Artikeln innehåller annonslänkar. Mer info

Scandi-beauty eller S-beauty, skandinavisk och svensk skönhet.
Scandi-beauty eller S-beauty, skandinavisk och svensk skönhet.

Scandi-beauty – därför älskar alla svensk skönhet just nu

Världen blickar mot norr! Minimalistisk hudvård, nischad doft, multifunktionellt smink och en rakt igenom vinnande design har satt Sverige på den internationella skönhetsscenen. Här är allt du behöver veta om Scandi-beauty, eller S-beauty som det också kallas. 

Lisen Sundberg
Anja Skeppe Grahn

Ekologiska ingredienser skördade från vildväxande nordiska bär, krispig luft och ­porlande bäckar i karga landskap … Men det är betydligt mer än minimalistiska förpackningar, Instagramvänlig estetik och målande beskrivningar som ritar den skandinaviska skönhets­sagan. I en era där tolvstegsrutiner, överfulla shelfies och djurmönstrade sheetmasks är vardagsmat har skandinaviska märken blivit kända (och populära) mycket tack vare att de är så fria från gimmicks och onödiga utsvävningar. I stället talar vi här uppe i norr om att skydda och bygga våra hudbarriärer och våra mikrobiom, drar ner produktarsenalen till ett minimum – och ser ofta med skepticism på alltför långa rutiner och ingredienslistor.

– Man kan förenklat förklara det som att om K-Beauty står för the more, the merrier så handlar S-Beauty om less is more, säger Lars Fredriksson, grundare av skönhetsmärket Verso.

Verso, ett svenskt skönhetsmärke som är stort utomlands.

En av Versos storsäljare, Super Facial Serum. Mer info och köp här (länk till Skincity).

”Scandi beauty” har blivit ett varumärke i sig.

– ”Scandi beauty” har blivit ett varumärke i sig. Det förklarar för kunden vad ett märke är, men också vad det inte är, säger han.

Och ju längre bort i världen, desto mer sofistikerat, exotiskt och spännande.  

– Verso har näst intill kultstatus i Australien, där de har ett stort intresse för det skandinaviska, inte enbart gällande skönhet, utan även den skandinaviska designen över lag, säger Lars.

Även USA är en stor konsument av skandinavisk beauty, och i Storbritannien har också Scandi beauty hyllats, bland annat med en hel sektion hos webbshopen Cult Beauty.

Lars tror att intresset grundar sig i kvalitet och det anseende Sverige har som land (”Sverige har ett rykte om sig utomlands om att vara väldigt rent”.)

Snabbguide till svensk skönhetsfilosofi

Koreanerna har sin 10-stegsrutin och fransmännen sitt röda ­läppstift – så här gillar vi att smörja oss i Sverige och så anammar du skönhetsrutinen.

 

Less is more En väl avvägd och balanserad ingredienslista å ena sidan, multi­funktionalism å den andra. Att hålla hudvårds- och makeuprutinen minimal anses snällare både mot miljön och vår hud.

 

Klimatpåverkan Produkter som skyddar och bygger upp hudens barriär och mikrobiom är extra viktigt i ett område där vi får uppleva allt från torr, elementuppvärmd inomhusluft och soliga somrar till isande kalla vintrar. Rutinen varieras under året; från oljerengöringar och rikliga krämer under vintern till återfuktande ansiktsmister och minimala rutiner sommartid. SPF däremot, det använder vi året om.

 

Subtila dofter Diskret parfymerat eller helt oparfymerat är det som gäller när det kommer till hudvård. Inom sfären av parfym utmärker sig Norden som unika storytellers och genderless formulas. Parfymen är en del av en identitet du skapar runt dig själv, snarare än köper dig till via ett varumärke.

Scandi-beauty – en kategori som växer 

När Verso mötte världen var fenomenet fortfarande i sin linda, och det var först runt 2016–2017 som Scandi beauty började bli ett begrepp på riktigt. Detta efter att varumärken som Byredo och Sachajuan, med sin känsla för stilren design, mjukat upp och banat väg för den skandinaviska skönhetsboom vi ser i dag. 

Och det finns inga tendenser som talar för att den skandinaviska skaparandan inom skönhet är på väg att avta, tvärtom ökar konkurrensen och nya varumärken lanseras i hög takt. 

Samtidigt kan S-beauty som vi minns det och ser det i dag vara på väg att förändras. Mindre supernischade och tydliga varumärken som CBD-drivna Mantle och Skinome project (färsk hudvård som specialiserat sig på hudens mikrobiom) får genomslag å ena sidan, medan nya influencer-brands som Bianca Ingrossos Caia och en hel drös EMV (egna märkesvaror) som Kicks Mon Sun, Flaer och Budgie liksom Skincitys skincare ploppar upp som svampar en fuktig septemberdag. Det är inte bara utanför Sverige som man fascineras av våra märken – vi svenskar shoppar också allt mer inhemsk skönhet.

Lars ser ytterligare en trend: en dragning tillbaka mot cosmeceuticals inom den svenska hudvårdssektorn, lite av den typen som vi minns som de så kallade doktorskrämerna som ­florerade överallt för cirka 15 år sedan.

– Från en period där allt handlat om ”ekologiskt” och ”naturligt” inom hudvården så märker jag hur pendeln börjar slå tillbaka mer mot tech, där vi kommer att se produkter baserade på ekologiska oljor som en kärna och bas, men med en riktigt hitech och ännu mer resultatdriven formula, säger han.

Hur framtiden blir kan vi bara spekulera om, men slutsatsen låter lika delar lovande som angenäm, både för kommande entreprenörer och angelägna, lystertörstande användare – världen över. Här är några svenska märken att hålla koll på: 

Byredo - världskända och unika dofter 

Byredos unika dofter.

Byredo, som länge har gjort populära parfymer har numera även smink och hudvård inom sitt varumärke. Blanche är en av deras storsäljare.
Blanche eau de parfum. Mer info och köp här (länk till Kicks).

Mantle - hudvård med cbd 

Mantles cbd-hudvård.

Mantle gör hudvård med cbd (canna-beauty) och botaniska ingredienser som bas.
Mantle, The Dream Mask. Mer info och köp här (länk till Bangerhead).

Estelle & Thild – ekologiskt certifierad hudvård 

Estelle & Thild var tidiga med ekologisk hudvård.

Estelle & Thild fokuserar sedan 2007 på hudvård med effektiva och ekologiska ingredienser och har även certifierad ekologisk makeup.
Estelle & Thild, Brightening Serum. Mer info och köp här (länk till Lyko).

Skinome – färsk hudvård med fokus på hudens mikrobiom 

Skinome Project gör färsk hudvård.

Skinome Project är framtaget av hudforskaren Johanna Gillbro och fokus ligger på färska ingredienser som stöttar hudens mikrobiom.
Skinome, Mineral Cleanser. Mer info och köp här (länk till Skincity).

Caia – smink av Bianca Ingrosso 

Caias populära makeup.

Caia Cosmetics är influencern Bianca Ingrossos storsäljande sminkmärke. It's Iconic Duo, foundation och concealer. Mer info och köp här (länk till Caia).

Skincity skincare – avancerad hudvård 

Hudvård från Skincity.

Skincity är en webbshop med noga utvald hudvård och nyligen lanserades deras egen hudvårdslinje  Skincity Skincare (de har även en sminklinje.)
Skincity Skincare, Correcting Second Concentrate. Mer info och köp här (länk till Skincity)

Maria Åkerberg – ekologiskt och naturligt 

Maria Åkerbergs avskalade naturliga hudvård.

Maria Åkerberg har skapat ekologisk och naturlig hudvård i över 20 år och är landets största ekomärke.
Maria Åkerberg, Face Cream Sensitive. Mer info och köp här (länk till Skincity). 

LÄS MER: Hyualuronsyra i hudvård, hur fungerar det? Läs guiden till bästa produkterna!