Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Agera mot det livsfarliga cyklisthatet på våra vägar

Stämningen har blivit allt hätskare på våra allmänna vägar, skriver bland andra dubbla världsmästaren i linjelopp Susanne Ljungskog.
Foto: JONATHAN NÄCKSTRAND/BILDBYRÅN
Landsvägscyklisten Emilia Fahlin är en av undertecknarna.
Foto: Thomas Maheux
Tommy Prim i Giro d'Italia 1982 där han slutade tvåa.
Foto: IMAGO SPORT/IBL

Medvetna prejningar, livsfarliga omkörningar, spolarvätska i ansiktet och hat på nätet som omsätts i praktiken. En verklighet vi inte längre kan acceptera i en demokrati där nollvisionen ska gälla alla trafikslag. 

Sveriges cyklister ska inte behöva leva med dödsångest när vi cyklar på våra gemensamma vägar. Det är hög tid att regeringen agerar i frågan, skriver Sveriges cykelelit, däribland flera OS- och VM-medaljörer.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Landsvägscykling har rönt stora framgångar för Sverige genom åren, med såväl OS- och VM-medaljer, som etappsegrar i Tour de France och Giro d’Italia. Det är också en motionsform som ökar kraftigt i landet. Deltagande i motionslopp slår rekord varje år, vilket Vätternrundan är ett bevis för. Cykelbranschen redovisar en stadig ökad försäljning av cyklar för tävling och motion, inte minst under denna pandemi.

En samhällsvinst

Detta är mycket bra för folkhälsan. Det gäller såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande, då det utan tvekan ger positiva effekter att motionera. Cykling är en skonsam och inkluderande motionsform som kan utövas av personer med olika fysisk förmåga, i alla åldrar. Lägg därtill att många cykelpendlar till arbetet och skolan, vilket fler och fler studier visar är en samhällsvinst. 11 av 100 personer använder cykeln i sin vardag visar nationella resvaneundersökningar. Då är alla dessa motions- och tävlingscyklister inte inräknade. 

Lisa Nordén, OS-medaljör i Triathlon.

Cyklingen ökar i många städer, men har tappat fart och minskar på mindre orter. Förutsättningarna för att cykla finns inte i samma utsträckning där, men med bättre förutsättningar kommer vi högst sannolikt se ökande cykling även där. 

Cyklister skadas medvetet

Tyvärr har också stämningen blivit allt hätskare på våra allmänna vägar. Många cyklister vittnar om ett oerhört hårt klimat i form av livsfarliga omkörningar, prejningar, föremål som kastas från bilar, eller spolarvätska som sprejas över dem. I pressen läser vi om allt fler händelser där bilister medvetet utsätter cyklister för stor fara och till och med medvetet skadar dem. För oss som cyklar på allmänna vägar är detta numera vardag. Och politikerna bara blundar.

Flera åtgärder behövs

För att förbättra situationen för landets cyklister föreslår vi följande:

Inför 1,5-metersregeln. Dagens trafikregel vid omkörning lyder: ”33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.” Det är en oerhört luddig formulering. För en del kan det vara 1,5 meter, men för andra räcker 5 centimeter, så länge ingen blev påkörd. 1,5-metersregeln har införts i ett 10-tal länder. I Spanien går man längre och har infört en 2-metersregel och en fartsänkning för omkörande fordon med 20 km/h. I många fall har man sett en klar förbättring i bilisters beteende gentemot cyklister.

Cyklande måste ha möjligheten att välja bort gång- och cykelbanan och låta gående, barn, hundar med flera vara i fred.

Bygg cykelinfrastruktur längs de statliga 2+1-vägarna. 2+1-vägarna är en stor framgång för trafiksäkerheten för biltrafiken, men för cyklande är de förenade med mer eller mindre livsfara. Konsekvensen blir att cyklingen blir mer eller mindre omöjlig på många platser i landet. Den statliga myndigheten Trafikanalys visar också att cyklandet på landsbygden rasar. Trafikverkets egen genomgång av 2+1-vägar visar en potential för cykling utmed mer än hälften av landets 2+1-vägar – över 150 mil.

Ökade resurser till polisen för trafikövervakande uppgifter. Idag går utvecklingen åt andra hållet, med mer automatisk övervakning i form av hastighetskameror på våra vägar. Det är till ringa hjälp och nytta för de som väljer att cykla. Att kontrollera 1,5-metersregeln är inte en svårare uppgift än att kontrollera andra trafikregler – så länge resurser finns. Det går uppenbarligen i alla ovanstående länder, varför skulle det inte gå i Sverige? 

Säg nej till cykelbanetvång

Avslutningsvis hoppas vi att regeringen inte accepterar Transportstyrelsens nya lagförslag som tvingar cyklande att alltid använda gång- och cykelbanan när sådan finns. Cyklande måste ha möjligheten att välja bort gång- och cykelbanan och låta gående, barn, hundar med flera vara i fred.

Vad väntar ni på?


Av Emma Johansson

OS-medaljör i linjelopp

Lisa Nordén 

OS-medaljör triathlon 

Susanne Ljungskog 

Dubbel världsmästarinna i linjelopp 

Emilia Fahlin 

Professionell landsvägscyklist

Bernt Johansson 

OS-guldmedaljör i linjelopp

Tommy Prim 

2x2:a Giro d’Italia

Tobias Ludvigsson 

Professionell landsvägscyklist

Emil Lindgren 

Professionell mountainbikecyklist

Lucas Persson 

Förbundskapten landsväg

Fredrik Kessiakoff 

Förbundskapten MTB, f.d. professionell tävlingscyklist

Anders Adamsson 

Fd professionell tävlingscyklist, cykelkommentator 

Daniel Breece 

Chefredaktör cykeltidningen Bicycling 

Roberto Vacchi 

Fd tävlingscyklist, cykelkommentator 

Krister Isaksson 

Cykeldebattör