Under sina år som designer har Louise hunnit med att få flera utmärkelser och hyllats av amerikanska Vogue.
Under sina år som designer har Louise hunnit med att få flera utmärkelser och hyllats av amerikanska Vogue. Foto: Permobil

Designern Louise Linderoth: ”Kläder ska passa kroppen – inte tvärtom”

Louise Linderoth är hyllad designer och vet av egen erfarenhet hur viktigt det är med inkludering. Med sitt modevarumärke Lou Dehrot vill hon förändra världen.

Linn Wiklund Wandrup

Det var med sin examenskollektion 2017, Have a seat, på Textilhögskolan i Borås som hon landade. I sig själv, men även som designer. Efter många år på kryckor beslutade sig Louise Linderoth för att sätta sig i en rullstol – och upptäckte då problematiken med att bära jeans i sittande position. 

Louise Linderoth Foto: Permobil

– Allt förändrades när jag valde stolen. Jag kämpade på kryckor för att jag trodde att dörren till mode skulle stängas om jag inte förblev i stående position. Det är lätt att tro att saker inte är möjliga om det redan finns ritade mallar om hur saker och ting ska vara, säger Louise.

Kläder ska passa kroppen – inte tvärtom.

Hur förändrade det dig och ditt arbete?

– Jag fick helt nya perspektiv, min design blev mer personlig. I mitt arbete är den sittande kroppen central i alla steg i processen, från första inspiration till presentation och konsument. Ett nyckelord jag arbetat mycket utifrån är ableism (begreppet betyder med svensk översättning handikappdiskriminering, reds anm.) – lika viktigt som det är att lyfta diskriminering och fördomar som personer med funktionsnedsättning dagligen möter, är det att arbeta fram en estetisk tilltalande design som är funktionell, bekväm och har det lilla extra, säger Louise.

Beskriv din arbetsprocess?

– När ett plagg eller en kollektion ska tas fram gäller det att hitta den där harmonin, där funktion och estetik går hand i hand. Där de höjer varandra utan att jag behöver kompromissa. För mig handlar det om att vara uppmärksam längs skapandet, och inte vara rädd att göra nödvändiga justeringar när att funktion och estetik ska mötas.

Från Lou Dehrots jeanssamarbete med Gina Tricot. Foto: Lou Dehrot x Gina Tricot

Beskriv dig själv som designer? 

– Min design skapas utifrån egna erfarenheter. Det kan till exempel vara känslor kring att bli diskriminerad eller bedömd utifrån fördomar och förutfattade meningar. Jag har inte som mål att uppfattas som en aktivist, men jag har kritiska ögon på modescenen och ser en stor utvecklingspotential vilket jag gärna vill vara bidragande till. Jag vill öka representationen av kroppar. Det är så lätt att börja ifrågasätta sin kropp om något inte passar, men kläder ska passa kroppen – inte tvärtom.  

Hur ser du på modebranschen i dag? 

– Det pågår lite av ett moment 22. Det är svårt för mig att hitta sittande modeller hos agenturerna, men agenturerna har svårt att rekrytera eftersom efterfrågan är för liten. 

Jag brinner verkligen för att bekämpa fördomar, men vi behöver bli fler som sprider kunskap och ökar inkluderingen.

I sin senaste examenskollektion har Louise valt att låta kavajen stå i centrum. Who Chairs? (Don’t worry I’ll bring a ramp) sätter en tydlig ton, och med det blir det tydligt att Louise inte rädd är för att göra vad som krävs för att skapa förändring. 

– Materialet är taget från second hand-kostymer. Funktionen och budskapet leder estetiken. Kollektionen skulle jag beskriva som bold-proper, klassiska snitt möter inslag av punk, säger Louise.

Att sätta en tydlig ton är hon inte ensam om. Under årets modevecka i Australien skickades också ett tydligt budskap när Adaptive Clothing Collective visade upp kreationer från flera olika designer med kollektioner som inkluderade mode för alla. Modevisningen avslutades med att modellen Chloe Hayden gick ner för catwalken i en färgglad trenchcoat med citatet ”Fix the system, not me”. 

Modeller med olika handikapp på catwalken för Adaptive Clothing Collective på Australian Fashion Week 2022 i Sydney i maj tidigare i år.
1 AV 3
Foto: JAMES GOURLEY / AAP
2 AV 3
Foto: JAMES GOURLEY / AAP
3 AV 3
Modeller med olika handikapp på catwalken för Adaptive Clothing Collective på Australian Fashion Week 2022 i Sydney i maj tidigare i år.
Foto: TT

– Det gör mig väldigt glad att se att representationen ökar och att vi ser mer mångfald på modescenen. Det är viktigt att dessa initiativ kommer från personer med egna erfarenheter för att det ska bli så autentiskt och inkluderande som möjligt, säger Louise. 

Under sina år som designer har Louise hunnit med att få flera utmärkelser och hyllats av amerikanska Vogue. Hon har gjort flera samarbeten, bland annat med Gina Tricot där hon tagit fram jeanskollektioner. Förutom sin Masterexamen från Borås textilhögskola är Louise i detta nu också aktuell med ett samarbete med Permobil. 

– Det här är en enorm möjlighet att nå ut internationellt. Eftersom Sverige inte är speciellt stort och jag vill nå en så pass specifik målgrupp så känns det viktigt att kunna nå ut till individen, världen över. 

Louise Liljeroth i t-shirt med trycket ”My capability is not based on your assumption” Foto: Permobil

Samarbetet frontas av citatet ”My capability is not based on your assumption”, viktiga ledord för Louise som mer eller mindre representerar allt hon gör och vill göra. 

– Enligt forskare tar det inte mer än sju sekunder för oss människor att forma en uppfattning om någon annan. Jag brinner verkligen för att bekämpa fördomar, men vi behöver bli fler som sprider kunskap och ökar inkluderingen. Både andra i liknande sits som mig själv, men också viktiga spelare som kan hjälpa till att göra skillnad. 

LÄS MER Stjärnkocken Frida Ronge om framgångar och prestationsångest

LÄS MER Kajsa Bergqvist: ”Jag har nog varit rätt taskig mot mig själv”

LÄS MER Emma Green: ”Mentalt fokus är en fantastisk tillgång”