Foto: Jason Mendez/Everett Collection/IBL

Bekräftat! Allt du behöver veta om Rihannas lyxiga modehus Fenty

Från sångerska till designer och entreprenör. Den 22 maj lanserar Rihanna sin första kollektion under varumärket Fenty -  i nära samarbete med lyxjätten LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy).

Det har viskats hela våren. Men nu är det bekräftat! 

Rihanna, 30, startar ett eget lyxigt modehus - i samarbete med modejätten LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy).

Historiskt, då LVMH:s Bernard Arnault inte startat något nytt från grunden sedan Christian Lacroix lanserades 1987.

– Att designa en sån här kollektion tillsammans med LVMH är ett troligt speciellt ögonblick. Mr Arnault har gett mig en unik möjlighet att utveckla ett modehus i lyxsektorn - utan konstnärliga gränser. Jag hade inte kunnat föreställa mig en bättre partner, såväl kreativt som affärsmässigt, säger Rihanna i ett uttalande.

Fenty, som varumärket kommer heta, kommer lansera sin första kollektion i Paris den 22 maj. Redan nu står det klart att det blir såväl ready-to-wear som accessoarer och skor, skriver Business of Fashion.

Foto: All Over Press

 Rihanna har både chockerat och inspirerat med sina outfits genom åren. Här i en enorm, gul klänning av haute couture-designern Guo Pei under MET Galan 2015.

LÄS MER: Rihanna i stort designsamarbete med Puma

Rihanna har tidigare arbetat med flera kända modeföretag

Kanske fick vi redan i januari en första inblick i kollektionen? När Rihanna fotograferades i ett par stora solglasögon som inte kunde placeras, gick ryktena igång, skrev Harper's Bazaar då.

Rihanna fotograferades i dagarna i ett par stora solglasögon, vars härkomst inte kunde placeras. Det startade igång ryktena om att det är en första accessoar från det nya modehuset. Foto: IBL

Rihanna har tidigare samarbetat med märken som River Island, Chanel, Dior, Gucci, Manolo Blahnik, Puma samt egna märkena Fenty Beauty och Savage x Fenty.