Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Avskaffa marknadsskolan – innan det är för sent

Utbildningsminister Anna Ekström (S).
Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN
Aron Ihse Trägårdh, grundlärarstudent, F-3.
Jonas Marklund, grundlärarstudent, 4-6.
Johanna Verme, ämneslärarstudent, matematik och filosofi.

Ska vi ha en fungerande skola i framtiden så måste det finnas lärare som vill arbeta i den och som tillåts göra sitt jobb.

För att förbättra situationen för Sveriges lärare och rädda yrkets framtid kräver vi att våra politiker avskaffar marknadsskolan, skriver lärarstudenterna Aron Ihse Trägårdh, Jonas Marklund och Johanna Verme.


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. När läraren Filippa Mannerheim i Expressen anklagade landets politiker för att ha svikit skolan väcktes debatten om marknadsskolan till liv. Kritiken har haglat från lärare och föräldrar, från enskilda kommunpolitiker och ungdomsförbund, från vänster och från höger. 

Systemets försvarare går att räkna på en hand, och det är ingen av dem som står utan fingrarna i syltburken. Trots detta lyser handlingskraften med sin frånvaro bland riksdagspartierna. Som lärarstudenter är vi bedrövade över hur lite som görs för att rädda vår framtida arbetsplats. 

Enligt lärarförbundets frånvarorapport arbetar 37 000 behöriga lärare utanför skolan, trots den omtalade lärarbristen

Skolan ska vara samhällets viktigaste investering för framtiden, inte riskkapitalets investering för en säker avkastning. Ändå har politikerna stått och sett på när det system som skulle ge oss pedagogiska alternativ och föräldrakooperativ på landsbygden i stället gett oss svällande koncerner. Koncerner som maximerar sina vinster genom att anställa obehöriga lärare, pressa lönerna, fylla klassrummen till bredden, öka lärarnas undervisningstid, minska planeringstiden och locka studiestarka elever med glädjebetyg. 

Konsekvenserna spiller även över på de kommunala skolorna som tvingas konkurrera. Läraren går från att vara förmedlare av kunskap till att vara servicepersonal som ska leverera höga betyg.

Enligt lärarförbundets frånvarorapport arbetar 37 000 behöriga lärare utanför skolan, trots den omtalade lärarbristen. Orsakerna till lärarflykten är främst för hög arbetsbelastning och låg autonomi. Så länge marknadslogik råder, med påföljande dokumentations- och kontrollkrav, kommer utvecklingen knappast vända. 

Förbud mot vinstuttag

Obehöriga lärare, som 2019 stod för 65 procent av nyanställningarna, är både enklare att hitta och billigare att anställa. Lärarutbildningarna har svårt att fylla sina platser, och av de som ändå börjar har över hälften av alla ämneslärarstudenter och fyra av tio grundlärarstudenter hoppat av före sjätte terminen. Något måste göras.

För att förbättra situationen för Sveriges lärare och rädda yrkets framtid kräver vi att våra politiker avskaffar marknadsskolan. Ett förbud mot vinstuttag i skattefinansierad skola är inte bara möjligt, det är så det ser ut i världens alla andra länder. Den största förlusten med dagens system ligger inte i pengarna som försvinner, utan den kunskapsförlust som skapas av mekanismerna bakom vinsten. 

Att aktieägare vill se sina pengar växa är inte konstigt men att folkvalda politiker däremot inte gör allt i sin makt för att säkerställa en fungerande skola förvånar oss. 

På elevernas bekostnad

Skjut till resurser och låt pengarna gå till verksamheten. Till läromedel, funktionella lokaler och behöriga lärare, i stället för konsulter, styrelsearvoden och vinstutdelningar. Det får vara slut med vinster på elevernas bekostnad, det får vara slut på den överdrivna kontrollbyråkratin. 

Pengarna behövs i klassrummen. Lärarna måste få vara lärare, och slippa den enorma dokumentationsbörda som stjäl fokus och dödar lusten. Med en skola där elever i realiteten är kunder och lärare är servicepersonal är det omöjligt att göra läraryrket eftertraktat. 

Ska vi ha en fungerande skola i framtiden så måste det finnas lärare som vill arbeta i den, och som tillåts göra sitt jobb. Det är ni som bär ansvaret, Sveriges politiker. Det är er plikt att återupprätta en skola värdig en kunskapsnation.

Agera nu, innan det är för sent.


Av Aron Ihse Trägårdh

Grundlärarstudent, F-3

Jonas Marklund

Grundlärarstudent, 4-6

Johanna Verme

Ämneslärarstudent, matematik och filosofi


KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.