Artikeln innehåller annonslänkar. Mer info

Gabriella Elio om hur hon lyckats med sitt märke Sweed Lashes

Entreprenören Gabriella Elio är hjärnan bakom succén Sweed lashes, skönhetsföretaget som gör bästsäljande ögonfransar och ögonmakeup. För oss berättar hon om vägen dit och om att vara en del av scandi beauty-trenden, den skandinaviska skönhetsvåg som sveper över världen.  

Gabriella Elio jobbade som makeupartist när hon startade Sweed lashes för sex år sedan. Det började med eleganta lösögonfransar i signifikanta, runda förpackningar men har nu utökats till ögonmakeup – bland annat en succémascara.

Mascaran Lash lift mascara som säljer slut gång på gång. Foto: WERONIKA BELA

– Jag tyckte inte att det fanns snygga och lättanvända lösfransar som passar en person som är ute efter en klassisk, naturlig look och som brukar handla sitt smink på Chanel eller Laura Mercier. Det var helt enkelt för att tillfredsställa mitt eget och mina kunders behov. Numera har jag utökat vår ögonkategori med fler produkter än fransar och har även lanserat fransserum, mascara, pennor och vässare.

Hur är klimatet för en beauty start-up i Sverige? 

– Jag har bott utomlands i ett par år och är bara hemma lite då och då, men jag har sett att det verkar blomstra av nya svenska beauty brands. Otroligt kul!

Vad har varit enklast respektive svårast, tycker du? 

 – Haha, inget har varit enkelt, snarare otroligt svårt. Särskilt med tanke på att jag är involverad i varenda liten detalj. Jag får ofta frågan hur det kommer sig att ”alla” kändisar använder Sweed, och det finns inga hemligheter i det. Svaret är alltid att vår kvalitet är outstanding. Varje produkt har jag lagt ner min själ i för att få till. 

Entreprenören Gabriella Elio. Foto: Weronika Bela

Anser du att det finns ett intresse för skönhetsprodukter från Sverige utomlands? 

– Till en början trodde jag att det var en tillgång att vara ett svenskt beauty brand, men efter att ha hängt en del i Los Angeles och New York så förstod jag snabbt att de faktiskt struntade i var Sweed kom ifrån. De tror snarare att jag är fransyska av någon anledning, då jag tydligen har en fransk brytning när jag pratar engelska. När jag säger att Sweed är en tvist mellan Sweden och Sweet i ett ord så svarar de alltid ”Aaaaw, that’s so cute” för att sedan direkt efter nämna skidåkningen i Schweiz. Så i mitt fall är svaret nej, att vara ett svenskt varumärke har varken gjort mer eller mind­re för Sweed.

Vilka är dina faktorer för att lyckas som ett skandinaviskt skönhetsvarumärke?

– Att leverera kvalitet i samtliga produkter och även vara unika och in­­novativa. Jag är för evigt tacksam för att jag lät det gå två, tre år tills jag hittade någon som kunde göra den runda Sweed-asken i stället för att göra en rektangulär box som alla andra erbjöd. Den gör att vi står ut i mängden.

Bästsäljande mascara från Sweed lashes

Pro lash lift mascara från Sweed lashes.

Mascara med tunn gummiborste som ger långa separerade fransar, dessutom en kändisfavorit! Mer info och köp här (Länk till Åhlens).

Bland annat vår egen skönhetsredaktör Anja Skeppe Grahn utsåg Pro lash lift mascara till en av Stylebys Beauty Heroes för det senaste årtiondet, här kan du läsa hela listan. 

Fransar från Sweed lashes

Beroe pro lashes från Sweed Lashes.

Lyxiga lösögonfransar som ger mycket volym. Mer info och köp här (Länk till Lyko).

Individuella fransar från Sweed lashes

Individuals cluster flair från Sweed Lashes.

Individuella fransar att fästa punktvis på fransraden. Mer info och köp här (Länk till Lyko).

LÄS MER: Bästa sminkspegeln – 6 speglar för olika behov, från beautynörden till minimalisten!