Artikeln innehåller annonslänkar

5 saker du ska veta om Netflix-aktuella Halston (inklusive superdesignerns skandinaviska koppling)

Var Halston den hetaste designern i modehistorian? Förmodligen. Äntligen visar Netflix sin nya serie om modeskaparen med Ewan McGregor i huvudrollen, och Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh berättar om legenden – och avslöjar varför han har en skandinavisk koppling.

I dag är det svårt att förstå exakt hur het Halston var på 70-talet, och det går knappast att hitta hans motsvarighet i fråga om inflytande bland dagens designerstjärnor. Men med åren har han, om inte fallit i glömska så i alla fall förpassats till modehistorians amerikanska 70-talskapitel där han delar skrubb med namn som bland andra Anne Klein och Bill Blass

I dag är det svårt att förstå exakt hur het Halston var på 70-talet, och det går knappast att hitta hans motsvarighet i fråga om inflytande bland dagens designerstjärnor.

Kanske kommer intresset för Halston och hans avslappnat eleganta design höjas när Netflix riktar sin stora spotlight mot designern, som förkroppsligas av Ewan McGregor i Halston? Historien om Halston, vars fullständiga namn var Roy Halston Frowick (Halston har faktiskt en skandinavisk koppling – hans pappa var av norsk börd och Halston liknades ibland vid en viking i media inte minst på grund av sin längd) har det mesta: Från särling under uppväxten i Iowa via hans genombrott och dominans under 70-talets Studio 54-era  … Till den mindre roliga biten: då han tappade greppet om sina affärer och sitt varumärke – samt hans bortgång i sviterna av sjukdomen som präglade modebranschen under 80-talet: AIDS. 

Ewan McGregor i rollen som Halston i Netflix serie Halston. Bredvid: Den riktiga Halston fotograferad i sitt showroom i New York 1975. Foto: TT NYHETSBYRÅN

5 saker du ska veta om Halston

Damernas Världs Jonna Bergh berättar fem saker du ska veta om den amerikanske designerlegenden Halston.

1. Halston slog igenom med Jackie Kennedys hatt
2. Halstons design var modern – även med dagens mått
3. Halston var lika känd för sina jetsetvänner som för sin design
4. Halston gjorde ”en H&M” – men för tidigt
5. Halston i dag – märket och legenden lever vidare

1. Halston slog igenom med Jackie Kennedys hatt

Hatten som gjorde Halston till ett namn. Foto: TT NYHETSBYR¿N

Under tiden Halston utbildades sig på School of the Art Institute of Chicago startade han eget som modist. Redan då utmärkte han sig och fick snabbt framgång – så stor att han snart kunde öppna en egen butik. Kim Novak, Gloria Swanson och Debroah Kerr hörde till kundkretsen. Det var också nu han började använda Halston som sitt varumärkesnamn. Framgångarna tog honom till New York där han så småningom blev chefsmodist på det flotta varuhuset Bergdorf Goodman. Hans stora genombrott kom genomdåtidens stora fashionista: Jacqueline Kennedy bar en pillerburkshatt signerad Halston när hennes man John F Kennedy svors in som president 1961. Därefter var Halstons lycka gjord – och hans hattar syntes ofta i modemagasinen och på dess omslag. 1961 började han även producera kläder och hans första ready-to-wear-kollektion kom åtta år senare. Resten är modehistoria. 

Modellen Wilhelmina Cooper i Halston-hatt på omslaget av Vogue 1964.

2. Halstons design var modern – även med dagens mått 

Lauren Hutton i klänning från Halston på Oscarsgalan 1975. Foto: Gary Lewis / TT NYHETSBYR¿N

Så vad var då som var så revolutionerande, och modernt, med Halstons design som kom att bli det nya sättet som amerikanskt mode definerades. Kort beskrivet kan vi konstatera att han skapade ett mode som var minimalistiskt (med dåtidens mått mätt), glamouröst och bekvämt. 

Halstons plagg var för ögat enkelt skurna – vilket han även fått kritik för genom åren – men med tiden har mönsterkonstruktörer hävdat det motsatta.

Halstobs plagg var för ögat enkelt skurna – vilket han även fått kritik för genom åren – men med tiden har mönsterkonstruktörer hävdat det motsatta. Hans känsla för att skapa mönster som förefaller enkla, var helt avhängig av stor kunskap och talang. Det finns även dokumenterat hur Halston ägnade ett år åt att få en förhållandevis ”enkel” kashmirklänning att hänga perfekt på kroppen. 

Bianca Jagger och Halston 1978. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Tidigare hade modet oftast skulpterat kroppen genom klädernas skärningar – genom Halstons plagg nu fick kroppen skulptera plagget och de flesta kroppstyper och storlekar kunde bära hans kläder. Han använde helst lyxiga material som chiffong och siden och Halston avskydde även element som inte tillförde någonting till plaggen och tog bort allt sådant från sina plagg: Funktion var a och o menade han. Plagg som sägs fått en popularitets-push av Halston är skjortklänningen, byxorna och kaftanen. Halston hade alltså en, även med dagens mått mätt, mycket modern inställning till mode. 

3. Halston var lika känd för sina jetset-vänner som för sin design

Halston med Liza Minelli och Bianca Jagger på Embassy Club 1979. Foto: REX / TT NYHETSBYRÅN

Halstons vurm för kändisar var välkänt och han fullkomligt älskade att vistas i jetset-kretsar. Detta var en stor del den drivkraft som skapade hans modemärke. Bianca Jagger, Liza Minelli och Elizabeth Taylor blev hans nära vänner, men det var inte många kända personer under 70-talet som Halston inte på något sätt klädde. 

Liz Taylor fyller 46 och firar med Halston, och en tårta, på Studio 54. Foto: Personalities / TT NYHETSBYR¿N

Greta Garbo, Anjelica Huston, Lauren Bacall, Margaux Hemingway, Lauren Hutton, Marisa Berenson … Alla bar Halstons kreationer vilket bara ökade på hans popularitet. Han hade även en stab av modeller som återkom som samarbetspartners och som kallades Halstonettes i media: Bland dem återfanns modellegender som Anjelica Huston (innan hon mest blev skådespelare), Pat Cleveland, Beverly Johnson och Andy Warhols (även han en vän till Halston) superstjärna och skådespelare Pat Ast. Han tillhörde inventarierna på Studio 54 och älskade den stjärnstatus hans egen person uppnådde när framgångarna var ett faktum – att själv bli en stjärna var något som var viktigt för Halston, och framgångarna steg honom så småningom åt huvudet.  

Marisa Berenson och Halston 1976. Foto: KPA / TT NYHETSBYR¿N

4. Halston gjorde ”en H&M” – men för tidigt

Reklam för Halstons succédoft.

Framgången kom relativt omgående när Halston lanserat sin ready-to-wear-kollektion i slutet av 60-talet. Redan året efter var de ett faktum och miljonerna rullade in till Halston. 1975 skapade han doften Halston tillsammans med Max Factor – bara den sålde för 85 miljoner dollar på ett par år. 

Tyvärr skadade samarbetet varumärket Halston. Bergdorf Goodman slutade att sälja hans kollektioner och fler återförsäljare följde efter.

I början av 80-talet gjorde Halston det som i dag är vardagsmat:  Halston inledde ett samarbete med en kedja, J.C. Penney, där billigare versioner av hans plagg, accessoarer och kosmetik, kallad Halston III, skulle säljas. Detta är ju vardagsmat i dag – se bara på H&M:s alla designersamarbeten. Men då var det däremot en helt ny tanke, och marknaden var inte redo. 

Reklam för Halston III

Tyvärr skadade samarbetet varumärket Halston. Bergdorf Goodman slutade att sälja hans kollektioner och fler återförsäljare följde efter. Samtidigt sålde inte Halstons budgetkollektion speciellt bra hos J.C. Penney och det hela var en stor flopp för alla inblandade. Det är nu det börjar gå nedför för Halston och hans märke, som han i ett tidigare skede sålt till Norton Simon Inc. Nu säljs det vidare till Estmark Inc som börjar reagera på de stora kostnader som företaget (och inte minst Halston själv) omsluter sig med varje månad. Halston börjar mer och mer skärmas ut från företaget och 1984 får han inte längre skapa kläder för Halston.

5. Halston i dag: Märket och legenden lever vidare  

Rachel Zoe i vintage Halston på omslaget av Hollywood Reporter.

Märket Halston finns, som tidigare nämnt, kvar i dag – men utan den stjärnglans som det en gång hade. Stjärndesignern Rachel Zoe, ett stort fan av Halstons design och samlare av hans klänningar, var exempelvis involverad i försöken att plocka upp märket på modekonsumenternas och -redaktörernas radar: Men det är i dag inte i närheten av att ha det mediapådrag runt sig som då när det begav sig. I dag när det Robert Rodriguez som är designer för märket som erbjuder plagg i traditionell Halston-anda: Jumpsuits, skjort- och wrapklänningar vid sidan av mer traditionellt mode. Märkets inflytande som inspiration till ska inte underskattas: Bland andra Tom Ford har uttalat sin beundran för Halston – vilket också har skådats i hans design genom åren.

Klänningar samt en jumpsuit från Halston. Mer info – köp här (länk till Net-a-porter). 

LÄS ÄVEN: Susanne Ljung berättar om modeögonblicket då Tom Ford inspireras av Halston och lyfter Gucci till stjärnstatus. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård från Emma S för endast 199 kr. Köp nu!