Busschaufförer är också individer, även om passagerarna ofta ser oss mer som en del av inredningen. Därför vill jag att du som resenär ska tänka på följande saker, skriver busschauffören Fredrik Lundebring. Foto: Privat.Busschaufförer är också individer, även om passagerarna ofta ser oss mer som en del av inredningen. Därför vill jag att du som resenär ska tänka på följande saker, skriver busschauffören Fredrik Lundebring. Foto: Privat.
Busschaufförer är också individer, även om passagerarna ofta ser oss mer som en del av inredningen. Därför vill jag att du som resenär ska tänka på följande saker, skriver busschauffören Fredrik Lundebring. Foto: Privat.
Foto: SL.Foto: SL.
 Foto: SL.

Busschauffören: Skärpning, resenärer

Publicerad

Busschaufförer är också individer, även om passagerarna ofta ser oss mer som en del av inredningen. Därför vill jag att du som resenär ska tänka på följande saker, skriver busschauffören Fredrik Lundebring.

Expressen getinglogga
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

”God morgon och välkomna ombord på linje 676 mot Norrtälje. Jag skulle bara vilja påminna er om att ni ska använda era säkerhetsbälten och jag önskar er en riktigt trevlig resa!”

Ungefär något sådant brukar jag ropa ut när jag startar en linje. Jag är nämligen din bussförare, personen som kör dig till ditt jobb, din skola, din läkartid, ditt biobesök eller helt enkelt bara hem. Ditt och mitt möte är tämligen kort. Vårt korta möte skulle jag vilja fördjupa mig i, samt ge dig några goda råd.

Jag tänkte nämligen inte vara en sådan bussförare, som när jag nu får chansen, vill uppmana dig att använda sopkorgar och vara förstående när vi kommer sent och så vidare. För ärligt talat – jag tror att du egentligen har hört allt detta. Men vårt korta möte, det är det jag skulle vilja få dig att reflektera över. Jag möter dig alltid med blicken, utan solglasögon och ger dig en lämplig hälsningsfras. Alltid. Det gläder mig när du gör detsamma. Tyvärr gör inte alla dina medpassagerare det. Stress kan nog vara en förklaring, men knappast en giltig anledning.

Ibland får jag känslan av att vissa av mina medpassagerare mest ser mig som en del av inredningen. En liten okulärbesiktning av personen som ska köra dig i kanske uppåt 90 kilometer i timmen i ett fordon som väger bortåt 26 ton, ligger väl i ditt intresse? Och inte minst; det är ganska trevligt också.

Jag är även bussföraren som, när ändhållplatser närmar sig, ropar ut ungefär: ”Då återstår bara hållplatserna Campus Roslagen, Gustavslund och Norrtälje busstation, och var ni än kliver av så vill jag nu tacka för mig och jag önskar er en fortsatt trevlig dag”. Det här är inget jag måste göra. Jag måste egentligen heller inte önska er välkomna, som jag gör i början av resan. Men jag vill. För att jag är jag.

 

Bussförare är ju också individer och därmed individuella. Därför tycker jag att det är oerhört trevligt när du går av i fram hos mig och önskar mig detsamma, eller vinkar från en bakdörr.

Du har nu klivit både på och av, samt haft en resa däremellan. Men vi backar bandet lite till när du ska kliva på bussen.

Om du har stått ute i spenaten, där inga gatlampor lyser, så har dina ögon förmodligen vant sig vid höstdunklet och du tycker rentav att det är ganska ljust. Men jag delar nog inte din uppfattning. Jag har gärna hellyset på, men måste blända av så fort jag får mötande trafik. Du blir därför synlig först när jag är väldigt nära hållplatsen och då har jag ändå ett rätt bra mörkerseende.

Inbromsningen blir inte den mest komfortabla för de som redan är ombord. En reflex som du viftar med, eller en ficklampa, gör att jag ser dig flera hundra meter tidigare om vägen är någorlunda rak. Det gäller även i gatlampors sken. Om du i stället ska kliva ombord på en bussterminal bör du i förväg rangordna följande påståenden efter hur viktiga de är för just dig:

 

Att hinna med den där bussen är viktigare än allt annat just nu.

 Mitt liv och min hälsa är viktigare än allt annat just nu.

 

Många gånger känns det som att du har prioriterat ettan. För så många gånger har jag sett dig springa förblindad över busstorget med tunnelseende mot bussen du ska med, i stället för att se dig för om parkerade bussar möjligen skymmer bussar i rörelse. Du är mjuk. Bussar är hårda. Ingen buss är så viktig att hinna med att du kan släppa allt annat fokus.

Följer du dessa tips så kommer du att komma långt. Förhoppningsvis hela vägen fram. Som en bonus kommer det kanske även att kännas som en riktigt trevlig resa.

 

Fredrik Lundebring

Bussförare

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kommentera och läs andras kommentarer Regler & villkor
Till Expressens startsida

Mest läst i dag