Personuppgiftspolicy

Åkessons uttalande om NMR klingar oerhört falskt

Jimmie Åkesson försöker tvätta sanningen om sitt eget parti, skriver Magnus Manhammar (S). Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen bör betraktas som terrororganisation, säger SD-ledaren. Foto: SVEN LINDWALL
Magnus Manhammar, riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

Ingenting verkar engagera Jimmie Åkesson mindre än när rasism och nazism avslöjas inom Sverigedemokraterna.

SD-ledarens eget parti är nedlusat med kopplingar till just den organisation han själv kallar terrorister, skriver Magnus Manhammar (S).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

"Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) kan betraktas som en terrororganisation" sa Jimmie Åkesson i en intervju i Expressens "Bara politik" förra veckan. I sak kan jag vara beredd att hålla med Jimmie Åkesson. Man har kunnat visa hur NMR tränas av paramilitära grupper i Ryssland. NMR har genomfört flera bombdåd i Sverige mot flyktingboenden och politiska motståndare och man hotar löpande demokratiska företrädare och sammankomster. Det är svårt att vara mer lik en terrororganisation än så och därför bör en terrorstämpling övervägas.

Samtidigt klingar Jimmie Åkessons uttalande oerhört falskt. Nästan varje dag kommer nya avslöjanden om Sverigedemokraternas kopplingar till vit makt-miljön. Så sent som för två veckor sedan avslöjades att 14 valda SD-politiker ekonomiskt stöttat NMR. På Sverigedemokraternas festival förra månaden poserade SD:s partisekreterare Rikard Jomshof på bilder med den ledande nynazisten Daniel Frändelöv. Faktum är att Expos granskning visar att 30% av Sverigedemokraternas kandidater till valet 2014 hade gillat eller delat innehåll från vit makt-miljön, till exempel NMR, på Facebook.

Åkesson försöker tvätta sanningen om Sverigedemokraterna

Att ha medlemmar i sitt parti som ekonomiskt stödjer en terroristorganisation bör sätta skräck i vilken partiledare som helst. "Hur kunde detta hända?" bör vara frågan som får Åkesson att ligga vaken om nätterna.

Men Jimmie Åkesson verkar inte ha några sömnproblem. I ljuset av SD:s kopplingar till organisationer som NMR är Åkessons markering inget annat än ett försök att tvätta sanningen om sitt eget parti.

I själva verket verkar ingenting engagera partiledaren mindre än när rasism och nazism avslöjas inom Sverigedemokraterna. Partiledaren undviker konsekvent att svara på sådana frågor och i de fall de ändå letar sig fram till Åkesson är svaret oftast ”jag vet inte”.

"Men snälla berätta, vad är järnrörsskandalen för någonting”, sa Jimmie Åkesson i SVT efter att hela svenska folket sett filmerna där ledande sverigedemokratiska politiker springer runt med järnrör på stan och riktar rasistiska och sexistiska glåpord mot andra medborgare i Stockholmsnatten. På samma sätt hanterar partiledaren alla svåra frågor om partiets kopplingar till vit makt-rörelsen. Med en axelryckning och en förhoppning om att media ska tröttna.

Nu beklagar sig Åkesson över att han inte blivit inbjuden till de blocköverskridande samtalen med anledning av NMR:s aktioner i Göteborg. De krokodiltårarna ger jag inte mycket för. För vilken trovärdighet har den sverigedemokratiska partiledaren i frågan om terrorismbekämpning när hans eget parti är nedlusat med kopplingar till just den organisation han själv kallar terrorister.

Av Magnus Manhammar

Riksdagsledamot (S)