Foto: Ikea/Shutterstock

Vem var Virgil Abloh? 6 fakta om designern som förändrat modet

Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh minns Virgil Abloh, bäst i modebranschen på att förstå sin samtid.

När nyheten under första advent nådde världen om att Virgil Abloh gått bort efter en två år lång kamp mot cancer, konstaterade modebranschen att de förlorat en av vår tids största visionärer.  
”Virgil Abloh är ett fenomen.”
Orden är inte mina, de är vännen och samarbetspartnern Ben Gorhams, grundare av svenska modevarumärket Byredo. I en intervju i Damernas Värld (du läser ett utdrag längre ner i den här texten) lyckades Gorham sammanfatta Virgil Ablohs storhet i en enda mening:
– Han förkroppsligar något av ett enigma som har med popkultur, tajming, generationsskiften, underhållning och mode att göra. Så många kombinationer av saker föll på plats samtidigt – han var där i rätt tid och kunde ta vara på det.

Han var alltid på plats där det hände – eller var det så att ”det hände” där Virgil Abloh befann sig?


Under en period i sitt liv hade han förmodligen flest resdagar i modebranschen, alltid på plats där det hände – eller var det så att ”det hände” där Virgil Abloh befann sig? Hans nyfikenhet på samtiden och förmåga, precis som Ben beskriver, att sammankoppla samtidens strömningar med mode, gjorde honom framgångsrik både som grundare av Off-White och som kreativ chef på lyxmodehuset Louis Vuitton. 

Virgil Abloh drev på utvecklingen som gjort modet till någonting större och mer inkluderande.

 

Virgil Abloh arbetar backstage på Louis Vuittons herrvisning i Paris i juni 2019. Foto: Archivio Mezzanotti/Shutterstock / TT NYHETSBYRÅN

Virgil Abloh var inte ens 40 år gammal när han skaffade sig en av de absolut mest prestigefulla positionerna inom herrmode, som kreativ chef för Louis Vuitton Herr. Att en (då) 38-årig man från streetwear-kretsar i Chicago, med rötter i Ghana, skulle erbjudas toppjobb på ett klassiskt franskt modehus skulle bara några år tidigare ha tett sig osannolikt. Men i en värld i ständig förändring, där modebranschen behöver nya idéer och måste kommunicera i en allt mer digital värld, var valet desto mer givet. Virgil Abloh hade en förmåga att blanda in moderna, urbana element i en ofta snobbig modebransch, och att öppna upp den för en ny publik som möjligen inte känt sig helt hemma i kulturen som den traditionella modebranschen odlat. Virgil Abloh var en kraft som förändrade modet och sättet vi kommunicerar mode. Han bjöd in människor och stilar som tidigare varit ganska osynliga i modet – nu välkomnades streetwear och nya röster och berättelser. Virgil Abloh drev på den utveckling som de senaste åren förändrat modet till någonting större och mer inkluderande. 

Virgil Abloh och modellen Bella Hadid i Paris i juni tidigare i år. Foto: Agence / Bestimage / TT NYHETSBYRÅN

 

5 fakta  Vem var Virgil Abloh? 

1. Virgil Abloh inledde modekarriären genom arbete med artisten Kanye West

Virgil Abloh och Kanye West på Paris Fashion Week 2012. Foto: / SIPA USA / TT / TT NYHETSBYRÅN

Virgil Abloh letade upp det företag i hemstaden Chicago där artisten Kanye West tryckte sin merchandise, där lämnade han några arbetsprover. En månad senare arbetade han för Kanye. Några år senare erhöll han en Grammy för ”art direction” för Jay Z:s och Kanye Wests album Watch the throne. 2009 praktiserade Kanye och Virgil på italienska Fendi tillsammans, och duon lyckades senare få den berömda Louise Wilson (som utbildade Alexander McQueen) på modeskolan Central Saint Martins i London som mentor. 

2. Virgil Abloh lanserade Off-White – genom Instagram

En av Virgils främsta framgångsfaktorer är hans stora förståelse för samtidskulturen.

– Virgil fångar verkligen tidsandan i alla sina projekt, vilket gör honom viktig och intressant för människor även utanför modeindustrin, har Ida Peterson Gateley, svensk inköpschef på den inflytelserika butiken och sajten Browns sagt i The Times.
– Han har en otrolig känsla för vad som händer och tillämpar det på mode, konst och musik.

Exempel ur Off-Whites höstkollektion 2021. Foto: TT

Virgil Abloh startade märket Off-White, och med debutkollektionen 2014 blev Virgil finalist i LVMH Prize (han fick då se Jacquemus och Marques Almeida placera sig bättre än honom). Virgil menade att Off-White kan vara det första lyxvarumärke som är sprunget ur Instagram (@off___white), och i dag har märket 10,6 miljoner följare. Jämför med Celine som ”bara” har 3,8 miljoner – till och med det ikoniska märket Saint Laurent har en miljon färre följare i skrivande stund. 

Exempel ur Louis Vuittons höstkollektion 2021 (herr). Foto: TT

3. Citattecken var hans modus operandi

Högklackade skor med texten ”For walking”, väskor med texten ”Sculpture” – citattecknen var hans signum och han beskrev det som en speciell ironi han använde sig av.
– Du kan använda typografi och ord och genom detta helt ändra hur du uppfattar något, utan att ändra någonting hos objektet, sa han i en intervju med tyska 032c.
– Om jag tar en herrtröja och skriver ”Woman” på ryggen – så är det konst.

Citattecken var Virgils signum. Foto: Francesco Gili / All Rights Reserved - Francesco Gili

Bland de mest omskrivna plagg som Virgil Abloh skapade på det här sättet är Hailey Biebers bröllopsklänning där ”TILL DEATH DO US PART” i Off-Whites signaturversaler var inbroderat på en lång slöja.

4. Virgil Abloh samlade på sig själv

Virgil Abloh bad att få kopior på intervjuer han gjorde. Tanken var att skulle vara en del av ett sorts arkiv där hans idéer från olika stadier i sin karriär var samlade. Han sa till The Times:
– Jag har ofta tänkt på hur intressant det skulle vara för framtiden att ha möjlighet att lyssna till John Gallianos tankar och idéer under till exempel det tredje året i hans karriär.
Vi skulle önska att detta arkiv skulle ha sträckt sig långt mycket längre än till 2021.

5. Virgil Abloh var kungen av samarbeten

Med kollektionen Markerad för Ikea blev han känd för en större mängd svenskar. Foto: Ikea

Virgil Abloh identifierade tidigt i karriären de möjligheter som ligger i att samarbeta med andra varumärken – personliga såväl som företag. På det sättet når du snabbt ut till ännu fler människor och presenteras för en ny publik – och samarbetet i sig genererar ofta pr – han kallades i media för ”king of collabs”. Här i Sverige fick hans samarbete med Ikea stor uppmärksahet. Men det var doft och accessoarföretaget Byredo som var först ut med den gemensamma doften och kollektionen Elevator music (2018). Andra partner är Serena Williams, Evian, Moët & Chandon, Rimowa, Jimmy Choo, Saks Fith Avenue, Takashi Murakami, Nike, Pioneer... Listan är lång. Men nu blir den tråkigt nog inte längre. 

6. Virgil Abloh hade en nära vän i Sverige

Virgil Abloh besökte Stockholm flera gånger, långt före samarbetet med Ikea (2017 var han en av de internationella gästerna under Fashion Week Stockholm). Genom sverigebesöken fann Virgil och Byredos svenska skapare Ben Gorham varandra som vänner – och som affärspartners.

Byredo-chefen Ben Gorham och Virgil Abloh fotograferade i Paris.

 

LÄS ÄVEN Möt Sveriges nya skådespelarelit

LÄS ÄVEN Melissa Horn: ”Majoriteten av mina texter bottnar i självupplevda relationer”

LÄS ÄVEN Maskmodet: Kim Kardashian har skapat en trend på röda mattan