DEBATT. Socialdemokraterna gick nyligen ut med skarpa förslag gällande skolan. Ett av förslagen som kommer nu och som tidigare presenterades i en utredning, är bussning och lottning av elever i syfte att uppnå ”en allsidig social sammansättning av elever”. Socialdemokraterna föreslår också ett vinstförbud för friskolor. Det är uppenbart att svenska skolan har stora problem och behöver reformeras. Men att göra det genom att begränsa familjers möjlighet att välja själva är helt fel väg att gå.
Flera dåliga kommunala skolor
Givetvis finns det friskolor som inte håller måttet och dessa måste bli bättre eller helt och hållet tas bort. Samtidigt bör man också veta att av de 28 skolor i landet som har sämst betygsresultat och lägst andel godkända elever enligt Skolinspektionens rapport, är lejonparten – 26 stycken – kommunala. Vid de utpekade skolorna är det mer än hälften av eleverna som går ut årskurs nio utan fullständiga betyg.
Barns och föräldrars rätt att välja och bestämma över skolgången ska inte äventyras av att regeringen har fört en misslyckad integrationspolitik.
Då är det bara toppen på ett isberg. Allt för många skolor brister i att ge eleverna en bra undervisning. För att ändra på det behövs många reformer och i stället för att omöjliggöra friskolor bör man kunna stänga ner de skolor, fristående som kommunala, som inte levererar en tillräckligt bra utbildning.
Vinstförbud blir förödande
Ett förbud av vinster i skolan kommer i praktiken att innebära ett förbud av friskolor. Det kommer att resultera i att många skolor som är uppskattade av såväl föräldrar som elever tvingas stänga ner. Friskolor skapar en möjlighet för skolor att jobba med olika inriktningar som passar somliga barn bättre. Alla elever är olika så varför skulle precis samma modell fungera för samtliga?
Att det i regeringens förslag dessutom föreslås att begränsa det fria skolvalet genom bussning och lottning av elever är ingenting annat än fel. Det finns heller ingen forskning som stödjer att bussning och lottning av barn skulle minska segregationen och höja kunskapsnivån.
Vivallaskolan varnande exempel
När Vivallaskolan i Örebro stängdes 2017 togs ett politiskt beslut om att bussa barnen vidare till andra skolor i syfte att ”öka måluppfyllelsen och bryta skolsegregationen”. Resultatet blev det motsatta. Skolresultaten sänktes och integrationen ökade inte då det ändå blev en intern segregering på skolan. Utöver det visar en rapport från SNS att bussning och lottning är ett ineffektivt instrument för att minska studiegapet mellan inrikes- och utrikesfödda elever.
Barns och föräldrars rätt att välja och bestämma över skolgången ska inte äventyras av att regeringen har fört en misslyckad integrationspolitik. För att minska segregationen behövs en skola med hög kvalitet som rustar alla elever, i Botkyrka såväl som i Danderyd, med en bra utbildning som gör att alla elever kan klara sig i vuxenlivet. Det kommer inte uppnås genom lottning och bussning av elever.
Det fria skolvalet och friskolor behövs för att skapa möjligheter till en bättre skolgång för alla elever. Socialdemokraternas vänsterexperiment med svensk skola behövs däremot inte.
Av Kristina Axén Olin (M)
Skolpolitisk talesperson och fd lärare
Parisa Liljestrand (M)
Kommunstyrelsens ordf i Vallentuna, fd rektor