Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hur ska jag få er att förstå hur illa det är i skolorna?

Jenny Egerborn är mamma till en dotter med adhd och autism.Foto: PRIVAT
Jenny Egerborn står inte längre ut med att se barnen som ska inkluderas till varje pris, när de i stället skulle må bättre av små grupper. Arkivbild.Foto: SHUTTERSTOCK

Ni ser en arg elev som måste hållas fast – jag ser en liten person med ångest som skriker med allt den har: "Jag klarar inte det här".

Det är ett totalt systemfel att alla ska inkluderas. Små grupper för barn med NPF och högfungerande autism måste till, skriver mamman och tidigare läraren Jenny Egerborn.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT | SKOLA. Jag står inte ut. Jag står inte ut en dag till. En dag till då jag måste ge mitt barn tabletter med amfetamin i för att hon ska klara en skoldag. Som hon ändå inte klarar av som andra barn. Jag står inte ut när jag ser andra barn som mår dåligt av att gå till skolan, barn som klamrar sig fast vid lyktstolpar för ångesten att gå in i skolan är så stor. Barn som sitter i korridoren för att de "stör" de andra eleverna eller för att de inte klarar av att ha så många andra människor omkring sig. Jag står inte ut med att se barn som får utbrott och kastar saker omkring sig och slår vilt runt sig. Ni kanske ser ett argt och omöjligt barn, jag ser en liten person som har ångest och som skriker med allt den har: "Jag klarar inte det här! Ta mig härifrån!".

Anledningen: Pengar ska sparas

Jag står inte ut en dag till med att se vuxna som håller fast barn för att de inte ska rymma i väg, för att de inte vill gå in i klassrummet, för att de ska lugna ner sig. Jag står inte ut. Mitt hjärta blöder och det blöder mer och mer för varje dag. För vem hjälper de här barnen?

Små grupper kostar pengar, målet är att alla ska inkluderas. /.../ Så länge ni politiker håller fast vid denna tanke så lider våra barn.

"Det finns inga pengar eller resurser" är vad jag hör. Det här är barn med adhd och högfungerande autism. De ska fungera i vanliga skolan. Det har politiker bestämt. Små grupper kostar pengar, målet är att alla ska inkluderas. Det bestämde man i Spanien 1994, och vår regering håller fast vid det. Att alla ska inkluderas. Så länge ni politiker håller fast vid denna tanke så lider våra barn. 

Vi föräldrar måste gå ner i arbetstid

Vi föräldrar gör allt vi kan för att få dem till skolan, vi medicinerar, vi går ner i arbetstid, vi kämpar som djur för att våra barn ska få en dräglig skolgång. I brist på utbildade elevassistenter får fritidspedagoger slita med att halva dagen vara assistenter och andra halvan fritidspedagoger. Vad har de för utbildning inom NPF och autism? Hur mycket kan lärarna om det här? Fem högskolepoäng där man ytligt berättar om vad diagnoserna innebär. Tror ni på allvar att det räcker? Och säg inte "vi satsar på specialpedagoger". En specialpedagog per skola (i bästa fall) räcker knappast då man räknar med att cirka två barn per klass numera har en diagnos. 

Hur mycket kan lärarna om det här? Fem högskolepoäng där man ytligt berättar om vad diagnoserna innebär. Tror ni på allvar att det räcker?

Skolans misslyckande är ett totalt systemfel

Jag vet inte vad jag ska göra för att få folk som bestämmer att förstå hur illa det står till i skolorna. Det är inte för att skolorna är dåliga eller för att personalen inte försöker, det är för att det är ett totalt systemfel. De här barnen behöver anpassade skolor, anpassade, lugna miljöer som är mer som en hemmiljö än en skolmiljö. De behöver pedagoger som läser av den dagliga formen, som har tålamod och kunskap om hur barn med adhd och/eller autism fungerar. 

De har inte lika mycket tålamod, de tål inte höga ljud, de tål inte för starkt ljus, de kan inte ha långa instruktioner, de behöver röra sig mer, de behöver avskildhet och ingen stress. De klarar inte den vanliga skolan som alla andra barn. De är underbara och unika på sitt eget sätt och jag står inte ut en dag till med att se deras självförtroende köras i botten och att de varje dag får känna sig misslyckade. 

Det här måste få ett slut, små grupper anpassade för barn med NPF och högfungerande autism måste till. Integreringstanken har gått för långt, barn far illa varje dag i skolan. 

 

Av Jenny Egerborn

Mamma till dotter med adhd och autism

Fd lärare

Lokalpolitiker (L)