Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bensinen borde inte kosta mer än 10 kr

Benjamin Dousa är ordförande för Moderata ungdomsförbundet. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Bensinskatten kommer att höjas ännu mer, trots att Annie Lööf vid flertalet tillfällen lovat landsbygdsväljare den raka motsatsen, skriver Benjamin Dousa. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT
Statens kassako bensin och diesel har ett pris som till över 60 procent består av skatt.

Den rödgröna röran av S, MP, C och L verkar tro att människor bara använder bilen för att vara ute och nöjesåka och medvetet släppa ut så mycket koldioxid som möjligt. 

Ni bedriver en skadlig politik som ökar konflikten mellan stad och land, skriver Muf:s ordförande Benjamin Dousa.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. I en intervju med Aftonbladet (11/6) öppnar Magdalena Andersson (S) för att bensinskatten kan komma att höjas ännu mer, trots att både hon och Centerpartiet vid flertalet tillfällen lovat väljare den raka motsatsen. Vidare har Isabella Lövin (MP) tidigare flaggat för att den högre, automatiska höjningen av bränsleskatten, som togs bort i den senaste M- och KD-budgeten, kommer att återinföras.

UPPDATERING: Magdalena Andersson låter meddela att hon i intervjun med Aftonbladet aldrig sagt att drivmedelsskatten ska höjas. Aftonbladet har också rättat sin artikel. Diskussionerna mellan S, MP, C och L om den gröna skatteväxlingens utformning har ännu inte inletts.

Socialdemokraternas, Miljöpartiets, Centerpartiets och Liberalernas möjliga planer på höjd skatt på bensin och diesel är skadlig politik som dessutom ökar klyftan mellan stad och landsbygd. Det är orättvist att familjer som måste använda bilen för att hämta och lämna på förskolan, handla mat eller ta sig till jobbet tvingas stå för notan när regeringen ska höja bidrag och driva en dyr och ineffektiv symbolpolitik. Skattehöjningar på drivmedel, flyg, kilometerskatt och höjda vägavgifter är en straffbeskattning på avstånd.

Vi överbeskattar bensin och diesel

Det är självklart att Sverige ska ta vår del av ansvaret och få ned våra utsläpp. Moderata ungdomsförbundet har sedan länge tagit ställning för att den som smutsar ner miljön också ska betala för sig. Men enligt William Nordhaus, miljöforskare och nobelpristagare i ekonomi, är den svenska koldioxidskatten fyra gånger så hög som den optimala skattesatsen för att täcka miljömässiga skadeverkningar. 

Det är orättvist att familjer som måste använda bilen för att hämta och lämna på förskolan, handla mat eller ta sig till jobbet tvingas stå för notan när regeringen ska höja bidrag

Med andra ord; vi överbeskattar bensin och diesel även med hänsyn till vilka utsläpp det leder till. Skattetrycket i Sverige är ett av de högsta i världen och med en hög skatt på bränsle väljer Socialdemokraterna och Centerpartiet att beskatta människor på landsbygden ännu mer. Det är verklighetsfrånvänt. Man undrar om miljöpartisterna som tyckte att man kunde ta lådcykeln för att storhandla någonsin varit utanför Södermalm i Stockholm.

Ständigt nya skatter på avstånd kommer att leda till färre jobb och investeringar och minskat företagande utanför storstäderna. I Moderaterna och Kristdemokraternas senaste budget som gick igenom innan årsskiftet stoppades den höjning den tidigare rödgröna regeringen hade infört. 

Landsbygd ställs mot stad

Den rödgröna röran av S, MP, C och L verkar tro att människor bara använder bilen för att vara ute och nöjesåka och medvetet släppa ut så mycket koldioxid som möjligt. Det man i stället gör med den här typen av förslag är att driva på konflikten mellan land och stad. Län där avstånden är långa, där samhällsservicen redan har försämrats, dit polisen sällan kommer och skolor läggs ned, där ska invånarna få betala ännu högre skatter som ska gå till subventioner av elcyklar för redan privilegierade. 

Priset på bensin vi konsumenter betalar består redan i dag till över 60 procent av skatt. Bensinpriset borde ligga runt 10 kronor litern snarare än 16–17 kronor litern. Utan bilen stannar Sverige, det är ett svek mot landsbygden att höja skatten ytterligare.

 

Av Benjamin Dousa

Förbundsordförande Muf