DEBATT. Sverige är beroende av sjöfart för handel och transporter. Den avgör vår försörjning, särskilt i orostider. 2012 var 85 procent av ”svenska” fartyg utflaggade. Staten ger rederierna sjöfartsstöd. Störst är Stena med 422 miljoner eller en fjärdedel 2019.
– Jag tycker det är en jävla dålig handlingskraft att inte ge Krim till ryssarna omedelbart. För det har alltid tillhört dem, hävdade Stenaägaren Dan Sten Olsson i en DN-intervju 2020.
Media reagerade kraftigt och Olsson dementerade sina ”dumma, privata funderingar”. Men är det snarare exempel på hur Ryssland utnyttjar ekonomiskt samarbete i nationellt intresse?
Energi gav ökad makt
I början av 2000-talet minskade Moskva beroendet av oljeledningar med ökade sjötransporter. En flytande pipeline av tankers skapades. Gamla gasledningar fasades ut av Nordstream. Oljemagnaten Chodorkovskijs Yukos stals av Putinvännen Igor Setjins Rosneft. Ryssland ökade sin makt med energi som vapen. Här deltog svenska intressen i den ryska oljeboomen: Torbjörn Törnqvists Gunvor inom trading och Dan Sten Olssons Stena inom shipping.
Stena och Putins sjöfartsintressen har haft strategiskt samarbete, teknikutveckling, utbildning och bemanning – områden av intresse för främmande makt. Stenaexemplet är ryskt standardupplägg.
2006 gick 15 procent av rysk olja på Stenabåtar. Efterfrågan på tankers slog alla rekord. 2001-10 räknade man öka med 900 procent från Rysslands största oljehamn. Samarbete med ryska rederiet SovComFlot (SCF) inleddes. Nya tekniskt revolutionerande båtar byggdes. Sjöbefäl kom från ryska Amiral Makarovakademin med Olsson som hedersprofessor. Stena satsade ryskt.
Östersjön en viktig transportväg
År 2011 gick 65 procent av rysk export via Östersjön med fler tankers än Persiska viken eller Svarta havet. Följden var rysk strategisk förskjutning mot Nordeuropa.
Moskvas nästa mål var Arktis. 2007 sattes ryska flaggan under Nordpolen. Nordostpassagen blev prestigefråga. Åter valde Stena ryskt. Till 2011 sjösattes tio istankers och Stenabyggda SCF Baltica blev störst över passagen.

2013 siktade Stena på Svarta havet. Här kom Putin före och tog Krim. Då ringde Dan Sten Olsson till Jan Eliasson, FN:s medlare i konflikten, och sade:
– Sälj nu Krim dyrt till ryssarna, för de kommer ta det ändå.
När en Stenatanker med ryskt befäl och brittisk flagg löstes ut från Iran 2019 leddes Stenapartnern SCF av Sergej Narysjkin, chef för rysk utrikesunderrättelsetjänst. Han och Setjin står nu på sanktionslistorna liksom även SCF. Först nu fördömer Dan Sten Olsson Rysslands krig mot Ukraina.
Moskvas metoder och motiv
Stena och Putins sjöfartsintressen har haft strategiskt samarbete, teknikutveckling, utbildning och bemanning – områden av intresse för främmande makt. Stenaexemplet är ryskt standardupplägg.
”Vi har varit naiva” sade bankerna om rysk penningtvätt. Ja, vi har saknat kunskap, förståelse och sammanhang om rysk ekonomisk påverkan. Sanktioner och kartläggningar i all ära, men vi måste samla bilden av motiv, metoder och intressen hos en motståndare där politik och ekonomi är ett. Här krävs hängrännor på högsta nivå i stuprörs-Sverige för friare flöde och förståelse mellan politik och näringsliv.
Vi lever i en ny värld med nya risker som kräver nya grepp. Bitarna finns men pusslet måste läggas. Det kan vi bara göra gemensamt.
Av Vilhelm Konnander
Rysslandskännare och expertrådgivare för företag i Ryssland & Eurasien