Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Blunda inte för rasismen invandrargrupper emellan

Eshtar Faris.
Foto: Shutterstock.

Under gymnasiet blev jag kallad ”hora", "halalkött att knulla" och "smuts". Varför blev jag, som invandrartjej med arabisk bakgrund, kallad för dessa saker? Jo, för att jag tog mig rätten till min egen kropp, dejtade och sågs ute på klubb, skriver Eshtar Faris.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Nyligen kunde man i Sydsvenskan läsa om en flicka i Malmö som hade blivit trakasserad av sina skolkamrater för att hon åt fläskkött. Hon fick veta att de som äter fläsk är ”förorenade”. Nyheten fick mig att minnas min egen högstadie- och gymnasietid under 90- och början på 2000-talet.  

Under högstadietiden blev jag och andra arabiskt talande elever med annan tro än den muslimska trakasserade varje gång det var dags att äta i skolans matsal. Serverades det blodpudding eller annat med fläsk, då åt vi det som serverades. Då kunde man få höra följande glåpord: ”Din orena gris", "usch du är ju äcklig som äter det där", "det är orent" alternativt ”mina föräldrar säger att de som äter griskött är smutsiga”. 

Blev jag ledsen? Ja, det är klart. Jag var ett barn och visste inte att man inte fick säga så, och att man kunde anmäla sådana trakasserier. Under gymnasietiden blev det värre. Ni vet, den tiden då alla hormoner sköljer genom kroppen och man försöker hitta sin grupp och samhörighet. Jag var gymnasiets ”blattehora” under just den tiden. 

 

LÄS MER: Därför lämnar jag som feminist Husby 

 

Låt mig först beskriva min bakgrund, så att ni lättare kan hänga med: 

Jag är tjej, etniskt irakier, kulturellt polsk och svensk, med familj som är ateister och en mamma som är feminist, liberal och ateist. Som extra fin krydda på moset tillhör vi ursprungligen en etnisk minoritet som kallas Mandaeism. Jag har min egen identitet och en samhörighet inifrån mig själv. Tack vare alla länder jag levt i, har jag skapat min egna speciella identitet och samhörighet. Har alltså inget behov av att identifiera mig med någon som helst religion, etnicitet eller tradition. 

Så, tillbaka till gymnasietiden. Den tiden då alla skvallrade, blev kära och helt enkelt utforskade sin sexualitet och identitet som ung vuxen. Under just den tiden blev jag kallad ”hora", "halalkött att knulla", "smuts" och "otrogen hora”. Varför blev jag, som invandrartjej med arabisk bakgrund, kallad för dessa saker? Jo, för att jag tog mig rätten till min egen kropp, dejtade och sågs ute på klubb. Ja, precis som vilken tonåring som helst som försökte utforska sin kropp och identitet. Men killarna kunde inte riktigt placera mig i något kulturellt fack. På den tiden i Trollhättan fanns det inte heller så många tjejer med arabisk bakgrund som gick ut, klubbade och dejtade öppet. Därför har jag under min barn- och tonårsperiod känt mig annorlunda, kanske var det normbrytandet från egna kulturen som var ”den annorlunda" känslan?

 

LÄS MER: I förorten växer männens diktatur

 

Så varför skriver jag det här? Efter nyheten om flickan i Malmö som trakasserades på grund av att hon åt fläskkött skrevs det förvånat och chockat i sociala medier. Jag blev snarare förvånad att folk inte varit medvetna om det? För problemet har alltid existerat. Den rasismen invandrargrupper emellan har alltid existerat. 

Efter gymnasiet flyttade jag till Uppsala för studier. En flytt som snarare kändes som en flykt. Jag orkade inte med den stagnerade och konventionella mentaliteten i Trollhättan. Det är inte heller sällan jag får höra från nyanlända att man flytt undan förtryck av sin minoritetsreligion, bara för att förtryckas på nytt här i Sverige. 

Jag är säker på att det finns många som utsätts för trakasserier och rasism från en annan invandrargrupp men som inte riktigt vågar eller vet att det går att anmäla. Den enda diskussionen som är uppe på tapeten just nu är strukturell rasism från svenskar, och med all rätt ska det diskuteras och bekämpas. Men blunda inte för rasismen, dagliga diskrimineringen och trakasseringen invandrargrupper emellan. Vilken form av strukturell rasism är det?

 

Eshtar Faris

Konstnär