Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför anmäler vi vinhandlarna

Foto: Lasse Svensson

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Systembolaget har i uppdrag att sköta all försäljning av alkohol, för att slå vakt om folkhälsan. Det är vår skyldighet att försvara det uppdraget. Det skriver Magdalena Gerger och Cecilia Schelin.

I tisdags presenterades en statlig utredning om bland annat tillsyn av e-handel med alkohol till svenska konsumenter. Utredningen, och regeringens hantering av utredningen, är viktig. Den slår nämligen fast att alkohollagen behöver ses över, men konstaterar samtidigt att den frågan inte ingick i utredningsuppdraget. Detta betyder att det finns ett stort och akut behov av förtydligande från lagstiftaren. Vilka regler gäller när vi ska skapa framtidens folkhälsa?

I dag råder en vilda-västern-mentalitet på marknaden där kommersiella handlare kan utnyttja situationen för egen vinning. Nyligen började matvarukedjan City Gross och företaget WineFinder att sälja alkohol som levereras tillsammans med en matkasse till hemmet, eller så kan kunden hämta ut varorna i en butik.
Detta görs trots den ordning vi sedan länge har i Sverige - där Systembolaget som enda aktör har rätt att sälja alkohol. Det är tack vare denna ordning som vi har kommit långt i bekämpandet av alkoholskadorna i samhället. Ett samhälle som vi alla vill leva i - där färre barn far illa, färre dör i trafikolyckor, i sjukdomar och färre utsätts för våld.


Antalet e-handelsaktörer som verkar på den svenska marknaden har ökat kraftigt de senaste åren. Också marknadsföringen av alkohol ökar. Den inte sällan aggressiva marknadsföringen, som driver både försäljning och konsumtion, hänger ihop med det ökande antalet alkoholbutiker på nätet.
Förändringen sker successivt och kanske riskerar vi att inte se vad som händer eftersom det sker en normalisering där alkoholreklam förekommer allt oftare.

På tio år har investeringarna i alkoholreklam ökat från 8 miljoner kronor till närmare en miljard i Sverige. Svensk lagstiftning är tydlig med att marknadsföring av alkohol inte får vara påträngande, uppsökande eller rikta sig särskilt till ungdomar.

Syftet med lagstiftningen är att skydda bland annat våra unga och det är därför det är förbjudet att rikta marknadsföring till personer som är under 25 år.

Trots det blir sådan alkoholreklam allt vanligare. Nya kanaler som sociala medier används, men även direktreklam, e-postutskick och sponsorverksamhet av festivaler med just unga som primär målgrupp. Det är därför angeläget att konsumentverket får resurser att agera mot olaglig alkoholreklam.

En undersökning som Systembolaget har låtit TNS Sifo genomföra visar att tre av tio svenskar har fått riktad alkohol- reklam i form av post eller e-post utan att de har bett om det. Denna typ av uppsökande alkoholreklam är olaglig. Samma undersökning visar att var tredje har fått någon form av rabatterbjudande trots att marknadsföring inte får uppmana till bruk av alkohol.


I avvaktan på tydligare lagstiftning har vi på Systembolaget valt att polisanmäla City Gross och WineFinder. Riksdag och regering har gett Systembolaget i uppdrag att sköta all försäljning av alkohol, för att slå vakt om folkhälsan. Vi tycker att det är vår skyldighet att försvara det uppdraget, och eftersom vi inte kan se hur den här typen av försäljning av alkohol direkt till svenska konsumenter skulle kunna vara laglig tyckte vi att det var vårt ansvar att göra en anmälan.

Enligt en HUI Research-rapport kommer kommersiell näthandel att stå för närmare en tredjedel av all alkoholförsäljning till konsumenter om tio år, om inget görs. Forskare spår att alkoholskadorna kommer att öka kraftigt om Systembolaget avskaffas. Det handlar om våld, rattfylleri och sjukfrånvaro. Redan i dag växer mängder av barn upp med ont i magen och rädsla eftersom deras föräldrar dricker för mycket.

För att värna folkhälsan krävs att riksdag och regering omgående definierar en tydlig gräns mellan detaljhandel och privatpersoners rätt till privatinförsel av alkohol. Så länge lagligheten kring kommersiell näthandel är föremål för fri tolkning kommer aktörer som City Gross och WineFinder att marknadsföra och sälja alkohol i strid med den svenska ansvarsfulla alkoholpolitiken. Och en sak kan vi vara helt säkra på - dessa aktörer har helt andra intressen än att värna folkhälsan.

Magdalena Greger
vd Systembolaget

Cecilia Scheliå Seidegård
Styrelseordförade Systembolaget