”Gamla” Carin Wester gör comeback på Åhlens med designern Carin Wester i spetsen.
”Gamla” Carin Wester gör comeback på Åhlens med designern Carin Wester i spetsen.

Välkommen tillbaka, Carin Wester! "Att göra en nysatsning av mitt gamla märke var något jag behövde ge mig in i”

Designern Carin Wester är aktuell med inte bara en utan två stora modenyheter som kickar i gång det nya året. För DV berättar hon om dessa samt sin egen garderob och basplaggen hon inte kan leva utan.

Carin Wester är säker på sin stil. Stor kavaj, gubbyxor, sneakers och kashmirpolos är vad designern tyr sig till som sina säkra kort, och den boxiga silhuetten har varit hennes signum sedan hon startade märket Carin Wester 2004. 

– Min personliga stil är väldigt lik Carin Wester-stilen. Den bygger mycket på ikonplagg som jag ständigt återkommer till. Kavajen är min nummer ett, jag har kanske tio kavajer i olika stil. En boxig, en smal – alla fyller olika behov. Min garderob är extremt kurerad och min regel är att måste sälja något gammalt om jag ska köpa något nytt. Jag handlar också mycket på second hand, jag gillar den lilla patinan som blir på produkterna.

Har du fler hållbarhetstips?

– Att hänga kashmirtröjan på elementet över natten (om du har vattenelement, det vill säga), gör att ullen reser sig och tröjan får tillbaka det där ”krispet”. Sen steamar jag även mina ullplagg, det ger dem nytt liv.

Kombinationen kvalitetsmaterial och herrinspirerade snitt blev en succé för varumärket Carin Wester redan tidigt, och 2009 vann hon modepriset Damernas Värld Guldknappen. 2016 såldes Carin Wester till Åhléns och under 2017 lanserades det under varuhusets flagg. 2018 klev Carin in som designchef för hela Åhléns. Ett stort framsteg för Carin, men också något som innebar att hon fick ta ett kliv tillbaka när det gällde sitt eget varumärke.

– Som designchef förser man alla andra med inspiration, men ritar inte i skissblocket själv.

Men 2022 kommer med goda nyheter för dem som har saknat ”gamla” Carin Wester. Varumärket Carin Wester ska nämligen delas upp i två delar – den ena halvan, som kommer att gå under namnet CW by Carin Wester, blir ett helt nytt koncept som riktar sig mot generation Z, den unga och trendmedvetna målgruppen som drivs av såväl hållbarhet och transparens som maffiga loggor. Den andra halvan, som fortsatt går under namnet Carin Wester, kommer att rikta sig till den modemedvetna kunden som köpte mycket av Carin Westers kollektioner innan märket gick ihop med Åhléns.

– Att göra en nysatsning av mitt gamla märke var något jag kände att jag behövde ge mig in i. Jag är väldigt petig med materialen, och ett plagg ska ha så bra material att det blir hållbart ur aspekten att det i stort sett aldrig går sönder. Jag tycker om material som ren ull, siden och kashmir.

Carin Wester är tillbaka. Foto: Kira Bunse

Kollektionerna kommer att bestå av en bas som utgörs av märkets ikonplagg i en neutral färgskala, vilka justeras ytterst lite från säsong till säsong. Denna bas kommer att byggas på med mer säsongsbetonade plagg, med fokus på nya kickfärger varje säsong. 

Vad blir utmärkande för nya Carin Wester?

– I dag är skräddade, herrinfluerade plagg inget ovanligt. Men däremot saknar jag något som gör det hela lite mer vågat. En hög slits eller ett byxben med extra mycket flare … Jag är i grunden illustratör och älskar att måla. Flera av printen som kommit till i kollektionssläppen har jag handmålat. Jag vill att man ska kunna se direkt när någon bär ett Carin Wester-plagg. Så här nära produkten har jag inte varit sedan jag satt på varumärket själv. 

CW by Carin Wester och Carin Wester släpps i utvalda butiker och online i februari.

LÄS MER: 7 svenska, kvinnliga designers delar sina bästa stiltips