Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Annie Lööf har gått billobbyns ärenden

Hanna Lidström
Axel Hallberg

Annie Lööf fick information om problem med manipulerade och förfalskade utsläppstester tre år innan Volkswagens utsläppsfusk avslöjades.

Det är illa att varningsbrev från EU-kommissionen har ignorerats, skriver Hanna Lidström och Axel Hallberg från Grön Ungdom.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

2012 varnades Annie Lööf, centerledare och dåvarande näringsminister, av EU-kommissionen om bilindustrins utsläppsfusk.

Annie Lööf fick information om problem med manipulerade och förfalskade utsläppstester tre år innan Volkswagens utsläppsfusk avslöjades. Trots denna information valde Annie Lööf att inte agera.

För Grön Ungdom är det självklart vad en omställning av transporterna handlar om. Beskatta klimat- och miljöfarliga bränslen och bilar för att i stället satsa på el-infrastruktur, förnybara bränslen, kollektivtrafik och cykel. Så gynnar vi en innovativ fordonsflotta, ett hållbart klimat och trevliga stadsmiljöer i stället för billobbyn.

Eftersom delar av bilindustrin uppenbart inte tvekat inför omfattande fusk, krävs här noggranna kontroller.

Att dåvarande näringsminister kände till utsläppsfusken i bilindustrin utan att agera är allvarligt. Men det är inte enda gången Annie Lööf förbiser klimatpolitiken och i stället springer billobbyns ärenden.

 

LÄS MER: Höj inte bensinskatten - många behöver bilen 

 

Annie Lööf fick i valrörelsen 2010, två år innan hon informerades om bilindustrins utsläppsfusk, en bil betald av energibolaget Eon och Volkswagen. Under valrörelsen körde Annie Lööf runt i en VW Passat, i utbyte mot att hon i efterhand fyllde i en enkät om sin upplevelse. Lööf deltog också på invigningen av Eons depå i Värnamo. Enligt experter faller detta agerande i gråzonen för vad som kan räknas som en muta.

Så sent som 2014 lyssnade Annie Lööf på billobbyn och prioriterade ned klimatpolitiken. I förra Alliansregeringen drev Centerpartiet på för ett så kallat bonus-malus-system, som bland annat innebär en registreringsavgift som den som köper en bränsletörstig bil får betala. När alliansregeringen sedan presenterade sitt färdiga förslag var registreringsavgiften helt plötsligt borta. Detta efter att bland annat Volvo på möten med Annie Lööf velat skrota avgiften.

Annie Lööf erkände då för DN att regeringen hade lyssnat på Volvo och därför skrotat den klimatstyrande registreringsavgiften.

 


 Alliansregeringen och näringsminister Annie Lööf gav efter för billobbyn och urvattnade sitt eget förslag för en klimatvänligare fordonsflotta.

Centerpartiet har många gånger bromsat eller motsatt sig effektiva klimatåtgärder riktade mot fordonsflottan med hänvisning till landsbygden. Sanningen är att de som bor på landsbygden kommer att vara de som drabbas hårdast av såväl klimatförändringar som klimatregleringar om de inte redan nu får stöd i att ställa om. Bonus-malus-systemet är ett bra exempel på ett sådant stöd finansierat av utsläpparna, som Lööf försvagade. Värnar Annie Lööf bilindustrin, snarare än landsbygden?

Det är svårt att inte se ett beklämmande mönster. Varför har kontakterna med billobbyismen varit så täta och hur kan ett varningsbrev från EU-kommissionen adresserat direkt till Annie Lööf ha ignorerats så fullkomligt?

Varför har C under Lööfs ledning motsatt sig de flesta klimatåtgärder som handlar om att ställa om fordonsflottan?

 

Hanna Lidström

språkrör Grön Ungdom

Axel Hallberg

klimatpolitisk talesperson Grön Ungdom

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!