket.Foto: Johan Nilsson/TT
Catherine Kotake, regional direktör Trafikverket.Foto: Kenneth Hellman

Vi kan aldrig tillåta en hastighetsgräns som äventyrar människoliv. Vårt förslag beräknas rädda 16 liv per år, skriver Trafikverket i ett svar till Dalarnas 15 kommunalråd.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Trafikverket genomför hastighetsanpassningar för att rädda liv. Tillgänglighet är viktigt men vi kan aldrig tillåta en hastighetsgräns som äventyrar människoliv. Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarlig en olycka blir. Det vet vi alla som arbetar med att utveckla transportsystemet, både på regional och nationell nivå. 

Nollvision råder

Vi har i uppdrag av regeringen att göra en översyn av hastighetsgränserna för att de ska stämma överens med vägens utformning. Riksdagen har beslutat om en nollvision och regeringen har gett oss tydliga trafiksäkerhetsmål att uppnå. Vårt förslag har varit ute på remiss vid två tillfällen och vi har fört regionala dialoger. Alla svar har beaktats och remissinstansernas synpunkter har besvarats. Konsekvensbedömningar har gjorts för varje sträcka. Trafikverkets totala förslag beräknas rädda 16 liv per år samt minska antalet restimmar med sju miljoner timmar per år. Att trafik skulle flytta över till andra vägar är ett påstående utan fakta

Olyckorna ökar

Trafikverket får medel och resurser tilldelade av regeringen. Vi genomför aktiva åtgärder men de räcker inte när både trafiken och olyckorna ökar fortare än vi har möjlighet att fysiskt bygga bort. Då är hastighetsändringarna en verksam åtgärd. En framgångsfaktor är att vi gör insatser tillsammans. Vi har gärna en fortsatt dialog om hur vi tillsammans kan ta ansvar och höja trafiksäkerheten på statliga vägar genom investeringsåtgärder i både nationell och regional plan.

 

Av Catherine Kotake 

Regional direktör Trafikverket