Artikeln innehåller annonslänkar

Foto: Jason Lloyd-Evans

D-vitamin som kosttillskott och i hudvård? Vi reder ut!

I vår nya artikelserie spanar vi in ämnena som gör under för både insida och utsida. Nu har turen kommit till D-vitamin. Läs på om allt du kan tänkas undra om D-vitamin, dessutom med 8 supertips på produkter som innehåller D-vitamin.

Naturen är full av spännande mineraler, vitaminer och näringsämnen, och flera av våra favoritingredienser dyker upp i både kök och badrumsskåp. Få koll på ämnena som gör under för både insida och utsida – som högaktuella solskensvitaminet D.

Varför är det så viktigt med D-vitamin?

D-vitamin är egentligen inget vitamin, utan ett hormon som bildas av vår kropp när huden exponeras för solens UVB-strålar. Det är en komplex process som involverar njurar, lever och keratinocyterna i huden. D-vitamin behövs bland annat för stärka immunförsvaret, förebygga benskörhet och för att vi ska kunna ta upp kalcium och fosfat som behövs för starka tänder och ett skelett som håller länge. Att lita på solen för D-vitamin känns minst sagt hopplöst så här års – här i norr är det bara under sommarperioden (ungefär maj till september) som solen är tillräckligt stark för att vi ska kunna tillverka eget D-vitamin i tillräckligt höga doser. Därför är det viktigt att äta livsmedel som innehåller D-vitamin och kanske komplettera med ett kosttillskott.

Hur mycket D-vitamin behöver jag per dag?

Livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram per dag, eller 20 mikrogram för dig som är över 75 år eller inte exponeras för solen, till exempel om du bär heltäckande kläder eller slöja. 

Vilken mat innehåller D-vitamin?

Fet fisk är den bästa matkällan till D-vitamin, till exempel lax, sill och makrill. Ägg och D-vitaminberikade mjölkprodukter, växtdrycker eller matfettsblandningar är också viktiga källor. Viss halt av D-vitamin finns också i svampar som kantareller och Karl-Johan. D-vitamin är fettlösligt, så du behöver äta fett för att det ska kunna tas upp av kroppen.

Vem behöver tillskott av D-vitamin?

Du som inte regelbundet äter fet fisk, täcker dig av religiösa skäl, är över 75 år eller spenderar lite tid ute i dagsljus bör överväga ett tillskott. Melaninrik hud bildar mindre D-vitamin än ljus hud – särskilt barn med mörk hud är i riskzonen för D-vitaminbrist.

Är D-vitamin humörhöjande?

Tidigare trodde man att D-vitamin skyddar mot depression, men en stor studie visade att gruppen som fick placebo hade likvärdig sannolikt att bli deprimerade som gruppen som åt D-vitamin dagligen. Sannolikt är det solen och ljuset som gör oss glada, inte D-vitaminet i sig. 

Stoppar solskydd bildandet av D-vitamin?

Nej. Det är i princip omöjligt att ett solskydd blockar hundra procent av solens strålar – även om du skulle använda sunblock med SPF 100 över hela kroppen så är det osannolikt att du återapplicerar tillräckligt ofta och använder de mängder som behövs för att blocka hundra procent av solens strålar under hela exponeringstiden. Du behöver exponera en hudyta i storleken av din underarm i svensk sommarsol ungefär en kvart om dagen – något längre om du har melaninrik hud – för att kroppen ska uppnå maxproduktion av D-vitamin. Med andra ord kommer du med största sannolikhet producera tillräckligt med D-vitamin även om du skyddar dig mot solens starkaste strålar. Risken för hudcancer är mycket högre än risken för allvarlig D-vitaminbrist. Använd solskydd för tusan! 

Vilken roll spelar D-vitamin för hudens välmående?

Att huden känns knastertorr under de mörka månaderna beror inte bara på kyla och torr inomhusluft, utan kan också spegla låga D-vitaminnivåer i huden. D-vitamin spelar nämligen en viktig roll för en välmående hudbarriär som vaktar hudens fuktnivåer och skyddar mot inflammationer i huden. Man har sett att personer med hudsjukdomar som atopiska eksem och psoriasis har låga D-vitaminnivåer i huden. D-vitamin kan hjälpa till att sänka inflammation, stötta hudens reparationsförmåga och minska klåda och narighet. Eftersom immunförsvaret får extra muskler samtidigt som huden lugnas så kan D-vitamin även ha fin effekt på inflammatoriska tillstånd som rosacea och akne. 

Vad gör D-vitamin i hudvård?

Vanlig hudvård med D-vitamin kan inte ersätta en D-vitaminrik kost eller tillskott, men ge ett extra skydd mot fria radikaler och stärka huden. I hudsalvor avsedda att behandla psoriasis – både receptbelagda och receptfria – ingår ofta D-vitaminämnet kalcipotriol.

Har D-vitamin någon effekt på håret?

Japp! D-vitamin stimulerar nämligen hårsäckarna. D-vitaminbrist har kopplats samman med bland annat håravfall och försämrad hårtillväxt. Ännu en anledning att gå ut när solen skiner, frossa i D-vitaminrik mat och komplettera med ett tillskott under de solfattiga årstiderna.

Produkttips med D-vitamin, så boostar du huden och kroppen från utsidan och insidan

1. Kosttillskott med D-vitamin

Kosttillskott från Inflammation Lab.

Kosttillskott Shine vegansk vitamin D3, Inflammation Lab.
Apelsinsmakande, vegansk tuggis med en högkvalitativ vitamin D3 från lav som blandats med kallpressad kokosolja för maximalt upptag i kroppen.
Mer info och köp här (länk till Meds).

2. Kosttillskott med D-vitamin i sprayform

Kosttillskottspray från A to K.

Kosttillskott Defence vitamin spray, A to K.
Vitamintillskott i mintsmakande sprayform är perfekt för dig som inte är förtjust i kapslar. Två immunstärkande munduschar om dagen ger dig vitamin D, C och B12 samt zink och folsyra.
Mer info och köp här (länk till Apoteket).

3. Ansiktsolja med D-vitamin

Ansiktsolja från Murad.

Ansiktsolja Multi-vitamin infusion oil, Murad.
Som en multi-vitamin för huden med alla vitaminer från A till F, som i synergi med varandra boostar huden. Föryngrad, återfuktad hud med ny spänst och glöd på fyra veckor utlovas.
Mer info och köp här (länk till Lookfantastic).

4. Nattkräm med D-vitamin

Nattkräm från Oskia.

Nattkräm Bedtime beauty boost, Oskia.
I en lätt men lyxig textur gömmer sig näringsrika omega-fettsyror, Oskias signaturingrediens MSM, peptider och hudälskande vitaminer som B3 (niacinamid), vitamin E och en gnutta D.
Mer info och köp här (länk till Skincity).

5. Brun utan sol med D-vitamin

Brun utan sol från St Tropez.

Brun utan sol-serum Purity vitamins bronzing water serum, St Tropez.
Vattenlätt vitaminserum som inte bara ger din hud solskysst semesterglow, utan också hjälper huden att stimulera produktionen av D-vitamin året runt, tack vare ett patenterat komplex.
Mer info och köp här (länk till Kicks).

6. Kosttillskott med D-vitamin

Kosttillskott från Puori x Green Kitchen Stories.

Kosttillskott Multi-vitamins & minerals, 60 kapslar, Puori x Green Kitchen Stories.
Vegansk multivitamin- och mineraltillskott utvecklat i samarbete med blogg- och kokboksduon Green Kitchen Stories med syfte att täppa till näringsluckor hos veganer och vegetarianer.
Mer info och köp här (länk till Lyods Apotek).

 

7. Dagkräm med D-vitamin

Dagkräm från Beauté Pacifique.

Dagkräm D-force vitalizing anti-age day cream, Beauté Pacifique.
En sann första hjälpen-kräm för riktigt torr hud som tillför huden D-vitamin från avokadoolja i kombination tre sorters reparerande A-vitamin, antioxidanter från E-vitamin och squalane.
Mer info och köp här (länk till Skincity).

8. Veganskt kosttillskott med D-vitamin

Kosttillskott från Wissla of Sweden.

Kosttillskott Vegan friendly D3-vitamin, Wissla of Sweden.
Veganskt kosttillskott med D3 från lav. En kapsel om dagen räcker. Produkten är tillverkad i Sverige och burken är helt fri från plast. Locket kan till och med komposteras!
Mer info och köp här (länk till Lyko).

LÄS MER: Allt du vill veta om Omega-3 som kosttillskott och i hudvård 

LÄS MER: ”Jag är över 30 och min hy har aldrig varit bättre – här är mina tips” 

LÄS MER: Zink som kosttillskott och i hudvård - allt du behöver veta för att boosta hälsan och huden

Aktuellt just nu