Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bilbranschens kunder är fortfarande rättslösa

Många bilars verkliga förbrukning ligger långt över det som tillverkarna påstår. Foto: COLOURBOX
Heléne Lilja är kommunikationschef på Motormännen.

Det är klädsamt att branschen numera öppet medger att testerna för bränsleförbrukning har varit missvisande. 

Bil Sweden borde snarast välkomna en seriös diskussion om hur konsumenternas ställning kan förbättras, skriver Motormännens Heléne Lilja.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

SLUTREPLIK. Tyvärr blandar Bil Sweden ihop begreppen i sin replik till vår debattartikel om behovet av att stärka bilkonsumentens skydd och ställning. Motormännen är både medvetna om och välkomnar att mer utvecklade tester av nya bilars bränsleförbrukning och utsläpp nu införs inom EU. Hur mycket bättre de nya testerna faktiskt är, återstår för oberoende granskningar att utvisa. Det nya regelverket gör förstås inte heller skillnad för alla som redan har köpt bil.

Ur konsumentskyddsperspektiv kvarstår grundproblematiken även med nya regler på plats. Stämmer inte den verkliga körningens förbrukning och utsläpp med testresultaten, befinner sig konsumenten alltjämt i en skyddslös ställning gentemot biltillverkare och försäljare. För Motormännen är det tydligt att det finns utrymme för förbättringar av svenskt konsumentskydd inom det här området.

 

LÄS MER: Du är rättslös mot det fula fusket i bilbranschen

 

Alla har känt till problemen

Frågan om stärkt konsumentskydd borde vara okontroversiell för Bil Sweden, särskilt som organisationen framhåller att de nya reglerna ska avhjälpa de problem som så många länge varit medvetna om. Det är dock klädsamt att branschen numera öppet medger att testerna som har funnits fram tills nu har varit missvisande. 

Samtidigt är det anmärkningsvärt att Bil Sweden, i sin replik, inte berörde dagens bristande konsumentskydd. Som en ansvarsfull branschorganisation borde ni snarast välkomna en seriös diskussion om hur konsumenternas ställning kan förbättras. Vi inom Motormännen fortsätter gärna den dialogen med bilbranschen, myndigheterna och politiken. 

 

Av Heléne Lilja

Kommunikationschef, Motormännens Riksförbund

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!