Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Damernas Värld i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator

Artikeln innehåller annonslänkar. Mer info

Svenska väskklassiker – nu får du historien bakom.
Svenska väskklassiker – nu får du historien bakom.
Svenska väskklassiker – nu får du historien bakom.
Svenska väskklassiker – nu får du historien bakom. Foto: Getty Images/Adam Katz Sinding (Stockholm Fashion Week)

3 svenska väskklassiker: Historierna bakom Acnes Musubi, Atp Ateliers swoosh-lock & Little Liffners Tulip

En fin väska är en investering som ska hålla över tid. Glädjande nog finner vi flera av våra favoritväskor bland våra svenska varumärken – och tre sticker ut som, redan nu, svenska väskklassiker. Läs om Acne Studios Musubi, Little LIffners Tulip och Atp Ateliers swoosh-lock. 

ACNE STUDIOS Musubi

Acne Studios Msubi-bag. Foto: CHRISTIAN VIERIG / GETTY IMAGES

Jonny Johansson, creative director och medgrundare av Acne Studios, berättar om hur Musubi skapades. 

De flesta modehus skapar väskor som är förhållandevis lika varandra, men Musubi är annorlunda.

– Musubi föddes för fem år sedan, då vi hade för avsikt att ta fram en mjuk väska. Populariteten kom gradvis eftersom det var viktigt för oss att etablera en väska som var klassisk och långvarig – inte säsongsbetonad. I dag är det vår it-väska, som vi producerar i klassiska färger som svart, kamel och vinröd året om.
Vad är inspirationen bakom den speciella formen?
– Musubi-väskans knut är inspirerad av obibältet på traditionella ja­­panska klänningar med stygndetaljer som för tankarna till traditionellt hantverk.
Tog den lång tid att utveckla?
– Det är en process som fortfarande pågår. Till och med efter fem år gör vi fortfarande förbättringar för att förfina detaljerna och produktionen. Vi har även skapat varianter – den finns i dag i olika storlekar. Särskilt den mycket lilla Micro Musubi är en enorm succé. Men även med olika färger, designdetaljer, animationer och samarbeten.
Hur viktig har den varit för företaget?
– Musubi har hjälpt till med att lyfta Acne Studios som ett accessoar­märke och inte ”bara” ready-to-wear.
Vad är det som gör den så omtyckt?
– Tidlöshet, mjukhet, olika storlekar och rosettformen – Musubi är en unik väska. De flesta modehus skapar väskor som är förhållandevis lika varandra, men Musubi är annorlunda.  

Väska Musubi Micro Almond.

Läs mer och köp här (länk till Wakakuu). 

LITTLE LIFFNER Tulip 

Little Liffner Tulip-bag Foto: FRANCESCO GILI

Paulina Liffner von Sydow, grundare av Little Liffner, berättar om hur Tulip Tote skapades. 

Den är väldigt photogénique, vilket gjort den tacksam att placera på intressanta internationella influencers.

– Tulip-toten växte bokstavligen fram. Vi visade vår första variant av Tulip-toten på Stockholm Fashion Week SS19. Den var lite högre och smalare i formen då. Jag kände att jag var något på spåren, men hade inte hunnit hela vägen fram. Säsongen därpå hade den blommat ut och blivit mer öppen och accentuerad i formen. Som egen före­tagare och småbarnsförälder får man jobba lite när man kommer åt, så just Tulipen föddes hemma vid köksbordet en sen kväll. Ofta gör jag en grundform i en tjock textil varpå jag leker fram en ny form genom att liksom skulptera med textilprovet. Jag kände direkt att den hade något, men behövde testa många vändor och sms-älta den asymmetriska formen med en chic kompis innan den satt. 

Paulina Liffner. Foto: ADAM KATZ SINDING/STOCKHOLM FASHION WEEK / ADAM KATZ SINDING 2021


Hur viktig har den varit för Little Liffner?
– Väldigt viktig, den är vår bästsäljare. Vi beskriver våra väskor som ”subtle statement bags” och vår estetik som lekfull minimalism och Tulip är det perfekta exemp­let på hur vi tolkar dessa begrepp. Den är väldigt photogénique, vilket gjort den tacksam att placera på intressanta internationella influencers.
Hur har den utvecklats sedan dess?
– Vi har gjort den i fler storlekar och varianter i takt med att våra kunder börjat älska den lika mycket som vi, vilket tog ett par säsonger. Den senaste versionen har längre handtag så att du kan ha den på axeln samt en version helt utan handtag för en ännu mer skulptural form. Nu i vinter kommer en mikrovariant. Det roligaste är att många köper den i flera storlekar och färger, däribland många kräsna kompisar i modebranschen. Det gör mig glad!
Vad är det som gör den så omtyckt av dina kunder?
– Den är skulptural och intressant att se på samtidigt som den är bärbar, rymlig och praktisk. Vad man än väljer att ha på sig så höjer den helhetsintrycket en nivå.

Tulip Tote från Little Liffner

Mer info – köp här (länk till Åhléns)

ATP ATELIER Swoosh-locket

Foto: RAIMONDA KULIKAUSKIENE / GETTY IMAGES

Maj-La Pizzelli, creative director och medgrundare av Atp Atelier, berättar när märkets väskkoncept som känns igen på lockets swoosh skapades. 

Eftersom vi inte jobbar speciellt mycket med vår logo har den karakteristiska swooshen på locket för våra väskor blivit ett formspråk som känns väldigt 'vårt'.

– Swooshen lanserades våren 2018 med modellen Arezzo, men den har faktiskt en nära relation till vår då redan existerande skokollektion – framför allt vår sandal Rosa. Rosa inspirerade detaljer som lock, fickor och sömmar hos Arezzo, och sandalen var på många sätt den modell som kom att bli startskottet för Atp Ateliers resa för tio år sedan och som förkroppsligar de grundstenar som alltid varit viktiga – skandinavisk design i kombination med ett genuint italienskt hantverk.
Hur har den utvecklats genom åren?
– Väsklinjen har växt med åren och består i sin helhet i dag av fler modeller som sträcker sig från tote bags till pouches som går sömlöst från dag till natt. Modellerna Arezzo, Assisi och Montalcino har ett karakteristiskt, iögonfallande lock och är prydda med den tidlösa signatursömmen, som går som en röd tråd genom hela kollektionen. De består från säsong till säsong men uppdateras i nya material, storlekar och färgskalor. 

Efva Attling med väska från Atp Atelier. Foto: ADAM KATZ SINDING/STOCKHOLM FASHION WEEK/ ADAM KATZ SINDING 2021


Hur viktig har den varit för ert företag, från branding- och synlighetssynpunkt?
– De är våra tydligaste dna-produkter och har hög igenkänningsfaktor. Eftersom vi inte jobbar speciellt mycket med vår logo har den karakteristiska swooshen på locket för våra väskor blivit ett formspråk som känns väldigt ”vårt”. Det är jättekul att vi har hittat ett designuttryck som känns igen och håller över åren – som fortfarande känns relevant i dag, fyra år senare. Det är troligtvis även en anledning till att så många vill investera i våra väskor, det känns tryggt, man vet att det är något som kommer att bestå. Väskorna är bästsäljare varje säsong.
Vad är det som bland annat gör den så omtyckt?
– Det vackra lädret som spelar en stor roll för väskans känsla och look. Inga kemikalier används vid infärgningen av skinnet, helt enkelt för att de inte behövs. Den vegetabiliska garvningen framhäver den inneboende skönheten i lädret som fungerar som en utgångspunkt där de naturliga egenskaperna gör produkten unik. Materialet kommer att mörkna något med tiden, det kommer inte att bestå i sin perfekta ursprungsform. Det kommer i stället att åldras och bara bli bättre med åren – precis som sin bärare.

Arezzo Nebbiolo Vacchetta Medium Tote Bag

Mer info – köp här (länk till Åhléns)

LÄS ÄVEN Hela historien om Hermès lyxiga Birkin-väska

LÄS ÄVEN Modechefen: ”Så stylar jag jeans som sätter vårlooken”