Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför älskar vi gaybilister Saab

Älskar saab. Joe LaMuraglia (till vänster) och Evan Darling tävlingskörde över hela USA med sin Saab 9-3.
Foto: Gaywheels.com

Saab är fortfarande ett starkt varumärke bland gaykonsumenter i USA, skriver Joe LaMuraglia, chefredaktör för den amerikanska  motorsajten Gaywheels.com: "Den typiske gaykonsumenten gillar design och individualitet och att köra en Saab innebär att sticka ut ur massan och blir därmed ett uttryckssätt". "Om GM bestämmer sig för att sälja Saab, så kommer de att sakna varumärket när det är borta och de kanske behöver det som mest".

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Både privatpersoner och företag måste väga in den globala ekonomiska situationen för att bedöma sin egen ekonomiska situation. Vi kan vara säkra på en sak. Nu sparar folk in där det går -  för att överleva.

 För en familj kan det betyda att dra ned på restaurangbesöken, att köpa mindre kläder eller kanske att sälja  bilen. För ett bilföretag innebär det att minska kostnaderna, stänga ned fabriker och i GM:s fall, försöka få in välbehövligt kapital genom att sälja nischmärken som Saab.

 Som journalist är min uppfattning bara baserad på den information som jag kunnat samla in, och mina personliga erfarenheter. Jag har inte tagit hänsyn till de finansiella implikationer som GM måste väga in. Men från min horisont ser jag flera starka skäl till varför GM borde behålla varumärket Saab, "Born from jets", i sin globala portfölj.

 Saab var den första biltillverkaren i USA som i sin marknadsföring vände sig direkt till konsumenter som är gay. Jag kan intyga att många av Gaywheels läsare har varit lojala mot Saab. Saab 9-3 har varit en populär bil på sajten och har funnits på tio i topplistan över de bilmodellerna som läsarna kollar mest på, ända sedan vi startade med listan 2006. Bilarna på Gaywheels topplista kommer ofta från nischbilstillverkare, har snygg design och är bränslesnåla. Saab uppfyller samtliga dessa attribut.

Den typiske gaykonsumenten gillar design och individualitet och att köra  en Saab innebär att sticka ut ur massan och blir därmed ett uttryckssätt. Att Saab ligger längst fram inom turboteknik gör bilarna till både roliga att köra och ekonomiskt och ekologiskt vettiga.

 Saabs försprång inom både turboteknik och bioteknik kan få en mycket stor roll i GM:s framtid på den globala marknaden, där oljepriserna fortsätter att vara instabila och skiftet till alternativa bränslen snabbas upp.  Kostnaden att starta nya forskningscentra för att ersätta den expertis som Saab har borde vägas in i den kalkyl som GM nu arbetar med. Den senaste lanseringen med fyrhjulsdrivna modeller har också gett Saab en plats bland de bästa på fyrhjulsdrivna lösningar för personbilar. Även detta är en viktig kompetens som går förlorad och måste ersättas om Saab lämnar GM-familjen. 

 Saabägare har alltid tillhört de mest hängivna bilägarna i USA och fram till att jag började min karriär som motorjournalist kunde jag aldrig riktigt förstå varför. Saab har alltid lockat mig utifrån ett designperspektiv, men det var inte förrän jag tillbringande tid i en Saab 9-3 Aero cabriolet som jag verkligen förstod källan till ägarnas entusiasm. Min provkörning innebar inte bara att leva med bilen en vecka, som brukar vara den vanliga erfarenheten för en motorjournalist. 

Jag ingick i det första gayracingteamet som ställde upp i tävlingen Fireball Run som sträcker sig över hela USA. Min nio dagars resa med 9-3 innehöll både full fart på motorvägar och två dagar på racingbanor. Vi fick också lösa olika uppgifter i städer i hela USA.


Denna extrema provkörning gjorde mig helt såld på Saab 9-3 eftersom den fungerade perfekt både på vägen och på banan. Inte en enda gång kändes det jobbigt att sätta sig  bakom ratten för att fortsätta den långa resan.

 Även våra medtävlande var impone-  rade och frågade vilka modifieringar vi gjort på bilen, eftersom vi körde om betydligt dyrare tyska bilar på racingbanan. Men vår inspektion visade att motorn var helt orörd sedan den lämnade fabriken. 

 Denna erfarenhet övertygade mig om Saabs förmåga att tillverka bilar med prestanda, komfort, bränsleförbrukning och design i världsklass. 

Det är verkligen synd att inte fler människor känner till vad Saab klarar av och det vore en ännu större synd om GM skulle sälja Saab.

 Jag önskar GM all framgång när det gäller att reda ut den nuvarande finansiella situationen. Precis som en vanlig  familj som funderar på att sälja bilen för att få in pengar tror jag att om GM bestämmer sig för att sälja Saab, så kommer de att sakna varumärket när det är borta och de kanske behöver det som mest.



Joe LaMuraglia är chefredaktör för den amerikanska bilsajten Gaywheels.com