Största framtidsspaningarna för 2021: mode, resor, inredning, skönhet, språk, dryck och kultur.
Största framtidsspaningarna för 2021: mode, resor, inredning, skönhet, språk, dryck och kultur. Foto: The Ode To/Jason Lloyd-Evans

Välkommen, du nya år! Så kommer vi att klä oss, semestra och snacka under 2021

Välkommen du nya år, du har varit efterlängtad. Damernas Världs redaktion spanar på vår samtid och framtid - vad tycker vi är viktigt, hur klär vi oss, hur semestrar vi och vad lyfter vi in i våra hem under 2021?

Landetlängtan i träskor

Världen blickar mot landsbygden när stan blivit en smitthärd - och det är inte konstigt att träskon nu klampar in på modescenen. Det rimmar bra med det bekväma modet, om du ändå vill lägga på några centimeter till din kroppshydda. Både Hermès och Stella McCartney erbjuder träskor för våren, så kanske är det dags att hämta hem dina ”trällor” för upputsning och låta dem göra en comeback? Eller så gör du som så många svenskar just nu gör, eller överväger att göra: flytta efter dina träskor till landet. När städernas utbud stängs ner och vi blir förpassade till våra hem så blir vår landetlängtan större, och det nya hemmajobbandet har öppnat helt nya möjligheter till distansarbete. För att inte tala om att de hundar som införskaffats under pandemin förstås skulle trivas bättre där. Utvandringen från stan har bara börjat.

–Jonna Bergh, chefredaktör

Träskor på Hermès catwalk för våren 2021.

LÄS MER: Vårmode 2021: modechefen listar säsongens trender, färger, mönster och plagg 

Ingrediens i rampljuset 

Skippa saltskräcken och fyll på med elektrolyter - och då inte bara i form av sportdryck, utan även i form av hudvård där magnesium, natrium, kalcium och kalium hjälper till att lugna huden och skydda hudbarriären. Det banbrytande hudvårdsmärket Drunk Elephant (vi hoppas att ryktena om att det kommer bli mer tillgängligt i Sverige under 2021 stämmer) var tidigt med att addera de små laddade mineralerna, men nu börjar även andra märken upptäcka fördelarna, speciellt för torr och känslig hud. För de hälsointresserade har magnesiumtillskott länge varit ett måste, men nu börjar man även se positiva effekter av andra mineraler, som kalium och det vanliga saltet (som tidigare varit så bespottat) bland annat för att stödja och skapa balans i binjurarna.

–Anja Skeppe Grahn, skönhetsredaktör

För de hälsointresserade har magnesiumtillskott länge varit ett måste, men nu börjar man även se positiva effekter av andra mineraler, som kalium och det vanliga saltet (som tidigare varit så bespottat) bland annat för att stödja och skapa balans i binjurarna.

Konsten flyttar in

Under pandemin har hemmafixandet peakat och byggvaruhusen blomstrat. Intresset för inredning har skjutit i höjden, liksom längtan efter äkta konst - på hemmaplan.

- Efterfrågan har ökat, inte minst för att folk börjar ifrågasätta sina konsumtionsval på ett annat sätt, säger Helena Carlberg, som driver onlinegalleriet The Ode To tillsammans med Anna Lukins.

- Det finns en ny hållbarhetstanke, där vi vill köpa färre saker och satsa på sådant som vi kan älska under en längre period. Vi ser en ny ung och medveten målgrupp som, på samma sätt som de kanske sparar pengar för att köpa en vacker kappa från Rodebjer, lägger undan pengar till ett konstverk.

- Det är också fint att allt fler vill stötta konstnärer och unga talanger som kämpar med att nå ut med sina verk.

Och vad är det då vi helst vill försköna våra hem med just nu?

- Det finns ett väldigt stort sug efter skulpturer, vi säljer faktiskt fler sådana än tavlor nu. Och en skulptur är ju det perfekta konstverket - du slipper köpa ram eller fundera på var på väggen det ska hänga. Det är bara att ställa fram den, så lyfter den rummet direkt.

–Nina Hampusson, redaktör för inredning mat och resor

Konst, här från The Ode To, blir allt mer populärt i pandemitider. Foto: MIKAEL LUNDBLAD / MIKAEL LUNDBLAD

LÄS MER: Så inreder du med konst – vackrare hem med proffsens knep 

På allas läppar

Vårt språk har, precis som allt annat, det senaste året präglats av pandemin. Nyord som coronafrisyr, karantänkompis och soffepidemiolog har duggat tätt, och trenden lär hålla i sig även 2021.

Ett ord som fått ny laddning den senaste tiden är det tidigare så beskedliga bubbla - både som substantiv och verb. Nästa år kommer vi troligtvis att uppmanas att stanna i våra små sociala bubblor, resa i familjebubblor och till sommaren bubblar vi med de närmaste i sommartorpet. Om vi inte har lyxen att inneha ett annat hett begrepp - immunitetspasset. Det som visar att vi har antikroppar eller, så småningom, är vaccinerade. Söker du en ny partner är antikroppsraggning det nya svarta. Med en eftertraktad immunitet höjer du dina chanser på singelmarknaden rejält.

Och som folk kommer att smyga framöver, när snor-skammen hänger över oss: smygklubba, smygspaa och åka på smygsemester - utan att lägga upp en enda bild i sociala medier. Men när alla näpna corona-bebisar föds lär våra flöden svämma över av post-pandemi-lycka (och gud vad vi önskar att vi får anledning att använda det nyordet ofta!).

–Nina Hampusson, redaktör för inredning, mat och resor

Mysiga modet tar över

Loungestilen är här för att stanna. I och med pandemin har vi blivit vana vid att gå klädda bekvämt, och den som ska undvika kollektivtrafiken och i stället promenera eller cykla behöver också plagg som ska vara lättburna och funktionella. Hoodies har blivit bästsäljare, och i vårmodet för 2021 fortsätter den bekväma trenden med snygga och bekväma myskläder. Den nya vardagsuniformen enligt Raf Simons första säsong för Prada är sweatsuiten, ett slags dressad mysstil med till exempel hoodie och kjol.

–Lisa Pettersson, modechef

Sweatsuit på Pradas catwalk för våren 2021.

LÄS MER: Håll stilen på hemmakontoret – 15 sköna mysplagg vi gärna klär oss i just nu 

Tid för inkludering är nu

Det är välkänt att modevärlden har en lång historia av att nästan enbart lyfta fram ljushyade utseenden och perspektiv. Men nu är förändringens tid här.

- Senaste tiden har det rått en stark trend att sätta svarta talanger framför kameran, men det är minst lika viktigt att verka för att placera kreatörer i produktionsledet och visa på en kreativ bredd. Inkluderande kommunikation handlar inte enbart om det som visas utåt, utan lika mycket om kontext och utformning, säger Afripedias Teddy Goitom.

Afripedia är en rekryteringsplattform som kopplar samman företag med svarta kreatörer. Responsen har varit överväldigande positiv berättar Rahwa Dagnew, talesperson och Head of social and community för Afripedia.

- Vi har haft ett enormt tryck sedan lanseringen i fjol och vi har redan arbetat med stora företag som Adidas och Spotify som har annonserat på plattformen, och nya tillkommer varje vecka. Våra kunder vill nå ut till en bredare målgrupp och vi möjliggör detta genom att koppla samman dem med svarta toppkreatörer från hela världen.

Hur ser framtiden ut för Afripedia?

- Vårt främsta syfte är att stärka och stötta kreatörerna i vårt community, så det hoppas vi på att kunna fortsätta göra, och även att fortsätta lyfta fram svarta förebilder för framtida generationer. Men Afripedia är även ett uttryck för vår samtid så det beror lite på hur långt vårt samhälle har kommit då. Vi hoppas på att inte behöva starta upp organisationer och projekt om tio år för att visa att representation är viktigt, det ska vara givet, men så länge vi anser att det behövs så kommer vi att göra vårt bästa för att bidra till en bättre värld.

-Marika Cederlund, mode- och ekoredaktör

I turistländer som Kroatien och Grekland produceras det väldigt mycket och bra vin, som i vanliga fall dricks upp på plats av folk på semester. Nu frigörs vinerna och går att hitta i Sverige.

Udda och lokalt i glaset

Medan det sociala livet krympt under 2020 har vårt intresse för mat och dryck vuxit så det knakat. Samtidigt gör bristen på turister att många turistländers vin nu distribueras utanför det egna landet i större utsträckning.

I länder som Kroatien och Grekland produceras mycket vin som i vanliga fall dricks på plats av folk på semester. Nu går de vinerna att hitta i Sverige.

- Håll utkik efter det mer udda både från nygamla vinländer i till exempel Östeuropa och från mindre producenter från udda ursprung i de mer kända vinländerna i såväl Europa som mer långväga, säger Sara Norell, ansvarig för sortiment, inköp och varuförsörjning på Systembolaget.

Ekotrenden håller i sig även i vinvärlden, på Systembolaget är närmare var fjärde flaska vin som säljs ekologisk. Allt fler vill också dricka närproducerat.

- Det är inte bara från andra delar av världen vi upptäcker nytt. Det svenska vinet har också fått en ordentlig skjuts framåt, berättar Sara Norell.

Och är du mer av en öldrickare är det inhemska utbudet större än någonsin och ökar stadigt.

- Sverige är ett av de länder som har flest småbryggerier per capita. För 25 år sedan fanns en handfull, nu är de flera hundra och finns i alla delar av landet.

-Nina Hampusson, redaktör för inredning, mat och resor

I Alf Tumbles senaste bok Vin med ny adress tar upp både den nya ekotrenden och producerande länder (inklusive Sverige) utanför den gamla vinatlasen.

Destinationshotellens tid

Om du har bilden av ett hotell som en plats där vi bara förvarar resväskan, sover och borstar tänderna är det dags att tänka om. Trenden går nämligen allt mer mot så kallade destinationshotell där själva hotellet är orsaken till resan. Ett par tidiga exempel var Treehotel och Ishotellet i Jukkasjärvi, dit folk vallfärdar för en annorlunda hotellupplevelse. De nya hotellen i genren är dock mer uppbyggda som små världar du kan träda in i och få allt du behöver för en stunds verklighetsflykt (vilket vi väl ärligt talat kan behöva ibland ...) Ett av de senaste tillskotten, med modernt tänk och tydlig storytellning, är Ellery Beach House på Lidingö strax utanför Stockholm.

-Jenny Bergquist, redaktionschef och kulturredaktör

Ellery Beach House är ett nytt destinationshotell.

LÄS MER: 7 svenska hotell för en perfekt staycation 

Framtidens doft

I slutet på 1800-talet uppfanns de syntetiska doftmolekylerna, och för första gången blev doft så billigt att producera att det blev tillgängligt för alla. Mycket lite har hänt sedan dess och de flesta parfymörer använder fortfarande en kombination av syntetiska och naturliga doftämnen, men nya verktyg börjar komma. Naturligt råmaterial är fortfarande dyrt och det är knepigt att få naturliga doftämnen att stanna på huden. Dock går trenden mot mer naturliga dofter och de stora dofthusen arbetar mot detta, både genom att förnya arbetsmetoderna och genom att tweaka naturliga material i labb.

Det senaste är att ta hjälp av artificiell intelligens för att mäta och öka kunskapen om hur vi faktiskt uppfattar en doft. Det gör att parfymörerna kan öka koncentrationen av en ingrediens eller para ihop den med något kompletterande som gör dess effekt mer kraftfull.

No Ordinary Scent är ett nytt svenskt doftmärke vars koncept går ut på att med hjälp av AI-teknik skapa skräddarsydda dofter. Det görs genom att man laddar upp personliga bilder som analyseras av algoritmer och matchas med komponenter från den så kallade doftpyramiden: topp, hjärta och basnoter. Användaren väljer ett namn till doften och receptet är sedan klart och blandas på beställning.

Vi spanar även att doftvärlden just nu rör sig inåt. Många skönhetsföretag stöttar organisationer som jobbar med psykisk ohälsa och mot stigmat kring det - allt fler dofter kommer att ha som syfte att minska stress och lugna, snarare än att förmedla en glamourös och sexig känsla.

–Anja Skeppe Grahn, skönhetsredaktör

No Ordinary Scent gör dofter anpassade efter dig.

Liveshoppingen är här för att stanna

Har du sett liveshopping-videor poppa upp överallt på sistone? Då är du inte ensam. Liveshopping har ökat lavinartat under det senaste året, något som inte minst märks av hos den interaktiva strömningsplattformen Bambuser, som var först med att lansera liveshopping i Europa hösten 2019. 

– I en liveshopping kliver man rakt in i sändningen och kan shoppa direkt via videon. Man kan även interagera med andra tittare och med personerna bakom kameran, vilka ofta är experter eller influencers. Dagens konsumenter förväntar sig en mer personlig shoppingupplevelse och liveshoppingvideor erbjuder just detta, säger Bambusers Sophie Abrahamsson.

–Marika Cederlund, mode- och ekoredaktör

Från liveshopping med svenska märket Stylein.

Teknologin flyttar in

3D-skanningar och digitala provrumsassistenter må låta high tech, men framtiden är redan är här. I den teknologiska eran står användarens behov i fokus – exempelvis erbjuder Weekday så kallad 3D-kroppsskanning, som är ett som ska ta fram jeans efter kundens kropp. Skanningen görs i butik och efteråt får kunden välja allt från passform till tvätt och tråd på en individuellt anpassad avatar. Jeansen skickas sedan till produktion och tar två till tre veckor att tillverka. H&M har i sin tur tagit fram en klädåtervinningsmaskin, Loop, stationerad i flaggskeppsbutiken på Drottninggatan 56 i Stockholm. Loops uppgift är att omvandla gamla plagg till sprillans nya. Maskinen bryter ned till textilfibrer och adderar råmaterial, varpå slutprodukten används för att skapa nya plagg. En trasig tröja kan alltså bli till en ny klänning! Utöver detta kan vi vänta allt fler spännande lösningar för både fysisk och digital shopping de kommande åren. Interaktiva provrum, AI-assistenter och snabbare leveranser med drönare är bara några utav dem.

–Marika Cederlund, mode- och ekoredaktör

3D-skanningar och digitala provrumsassistenter må låta high tech, men framtiden är redan är här.

LÄS MER: Ekoredaktören: ”Återvinning av kläder – miljöhjälte, eller miljöbov?” 

En ny stjärna tänds

Via danstävlingsprogrammet So you think you can dance, roller i tv-såpor och Broadway-musikaler har Ariana DeBose jobbat sig fram till en position som en av Hollywoods hetaste nya stjärnor. Redan nu kan vi se henne i Netflix-musikalen The prom - där hon spelar mot tungviktare som Meryl Streep och Nicole Kidman - och under 2021 gör hon rollen som Anita i Steven Spielbergs nya version av filmklassikern West side story. Ariana DeBose dansar och sjunger hela vägen till toppen!

-Jenny Bergquist, redaktionschef och kulturredaktör

Ariana DeBose är en av 2021 års starkast lysande stjärnor. Foto: FRAZER HARRISON / GETTY IMAGES GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Vildmarken kallar

Aldrig har the call of the wild hörts så tydligt som nu. Under 2020 slog fjällturismen alla rekord, och äventyret fortsätter 2021. Nya medlemmar strömmar till Svenska Turistföreningen (17 000 nytillkomna!), som märker att toppturer och norrskensupplevelser blivit extra populära i vinter. Friluftsfrämjandet har också kraftigt ökat sitt medlemsantal, och även andra branscher hakar på trenden. Till exempel börjar Naturkompaniet för första gången arrangera egna vildmarksresor i Norden i år - och intresset är skyhögt. Både kajakpaddling i Nordnorge och långtur på skidor i Sarek var fullbokade redan i september 2020.

-Nina Hampusson, redaktör för inredning, mat och resor

Norrsken och andra naturupplevelser lockar. Foto: / SOLENT NEWS / TT / SOLENT NEWS TT NYHETSBYRÅN

Rymden som testplats

Estée Lauder blir nu det första skönhetsmärket som gör en kampanj i rymden, och har skickat den senaste versionen av kultserumet Advanced night repair till den internationella rymdstationen. Anledningen är att man vill testa hur serumet presterar i den extrema miljön, men också för att man vill få bilder till sociala medier med jorden som bakgrund. Kostnad? Strax över en miljon kronor, ungefär samma summa som de annars behöver betala en influencer för några inlägg. Rymden är på väg att kommersialiseras och hudvårdsmärken som vill lyfta sin innovationsförmåga är med på rymdfärjan.

-Anja Skeppe Grahn, skönhetsredaktör

Hej då planering

Är det något vi har lärt oss av 2020 är det att saker inte alltid blir som vi tänkt oss. Vårresan med tjejgänget till Italien? Inställd. Sommarveckan med mormor i stugan? Avblåst. Men om vi ser bortom vår besvikelse, finns det möjligen något positivt i att vi behövt släppa greppet om planeringskalendern och kontrollen?

- Det är jobbigt att inse att vi inte har kontroll, och vi ska inte ignorera den känslan, men man kan också välja att försöka se det här som ett tillfälle att se andra möjligheter, säger Liria Ortiz, leg. psykolog och leg. psykoterapeut.

- Våra liv är annorlunda just nu, och för många kan det finnas något befriande i det. Det kan få oss att se på våra rutiner på ett nytt sätt, vilket i sin tur kan innebära att vi provar att göra saker på ett annat sätt än vad vi brukar.

Har man stora problem med att planer ändras och invanda rutiner ruckas rekommenderar Liria Ortiz att man påminner sig om att den situation vi lever i nu inte kommer att vara för evigt. Och vem vet: När allt är ”som vanligt” igen kanske vissa av oss har fått nya vanor som vi gillar bättre, och till och med har lärt oss att go with the flow lite oftare?

- Jenny Bergquist, redaktionschef och kulturredaktör

LÄS MER: Julia Frändfors: ”Jag skulle komma ut på andra sidan covid-19 som en upphöjd version av mig själv” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård från Emma S för endast 199 kr. Köp nu!