Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Beskattar ni elbilarna är ni riktiga hycklare

Hur ska staten kompensera för den skatteförlust som uppstår när folket överger bensin och diesel? frågar sig elbilspendlaren Erik Tilleby.Foto: NISSAN/AP
Artikelförfattaren Erik Tilleby har tagit steget över till elbil.Foto: PRIVAT

Övergången till eldrift får inte ses som ett hot mot statens intäkter, utan måste ses som en möjlighet att genom billiga och miljövänliga transporter skapa en mer rörlig arbetsmarknad och en levande landsbygd.  

Låt oss säja nej till kilometerskatt och "Tesla-skatt", skriver bilpendlaren Erik Tilleby.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

För några veckor sen så köpte jag en ny bil och den här gången blev det en elbil. Det var efter noggrant övervägande som jag tog steget. Jag ville göra mig fri från fossilt bränsle, med tanke på miljön, och efter att ha undersökt saken noga och räknat fram och tillbaka så fick jag fram en ekvation som faktiskt gick ihop.  

Som vanligt när man skall köpa något som kostar mycket pengar så börjar man med att titta på plus- och minussidan. Utan att gå igenom hela listan här så kan jag konstatera att en sak som hamnade på min minussida var osäkerheten kring vad som kommer hända när allt fler börjat köra på el i stället för fossila bränslen. 

Jag har nämligen alltid tvivlat på att den energiskatt, koldioxidskatt plus moms, som jag har betalat när jag tankat bensin i min gamla Volvo har något med äkta miljövurmande att göra, från politikernas sida. 

Med den grundinställningen så funderade jag på vad vår kära stat skall hitta på när de här skatteintäkterna för fossila bränslen börjar sina. Jag pratade med min fru om det och sa: "Jag kan ge mig på att de kommer hitta på nya skatter som i slutändan kommer göra det lika dyrt att köra på el som på fossilt. Det har ju aldrig funnits någon relation mellan skatt och miljö." Ju mer staten har fått in, desto mer beroende har den blivit. 

Men men, det blev en elbil ändå, jag tänker på miljön och hur mycket bättre samvete jag kommer ha när jag kör.

 

LÄS MER: Raseri i Norge efter nya "Tesla-skatten"

 

Här skulle den här texten kunnat tagit slut, men, det är här det börjar bli intressant. På den korta tiden mellan att jag köpte min bil fram tills i dag så har jag läst flera artiklar om hur politiker redan nu börjar titta på olika sätt att kunna beskatta bilar med eldrift mer. Nya ord som kilometerskatt och "Tesla-skatt" (Norge) har florerat i pressen.

Ja, man kan fundera på hur staten skall kompensera för den skatteförlust som den minskade konsumtionen av fossila bränslen kommer att innebära. Samtidigt så torde svaret vara ganska enkelt. Genom den positiva miljöpåverkan som minskad förbrukning av fossila bränslen ger så måste man kunna minska på alla miljösatsningar dit energiskatt, koldioxidskatt plus moms har gått i alla år.

Säg nej till kilometerskatt och "Tesla-skatt"

Med detta sagt så tycker jag att det är dags för alla er som stått bakom höjning efter höjning av beskattningen av fossila bränslen att ställa er upp och stämma i bäcken innan den här typen av utspel får fäste. Övergången till eldrift får inte ses som ett hot mot statens intäkter, utan måste ses som en möjlighet att genom billiga och miljövänliga transporter skapa en mer rörlig arbetsmarknad och en levande landsbygd.  Låt oss säja nej till kilometerskatt, "Tesla-skatt" eller annan skatt som kompenserar de skatteförluster som uppstår i samband med övergången från fossil- till eldrift. 

Antingen står man för att punktskatterna på fossila bränslen var just en miljöskatt, eller så får man säga, vi ljög, förlåt.

 

Av Erik Tilleby

It-chef och bilpendlare