Författare, coach, lärare inom yoga och meditation: Ulrika Norberg har många strängar på sin lyra.
Författare, coach, lärare inom yoga och meditation: Ulrika Norberg har många strängar på sin lyra. Foto: Caroline Andersson

Yogaläraren Ulrika Norberg: ”Jag fintade bort mig själv och landade i en utmattning”

Om det är någon som borde vara ”försäkrad” mot utmattning så är det väl en person som jobbar som yoga- och meditationslärare? Men att det inte alls är så blev Ulrika Norberg varse när hon drabbades av utmattning. Sedan dess har hon blivit bättre på att ta sig tid för återhämtning. För DV skriver hon om att återhämtning inte är något vi kan ägna oss åt om vi tycker oss ha tid med det – det är en nödvändighet.
Damernas Värld

Vi har länge matats med föreställningen att vila är lika med ineffektivitet och att vara lat. Vi glorifierar görandet som vägen till himmelriket och missbedömer vikten av varandet. Att ha tråkigt förknippas ofta med att sakna både syfte och mening. 

Men vi ser även en ökning av passiv aktivitet där det är lätt att bli fast i virala världar som matar hjärnan och nervsystemet fulla med stimuli medan våra kroppar hamnar i ­stiltje. Detta energi­skifte av utmattade sinnen å ena sidan och understimulerade kroppar å andra sidan ligger till grund för mycket av den växande ohälsan. Men att bygga ett liv där vi prioriterar bort sömn och aktiv vila i tron att vi på så sätt hinner leva tio liv under ett liv är varken hållbart eller effektivt och leder inte till mer energi. Snarare tvärtom. En ruckad biorytm i ett ständigt uppkopplat liv leder lätt till hjärntrötthet, muskelsvaghet, matsmältningsproblem, huvudvärk, ledvärk och störningar i ämnesomsättningen. Kroppen är nämligen smartare än vad vi är och säger stopp. 

Jag är ett barn av min tid och fintade bort mig själv i livsbruset för tio år sedan – och landade i en utmattning. Min man var svårt sjuk, jag hade precis fött mitt andra barn, inget var lätt. Jag grät mig själv till sömns oftare än sällan, vägde 45 kilo och började tappa hår. Min läkare uppmanade mig att dra i bromsen. Jag skämdes, kände mig misslyckad och mitt inre kommenterade detta med: ”Men jag är ju yoga- och meditationslärare?” Ja, så är det. Även en person som har många verktyg och lever hälsosamt drabbas ibland av livet. 

Stäng av alla stimuli en stund och träna på att stanna upp.

Forskarnas mantra för att råda bot på stressnivån hos oss alla är återhämtning. För tio år sedan pratade få om återhämtning. I dag är det åtråvärt och något som förknippas med hög status, bland annat för att det är svårt för oss moderna människor att få in det i livet. Många jag träffar säger just så, att det är svårt att lägga till ännu en sak. Men har man inte tid att vila 4 x 10 minuter per dag (vid olika stunder över dagen) är utmattningen inte långt borta. 

Att vila, ha tråkigt, ta pauser och aktivera sig på sätt som ger energi snarare än tar, är alla former av återhämtning. Daglig återhämtning är en nyckelfaktor för att du ska må bra, kunna prestera och ha ett meningsfullt liv.  Återhämtning innebär att återta ett center där du kan knyta an till sinnena och återfå ett fokus. Stäng av all stimuli en stund och träna på att stanna upp, så du kan se, höra, känna, smaka och lukta med större uppmärksamhet. Återhämtning sporrar dina sinnen, sjuder in liv och energi och återknyter dig till ökad uppmärksamhet, klarhet och kraft.

LÄS OCKSÅ DV:s hälsocoach Ida B Olsson lär dig hitta lugnet med meditation 

LÄS OCKSÅ Emma Wiklund om vägen till träningsglädje och träningsformerna som får henne att må extra bra