Foto: PASCAL LE SEGRETAIN / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE

Ute är det nya inne (nu längtar modet till landet och till naturen)

Efter månader av inneliv vill vi ut! Till öppna ängsmarker, djupa skogar och långa stränder – utan begränsande stoppskyltar och avståndsmarkeringar. Och modemässigt till småblommiga klänningar, praktiska funktionsplagg och träskor i en härlig mix.

Aldrig har väl stan känts så instängd och begränsad som nu? Trafiken, de tomma asfalterade gatorna och våra egna fyra väggar som tycktes krypa närmare för varje dag som gick under hemmajobbandets förlorade covid-år. Inte konstigt då att både vi och designer över hela världen längtar till landet! Till blommande, fria ängar, gröna naturlandskap utan gränser och frisk klorofyllspäckad luft att andas. Lyllos dig som redan bor där, eller – som varannan person i vårt flöde just nu – nyss flyttat dit, eller åtminstone tillbringar dina helger i tält i skogen, eller med vandringskängorna hårt snörade och vackra landskap i bakgrunden. 

Om du inte är en av de lyckliga lantisarna är det kanske extra tacksamt att ta en lång inspirationstitt på vårkollektionerna 2021. Och modemässigt finns det två vägar att gå: Funktionsplaggen som skyddar mot yttre element som väder och vind, praktiska jackor, hatt i sydvästsnitt och slitstarka material. Fiskevästar och rejäla kängor. Eller den lantligt romantiska Lilla huset på prärien-stilen. 

Anna Sui SS21.

Sportiga hoodies hos Prada, cargoinspirerade byxor hos Louis Vuitton, underställsliknande plagg under vindjacka och överdragsbyxor hos Marine Serre och fiskarväst och -boots hos Celine – eller Rodartes pastellmönstrade klänningar och Anna Suis romantiska, småblommiga mönster, vackra kragar och volanger. Hemmalooker gjorda för uteliv, inte för ett liv framför Zoom-skärmen. Flera modehus gör gummistövlar och Hermès samt Stella McCartney erbjuder träskor. Franska Jacquemus flyttade ut hela sin visning i naturen – modeller och gäster befann sig mitt i ett havrefält.  

Hermès träskor för våren 2021.

– Det här har mycket att göra med att vi alla suttit så mycket inomhus och jobbat hemifrån. Särskilt i storstäder blir det tydligt att det egentligen är ganska onaturliga förhållanden för oss människor, att sitta inne dag ut och dag in. Vi måste ut! Vi vill ha en koppling till naturen, säger Jessy Heuvelink, som är creative director på Whyred.

Whyred öppnade Copenhagen Fashion Week i höstas med filmen Summer of love. En kärlekshistoria som utspelar sig på landet, i skärgården, på öppna ängar nära havet. Kort sagt: Dit vi alla längtar. 

Jessy är tydligt inspirerad av 1970-talets hippiestil

– Mina föräldrar har alltid har varit modeikoner för mig. Jag har hittat gamla fotoalbum från när mina föräldrar var hippies på 60- och 70-talet. Mycket av det vi inspireras av i dag hände ju på den tiden, det var stora revolutioner, kulturella, sociala, politiska – det var verkligen en brytpunkt från det strikta 1950-talet. 

Och visst finns det en tydlig koppling mellan den naturvurmande trenden som råder i hela samhället i dag – och 1970-talets kollektivliv med hemodlade grönsaker och kärleken till moder jord. Tågluff och tältsemester. Hashtaggen #cottagecore tar oss både framåt i tiden, till drömmen om en mindre konsumtionsinriktad, klimatsmartare och planetsnällare livsstil – och bakåt, till hippie-eran.

– Hela hippiekulturen var ju väldigt ”back to nature”. Man ville bort från konsumtionssamhället, tillbaka till naturen, leva tillsammans. På något sätt är det väldigt aktuellt nu också, 40 år senare. Allting i livet går runt i cirklar, säger Jessy Heuvelink. 

Ganni SS21.

I vårmodet finns massor av lantliga referenser: Här hemma i Sknadinavien nämner vi gärna Cecilie Bahnsens luftiga, romantiska klänningar, som gjorda för öppna ängar och blommor i håret. Samsøe Samsøes långa klänningar matchade med stickade plagg. Rains och Rotate Birger Christensens sportiga funktionsplagg. För att inte tala om Gannis perfekta hikingboots, Stine Goyas rejäla fiskarväst och Holzweilers trådgårdsinspiration.

Ökat intresse för outdoors & friluftsliv 

Att vårt intresse för friluftsliv och längtan till skog och mark har ökat under pandemin är något som har märkts tydligt hos butiker som säljer friluftsutrustning, som Addnature, Naturkompaniet och Outnorth, som alla såg en ökad försäljning under våren och sommaren 2020, enligt en artikel från TT i augusti. Fenix Outdoors, som bland annat äger Fjällräven, har ökat stadigt på börsen under senaste året, liksom Haglöfs ägare Asics, och enligt statistik från Klarna i oktober 2020 har försäljningen av sport- och friluftsutrustning via nätet ökat med 41 procent under pandemin. Att Haglöfs vann Damernas Värld Guldknappen 2019 är också ett tecken på att ute är det nya inne. 

– En stor majoritet svenskar har börjat tillbringa mer tid ute i naturen under coronapandemin och många har genom e-handeln skapat sig bättre förutsättningar för att få ut det mesta av sina äventyr oavsett om det handlar om snabbare löparskor till träningen eller ett tält för att prova på friluftslivet, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Vi minglar i skogen 

Och när krogarna stänger tidigare, biografer är nedsläckta, butiker ska undvikas, många gym håller stängt och alla rekommendationer säger att vi ska hålla oss utomhus så mycket vi kan, är det kanske inte så konstigt att skogen blir vår nya mingelyta. En promenadvänlig catwalk där det är minst lika viktigt att känna sig rätt klädd som på vilken AW som helst. Egentligen viktigare, eftersom funktionsplaggen – som namnet antyder – har just en funktion. 

Plus att vi mår bra av att lämna hemmet och röra på oss.

– Det märks så tydligt när man är stressad och tar en promenad, så försvinner allt. Det är inbyggt i vårt dna och vi gör det alldeles för lite. När man har suttit hemma flera dagar, veckor, månader, finns det en otrolig längtan efter att gå ut, komma till naturen, ligga i gräset och lyssna på fåglarna – sådana basic saker som vi tar för givet blir så viktiga. Det lilla enkla. Den längtan finns i alla människor. Den här tiden har varit väldigt påfrestande och naturen är en bra medicin, säger Jessy Heuvelink.

LÄS MER: Cecilia Edström: ”Flytten till landet gav mig lugn och ro”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + solskydd & necessär för endast 199 kr. Köp nu!