Fredrik Robertsson är på plats i Paris. Här porträtterad i samband med årets Met-gala i New York.
Fredrik Robertsson är på plats i Paris. Här porträtterad i samband med årets Met-gala i New York. Foto: Ea Czyz

Haute couture-samlaren Fredrik Robertsson: ”Modehusen ger mig blommor och presenter”

Det är få förunnat att klä sig i haute couture-plagg och besöka de påkostade visningarna i Paris, som äger rum i början av juli. Men den svenska couture-fantasten Fredrik Robertsson är en av dem som lyckats ta sig in i modevärldens mest exklusiva finrum. För Damernas Värld berättar han om förväntningarna inför årets visningar.  

Märta Börjeson Munk Kaij

Den svenska modeprofilen Fredrik Robertsson är en av få i en exklusiv skara som blir inbjuden till haute couture-visningarna i Paris, som i år äger rum 4–7 juli. 

FREDRIK ROBERTSSON

Gör Kreativ chef på Björn Axén och haute couture-samlare.

Ålder 36 år. 

Bor Stockholm. 

Aktuell Ständigt aktuell, just nu som en av få svenska besökare på haute couture-visningarna i Paris. 

– Jag har en otrolig passion för kläder, och att uttrycka mig genom kläder. Att jag började samla på haute couture beror på att det är den ultimata modeupp­levelsen. Hela processen, från visningarna till skisserna de presenterar, att få jobba med ateljén och sömmerskorna och se något skapas till perfektion är fantastiskt. 

https://www.instagram.com/p/CfmAIW2M9UB/
De skickar en bil som hämtar mig till visningen och kör hem mig efteråt, de budar blommor och presenter, och ibland även kläder jag kan bära till visningen.

Har du alltid haft en passion för excentriska plagg?

– Ja, jag har alltid älskat det extrema i livet. Jag fascinerades tidigt av avant garde-mode och människor som vågade bära galna kreationer, med idoler som Björk och Marilyn Manson. Jag antar att jag inte är så lättimponerad och det krävs något extremt för att jag ska haja till. 

Vilka är dina favoritdesigners inom haute couture?

– Jag har en lång relation med Jean Paul Gaultier. Hans könsöverskridande mode, hans samarbeten med Madonna och alla ikoniska plagg han skapat gör honom till en modelegendar. Men jag tycker även att Pierpaolo Piccioli för Valentino bemästrar haute couture som få andra. Han jobbar med de bästa i världen, och att vara inbjuden till Valentinos värld av couture är att befinna sig på en helt annan nivå. 

– Sedan är jag ju helt besatt av Iris van Herpen, så klart. Om man ska prata om couture och hantverk är hon en absolut favorit. Du ser, jag kan inte välja. Jag kan prata i timmar om Stéphane Rolland, Viktor & Rolf och det Galliano skapade för Dior. 

Det finns prisnivåer inom couture också. Men du hittar inget för under 100 000 kronor.

Berätta om ditt bästa coutureköp.

– Det är ett av de första plaggen jag köpte, en röd rosettjacka av min vän Alexis Mabille, som faktiskt jobbade för Dior och Galliano innan han startade sitt eget couturehus. Men min svarta vinyljacka av Iris van Herpen var första gången jag verkligen investerade i ett plagg som i så många år bara var en dröm, innan jag lyckats spara pengar för att ha råd. Den är ett konstverk som jag aldrig tröttnar att titta på. 

På tal om att ha råd: Hur mycket kostar ett coutureplagg?

– Det går inte att svara på. Vad kostar en bil? Det finns prisnivåer inom couture också. Men du hittar inget för under 100 000 kronor. 

https://www.instagram.com/p/Cfo2IRWsc29/

Oftast ser man kvinnor i haute couture, men anser du att det är unisex-plagg?

– Ja, det är verkligen en konstform skapad för kvinnor. Därför är det så unikt att jag som man handlar couture. Jag försöker hitta de plagg som jag ser potential i att kunna bära upp. Vi anpassar silhuetter och designen så det funkar på en mans kropp, men i den tid vi lever i tycker jag att vi ska prata om mode, inte dam- och herrmode. 

Vad får du för reaktioner när du bär de här plaggen?

– För det mesta blir det hyllat och uppskattat men det är klart att det finns idioter som vill mörda mig på grund av vad jag har på mig. Jag tar det med en nypa salt. Men det är tråkigt att något som är så harmlöst och vackert kan skapa aggression, rädsla och hat hos vissa. 

Berätta, hur är det att vara på så storslagna visningar?

– Det är magiskt, med påkostade shower, världens bästa modeller, världens dyraste kläder och med de mest förmögna gästerna. Husen spenderar miljoner på en visning. De skickar en bil som hämtar mig till visningen och kör hem mig efteråt, de budar blommor och presenter, och ibland även kläder jag kan bära till visningen. Nu är jag även en så pass viktig kund att modehusen betalar min resa, hotell och omkostnader. Som en gåva och för att man ska ha skuldkänslor och köpa något, haha. 

Hur blir DU inbjuden till de här visningarna?  

– Det är egentligen inte svårare än att man spenderar mycket pengar och köper kläder från dem. Oftast får man bevisa sig först och köpa ett plagg så de förstår att man är en seriös kund. Sedan blir man bjuden.

https://www.instagram.com/p/CflhG6vsvME/

Berätta om dina förberedelser inför årets couturevecka. 

– Jag börjar planera mina looker, vilka visningar jag ska gå på och alla de events som jag vill hinna med ett par månader innan. Jag vill även hinna besöka showrooms, titta på kläderna på nära håll och få inspirationen och storyn berättad för mig av modeskaparen. Just denna säsong är speciell då Valentino valt att visa i Rom, och Dolce & Gabbanas alta moda (deras haute couture – reds anm.) fyller tio år, så vi ska till Sicilien i tre dagar för visningar, fest och firande. De har typ abonnerat en stad och flyger in gäster från hela världen. Balmain gör även ett samarbete med Gaultier, och är gästdesigner för huset denna säsong. Det kan bli spännande. 

– Sist men inte minst så gör ju min man och hans företag Björn Axén håret till Stéphane Rolland och Iris van Herpen, vilket så klart blir väldigt emotionellt och speciellt då jag vet vilket arbete som ligger bakom. Så det kanske är de två visningarna som betyder mest i själen. 

LÄS ÄVEN 6 saker du ska veta om haute couture

LÄS ÄVEN Fredrik Robertsson om succén på Met-galan: ”Jared Leto var glad att bli förväxlad med mig