Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dags att förbjuda pennan i klassrummet

Jessica Schedvin, lärarstudent.

Dags att förbjuda pennan i undervisningen?

Foto: Jessica Gow / TT

Återigen blossar skoldebatten upp om distraktioner i klassrummet som stör både lärare och elever.

Det är dags att sätta punkt och ta tag i problemet – nämligen pennan, skriver lärarstudenten Jessica Schedvin.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Som blivande lärare är jag medveten om att det finns ett stort hot mot min undervisning. Det är elevernas distraktionsmoment som tar fokus från mitt agerande i klassrummet. Det finns en desperation över att se fallande resultat som i sitt sammanhang bidrar till en sämre miljö för både lärare och elever. Jag har lokaliserat det största hotet mot skolans utveckling. Pennan.

Sedan pennan blev en självklarhet i klassrummet har skolresultaten sjunkit till en skrämmande låg nivå, en utveckling som startade redan i utbildningshistoriens begynnelse.

Likt som läraren Björn Eriksson skriver på Aftonbladet Debatt sitter elever allt för ofta ”med blicken vänd neråt och inåt hörs eller syns inte undervisningen”. Sedan pennan kom in i klassrummet har dessa missbrukats och det är uppenbart hur eleverna alltför ofta väljer att använda pennan i stället för att lyssna på läraren.

 

LÄS MER: Läraren: Dags för en skola utan läxor

 

Självfallet går det att skriva med en penna, men det går också att rita med en penna. Du kan dessutom leka med pennan eller till och med slåss med den vassa pennspetsen. En fin penna är en statussymbol i klassrummet och det finns även tendenser till att elever jämför pennskrin på lektionstid. En konsekvens av pennans intåg i klassrummet är även att lärare inte får beslagta elevers pennor.

Med en penna har våra elever oändliga möjligheter att distraheras från skolans uppdrag – att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden. I skolans styrdokument står dessutom ingenting om att pennor är en självklar del av undervisningen, men trots det verkar vissa lärare anse att penntekniken ska vara inkluderas i klassrummet för alla elever. Ett hot mot lärarkollegiet.

Det är dags att förbjuda pennan.

 

LÄS MER: Därför slutar jag som lärare efter 30 år

 

Nej. Jag vill så klart inte förbjuda pennan. Istället vill jag inte att mina kommande elever använder vare sig pennor eller telefoner på ett osunt sätt i klassrummet. Både pennor, papper, datorer och telefoner öppnar dörrar till en kunskapsvärld som aldrig har varit större. Jag som lärare har som uppdrag att öppna denna värld och hjälpa eleverna att hantera det. I en värld där tekniken är självklar på rasten bör det även vara så i klassrummet.

I dag går alla människor runt med en fantastisk värld i sin ficka. Litteratur, film, språk och specialpedagogiska resurser har aldrig varit så tillgängligt som det är idag och som lärare har jag ett uppdrag att förvalta det.

Med både pennor och telefoner kan fantastiska saker ske. Därför ska de välkomnas som en naturlig del i klassrummet.

 

Jessica Schedvin

Lärarstudent

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!