Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Damernas Värld i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Jerry Hall, Isabella Rossellini och Paulina Porizkova.
Jerry Hall, Isabella Rossellini och Paulina Porizkova.
Jerry Hall, Isabella Rossellini och Paulina Porizkova.
Jerry Hall, Isabella Rossellini och Paulina Porizkova. Foto: REX/SHUTTERSTOCK / TT, CHRIS DELMAS / TT, Chris

Nej tack till anti age – mogna kvinnors hy får ny status

Skönhetsvärlden omvärderar den mogna hyn och väljer allt oftare bort termer som anti age. Legendariska modellerna Isabella Rossellini och Paulina Porizkova kämpar båda mot ålderismen, och skönhetsentreprenören Laura Geller satsar bara på modeller över 40.

Damernas Värld

– Jag gillar inte uttrycket anti age särskilt mycket, eftersom det antyder att det är dåligt att åldras. Att åldras är en naturlig process. 

Det säger den ikoniska modellen och skådespelaren Isabella Rossellini, 69, till Damernas Värld, och allt fler inom skönhetsvärlden håller med henne. Skönhetsmagasinet Allure skrotade till exempel termen anti age för flera år sedan, eftersom redaktionen precis som Rossellini tycker att ”Det skickar ett budskap om att åldrande är något vi måste bekämpa”, och det är inget de vill ställa sig bakom.

Isabella Rossellini. Foto: CHRIS DELMAS / TT NYHETSBYRÅN

LÄS MER: Ikonen Isabella Rossellini, 68, ratar botox och anti-age men älskar mamma Ingrid Bergman 

För är det något som är ofrånkomligt i livet så är det att åldras. Det är en process som pågår i oss varje minut, varje sekund. Varför ska då de som får privilegiet att leva ett långt liv inte kunna glädjas över det och njuta av de spår erfarenhet sätter – på både insidan och utsidan? I stället för att bara romantisera kring ungdom borde vi också ta oss friheten att romantisera kring erfarenhet, visdom och årsrikedom. 

Laura Gellers modeller måste vara över 40 år

Det innebär inte att vi måste skippa retionol, bara att vi ser på åldrandet med andra ögon. Liksom på skönhet och hudvård – det är inte något som är reserverat för unga kvinnor. Någon som tagit fasta på det är makeup-artisten Laura Geller, grundare av Laura Geller Beauty. Förra året beslutade hon att alla märkets modeller måste vara över 40 år. I en intervju i just Allure Magazine berättar hon varför:

– Jag har sminkat alla, från 19– 90-åringar. Jag har känt att vi har kunder i alla åldrar, men de mogna kunderna har gett oss ett tydligt budskap, och vi har lyssnat. Det de säger är ”Vi vill se oss. Vi vill se våra ansikten i era kampanjer”.

Numera är alla Laura Geller Beautys modeller 40+. Här i märkets Foundation finder på laurageller.com. Foto: Laura Geller Beauty

Beslutet att satsa på mogna modeller är också resultatet av vanlig hederlig marknadsanalys: en stor del av kunderna är helt enkelt 40 och uppåt, har god ekonomi och är smarta konsumenter. Att blunda för det vore vansinne, menar Geller.

LÄS MER: 5 skönhetsprodukter alla över 50 år bör ha i sin sminknecessär 

– Kvinnor vill kunna identifiera sig och veta att de kan se ut som att de är 60-, 50- eller 40 plus […] Om jag är intresserad av en produkt och ser den i bilder på kvinnor som skulle kunna vara mina döttrar så väljer jag förmodligen bort dem, säger hon till Allure. 

– Kvinnor över 40 förtjänar att bli sedda, eftersom vi är här. Vi jobbar fortfarande och vi vill fortfarande se bra ut. Och vi bryr oss verkligen, för att vi måste – vår hud har förändrats och vi möter fler utmaningar, fortsätter hon.

Paulina Porizkova: ”När jag blev 50 blev jag osynlig”

Paulina Porizkova. Foto: Dave Allocca/Starpix/Shutterstock / TT

En av Laura Gellers modeller är Paulina Porizkova, 56, som på toppen av sin karriär var väldens bäst betalda. Men när hon fyllde 50 upplevde hon att hon plötsligt blev osynlig, berättar hon i The Times Magazine. Det fick henne att ta frontpositionen i en ny våg av äldre kvinnor som syns i strålkastarljuset, på catwalken och i bikini på Instagram. 

– Jag önskar att fler kvinnor lät sina marionettlinjer (de som går från utsidan av mungiporna – reds anm.) och pannrynkor och kråksparkar vara. Jag önskar att fler kvinnor vågade åldras, säger hon till The Times.

Och i en reklamfilm för Laura Geller konstaterar hon: ”Let’s just say it: I’m getting older. Older is sexy, older is experienced, older is powerful. I’m the best I’ve ever been.”

Jag tycker att vi sett en förbättring i mångfald och inkludering

Hennes kollega Isabella Rossellini menar att mycket har förändrats inom skönhetsindustrin på senare tid. Härom året återförenades hon med sin gamla arbetsgivare Lancôme, som gav henne sparken vid 44 års ålder för att hon var ”för gammal”. Det var den nya vd:n Françoise Lehmann som övertalade henne.

– När jag började jobba med Lancôme för 35 år sedan var vd:n en man. Det var så underbart att det nu satt en vacker, dynamisk kvinna på den stolen. Med det kom också en annan känsla för kvinnors behov och önskemål. Kvinnor använder smink för att ha kul, och nästan alltid för vår egen skull. Då, för 35 år sedan när män styrde industrin, låg mycket annonsfokus på att man skulle använda makeup för att behaga män. Så är det inte längre, och det känns fantastiskt, säger hon till Damernas Värld.

Hur ser du på förändringen i skönhetsvärlden i stort?
– Jag tycker att vi har sett en förbättring inom mångfald och inkludering i skönhetsvärlden – med kvinnor av alla etniciteter och i alla åldrar. 

LÄS MER: Efva Attlings skönhetstips: ”Bästa produkten för kvinnor över 50” 

Fler mogna kvinnor på catwalken och vita duken

Sarah Jessica Parker, Cynthia Nixon och Kristin Davis i ”And just like that …” Foto: Craig Blankenhorn / TT NYHETSBYRÅN

Den förändrade attityden inom skönhetsvälden går hand i hand med en glädjande strömning inom både modebranschen och populärkulturen, där mogna kvinnor tar plats på ett nytt sätt. Till exempel frontas Saint Laurents kampanj för vår/sommarsäsongen 2022 av 65-åriga modellen Jerry Hall, medan brittiska Vogue placerar 57-åriga modellen Kristen McMenamy på omslaget. 

Allt oftare ses äldre modeller, gärna i naturligt grått hår, på catwalken och i tv-serier och filmer som And just like that... och Clara Sola får mogna kvinnor och deras sexualitet stå i fokus. 

Den mogna kvinnan har äntligen lyckats kastat av sig sin osynlighetsmantel så att välden kan se henne. Henne, hennes styrkor, hennes utmaningar och hennes hy. En hy som förtjänar uppmärksamhet, kärlek och produkter som jobbar med tiden – inte mot den.

LÄS MER: Bästa beautyknepen för 50 plus – kända kvinnor delar sina skönhetsrutiner

 LÄS MER: Hollywoodkvinnorna som säger sig åldras utan filter och botox