Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anna Ekströms utspel om skärmtid saknar all logik

Utbildningsminister Anna Ekström (S). Foto: KRISTIAN POOHL
Isak Skogstad, lärare och skoldebattör.

Vad händer när man inte har tillräckligt med personal på en förskola men ett överskott på skärmar? Ja, man låter barnen sitta framför dem. Alla som har sett ett barn vid en skärm vet att de blir som fastklistrade. 

Hallå utbildningsministern, dags att vakna, skriver Isak Skogstad.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

REPLIK. Utbildningsminister Anna Ekström varnar för sin egen politik på Expressens debattsida. Regeringen, som hon företräder i egenskap av minister, har nämligen uppdaterat den svenska förskolans läroplan med skrivningar om så kallad ”digital kompetens”. Som en följd av det har IT-användningen i förskolan exploderat. Detta i en tid då barngrupperna är stora och allt fler kommuner har svårt att rekrytera utbildade förskollärare.

För att tala klarspråk så tvingar nu regeringen förskolor att satsa massivt på fler surfplattor, men de ger samtidigt inga extra resurser för just det ändamålet. Det betyder att förskolorna – vars ekonomiska situation redan i dag är tuff och inom en snar framtid dessutom lär bli mycket värre – tvingas prioritera bort förskollärare och barnskötare till förmån för fler skärmar. Så ser verkligheten ut.

Det är varken hederligt eller värdigt att ansvara för en politik vars effekter man tar avstånd från offentligt.

Skärmarna blir barnvakter

Vad händer när man inte har tillräckligt med personal på en förskola men ett överskott på skärmar? Ja, man låter barnen sitta framför dem. Det är fullt logiskt. Alla som har sett ett barn vid en skärm vet att de blir som fastklistrade. Man kan på så sätt använda surfplattor som en distraktion, en temporär barnvakt om man så vill. Detta gör tydligen utbildningsminister Ekström upprörd, som i sitt utspel menar att satsningen inte får innebära att ”barn i förskolan ska sitta mer framför skärmar eller att plattor och datorer ska användas som barnpassning”. Hallå, dags att vakna?

Förskolorna kommer att tvingas prioritera bort förskollärare och barnskötare till förmån för fler skärmar. Så ser verkligheten ut, skriver Isak Skogstad.

Utbildningsministerns utspel saknar logik. Är man hård kan man kalla det för ren populism. Missförstå mig inte, Anna Ekström är klok. Hon hänger med i debatten och omger sig av kloka medarbetare. Hon har så klart läst alla kritiska inlägg om förskolans digitalisering. Kanske har hon även läst forskaren Malin Nilsens avhandling om vad som händer när man satsar på surfplattor och appar i förskolan. Nilsen fann nämligen att plattorna ersätter mer traditionella aktiviteter, som bokläsning, lek eller analogt spel. Om barnen använder appar är inte det heller särskilt lovande, då Nilsen fann att barnen inte ens tar till sig det pedagogiska innehållet i apparna – de använder dem främst för att spela spel. 

Erkänn att det blev fel

Så, i stället för att göra utspel om att det inte alls är särskilt bra för barnen i förskolan att ägna för mycket tid bakom skärmarna på dagarna borde hon se till att ta strid mot sin egen regerings beslut som är orsaken till problemet från första början. Det är helt enkelt varken hederligt eller värdigt att ansvara för en politik vars effekter man tar avstånd från offentligt. Politiker, och då inte minst Anna Ekström, måste lära sig att stå för sina beslut eller vara öppen med att det blev fel från början. 

 

Av Isak Skogstad

Lärare och skoldebattör

Aktuell med boken Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan som ges ut av Natur & Kultur i oktober.