Designern Selam Fessahaye är formgivare för Cancerfondens Rosa bandet 2021.
1 av 2: Designern Selam Fessahaye är formgivare för Cancerfondens Rosa bandet 2021. Foto: lrika Sandström
2 av 2 Foto: Nette Sandström

Rosa bandet-aktuella Selam Fessahaye: ”Mina plagg tar fram folks personlighet”

Damernas Värld fick en pratstund med ­designern Selam Fessahaye som är aktuell som ­formgivare av årets Rosa bandet för Cancer­fonden, och (äntligen!) med en egen webbshop. Dessutom auktioneras hennes drömklänning Zap Ruffle Dress ut i oktober, som bland annat har burits av Beyoncé.

Hur reagerade du när du fick förfrågan om att designa Rosa bandet?

– Det är en fråga som man kanske bara får en gång i livet, så det var förstås en stor ära. Dessutom lärde jag mig mycket nytt om Cancerfondens forskning: min generation kan få vara med om att besegra cancer.

Har din syn på cancer förändrats?

– Jag har alltid varit rädd för cancer då alla drabbas av den på något vis, förr eller senare. Men när jag förstod vilken skillnad forskningen gör såg jag för första gången också ett hopp. Jag vet att vi tillsammans kan bidra till en framtid där cancer inte nödvändigtvis innebär svår sjukdom eller död, och den vetskapen har gjort mig mindre lamslagen än vad jag var innan.

Berätta om designen av årets Rosa bandet?

– Jag ville göra ett band som anpassar sig efter sin bärare. Tyll är ett formbart tyg och eftersom det släpper igenom ljus kommer bandet att se annorlunda ut beroende på vad du har på dig under och hur du väljer att sätta på dig bandet. Så på det sättet får man möjlighet att bära bandet på sitt eget sätt. Varje band är unikt, precis som vi människor har vår egen berättelse och vårt eget avtryck.

Varje band är unikt, precis som vi människor

Varför är tyll så speciellt för dig?

– Det är intressant att ta tyll ur sin kontext och man kan göra så mycket mer än vad man tror med det. Jag började jobba mycket med tyll tidigt i mitt skapande och sen har jag aldrig riktigt släppt det eftersom jag hittar nya sätt att använda det på hela tiden. Ibland känner jag mig själv som olika typer av tyll, haha!

Selam Fessahaye släpper snart sin fjärde kollektion. Foto: Nette Sandström

Hur har det senaste året sett ut för dig?

– Allting har gått så fort för mig de senaste åren så jag har tagit ikapp mycket av allt möjligt, och även fått hitta nya sätt att arbeta på och utvecklas under pandemin. Och så har jag gjort en ny kollektion.

Ja, din fjärde. Berätta mer om den!

– Den är ett resultat av allt – hur jag mått, vad jag gjort, vad jag sett och upplevt … För mig måste designprocessen få vara en frizon: jag testar mig fram och ser vad materialen tillåter mig att göra. Men konceptet kring den här kollektionen var i alla fall en glad känsla, en celebration. Sen, dock, när en av mina modeller testade kollektionen så tyckte hon att den var så mörk och undrade om jag hade varit deprimerad. Som vanligt är det alltså allt och ingenting, och så är det alltid för mig. Jag förstår inte vad kollektionen är förrän den knyts ihop i slutet.

Kommer man att kunna köpa Selam Fessahayes design snart?

– Ja, faktiskt! I slutet av året öppnar jag min egen webbshop där man kommer att kunna köpa välvalda exklusiva plagg.

Dina kläder har burits av inflytelserika personer som kronprinsessan Victoria och Beyoncé. Vad är det med din design som tilltalar människor med så olika stilar och personligheter?

– Jag tror att en av anledningarna kan vara att jag vill förmedla känslor mer än att bara göra snygga plagg, vilket i sin tur gör att olika personer kan relatera till samma känsla. Jag älskar att kläderna tar fram folks personligheter.

Vem drömmer du om att se i dina kläder?

– De som redan burit mina kläder är mer än jag någonsin kunnat drömma om … Men jag har växt upp med Diana Ross som modeikon, så självklart skulle det vara en ära att se henne i min design. 

Foto: Nette Sandström

Under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i oktober kan du som privatperson eller företag auktionera ut prylar och tjänster – och buda på andras – till förmån för Cancerfonden. Selam Fessahaye kommer auktionera ut sin rosa drömklänning Zap Ruffle Dress som ingår i hennes första kollektion som visades på Stockholms modevecka 2018. Klänningen är handgjord av 30 meter tyll och modellen har bland annat burits av Beyoncé i hennes visuella album Black Is King. 

LÄS MER: Selam Fessahaye: ”Jag är nog en komplex person och det syns i min design” 

Aktuellt just nu