DV:s träningsexpert och hälsoinspiratör Ida B Olsson hittade en ny kärlek när hon bestämde sig för att ge cykling en chans.
DV:s träningsexpert och hälsoinspiratör Ida B Olsson hittade en ny kärlek när hon bestämde sig för att ge cykling en chans. Foto: Hanna Skoog

Rulla i gång träningen: DV:s träningsexpert Ida B Olsson ger sina bästa tips för livet på två hjul

Konditionsträning mår hjärtat och resten av ­kroppen bra av, men det behöver absolut inte innebära en ­löprunda. DV:s tränings­expert Ida B Olsson berättar om tjusningen med att susa fram på en racercykel – en träningsform som hon själv var väldigt tveksam till innan hon hade testat.  

Hannah Sjöström

Längtar du efter motion men känner att knäna säger ifrån? Kanske är cykling det perfekta alternativet för dig. 

– Det är ett härligt sätt att motionera och en skonsam träning för hela kroppen, säger DV:s träningsexpert och hälsoinspiratör Ida B Olsson, som cyklar flera mil i veckan. 

När Ida delar bilder eller filmklipp på Instagram från sina cykelturer överöses hon av kommentarer. 

– De skriver att det ser så roligt ut och alla vill veta hur man kommer i gång, vilken cykel jag har och så vidare. 

Ut på cykeltur, aldrig sur! Foto: Hanna Skoog / Hanna Skoog

Ida älskar att springa ute i naturen men hennes kropp klarar inte så många och långa löprundor som hon skulle önska, och därför har cykling blivit ett mjukare – men ändå svettigt – tillskott i hennes motionsrutin. 

– Det är perfekt för dig som till exempel får ont i knäna eller fötterna av löpning, säger Ida. 

Men när en kompis första gången föreslog att Ida skulle hänga med ut och cykla blev det inledningsvis tvärnej. 

– Jag var jätteskeptisk. Jag hade känslan att det bara var medel­ålders män i lycratajts som cyklade racer, och det kändes inte som min grej, alls. 

Det är perfekt för dig som till exempel får ont i knäna eller fötterna av löpning

Men så testade hon till slut att cykla på en lätt racercykel och upplevde en fartfylld tur som verkligen gav mersmak. Racercykeln väger betydligt mindre än en vanlig cykel och har smala däck, i motsats till en mountainbike som har kraftiga dubbdäck för att kunna köras i skogen. Racercykeln passar bäst för landsvägscykling på asfalt och är inte lika bra på grus eller i terräng. 

– Alltså, vilken skillnad det var från min vanliga damcykel. Det gick så sinnessjukt snabbt och för mig som älskar fart var det bara kärlek vid första ögonkastet. 

Säkerheten framför allt: glöm inte hjälmen. Foto: Hanna Skoog / Hanna Skoog

Ida uppskattar att cykeln är så pass lätt att man kan lyfta den själv utan problem, att det är enkelt att snabbt ge sig ut på vägarna och att det är en sport man kan utöva själv, om man vill. 

– Jag älskar friheten med cykling, att jag bara kan bestämma mig på morgonen och ge mig ut själv. Det är som kontemplation, förklarar hon. 

Ida bor i Båstad i Skåne där det finns många asfaltsvägar i närheten, och när hon var nyinflyttad såg hon cyklingen som en möjlighet att lära känna sin nya hembygd. I slutet av mars plockar hon ut racercykeln ur garaget och sedan cyklar hon ända till oktober. 

Men är inte cykling en ganska dyr materialsport? 

– Jo, det kan den vara, men det går att hitta många riktigt bra cyklar på andrahandsmarknaden. Ofta är begagnade cyklar precis lika bra. En ny cykel ligger på runt 10 000 kronor, men det finns ju galningar som köper cyklar för flera hundra tusen … 

Den snabba och lätta racercykeln ställs in efter din kropp, så att du har rätt höjd på sadel och pedaler, och vill man inte ha vanliga pedaler köper man speciella skor som ”klickas” fast i pedalerna. Detta kan uppfattas som lite läskigt, att man liksom sitter fast i cykeln, särskilt när man ska bromsa in och svänga. 

– Man får ta sig tid att lära känna cykeln och kan börja med vanliga pedaler. Sedan finns det ett annat steg och det är som korgar som man sätter fötterna i, det fungerar också. Man får bara lära sig att dra upp benen ordentligt när man trampar – det är jättebra allroundträning för hela kroppen. 

Jo, man får ta en paus om uppförsbacken är extra jobbig... Foto: Hanna Skoog / Hanna Skoog

 

Ida tipsar om att man ska ta sig tid att lära känna sin snabba cykel, och undvika alltför trafikerade vägar. Att hitta en säker sträcka som man kan nöta flera gånger är ett bra sätt att bli bekväm på cykeln. 

I början cyklade jag samma väg hela tiden, bara för att lära känna cykeln och mig själv på den.

– I början cyklade jag samma väg hela tiden, bara för att lära känna cykeln och mig själv på den. Och jag är noga med säkerheten på vägen och breder ut mig ganska ordentligt. Jag brukar ligga en meter från vägrenen för extra säkerhet. Det gör att bilarna lägger märke till mig och väntar med att köra förbi. Men allra viktigast är ju hjälmen, för man kan få upp sjukt hög fart och i en nedförsbacke kan man komma upp i 60 kilometer i timmen. 

Vad har du för tips till oss som tycker att cykling är tungt och att det är jobbigt att cykla långt? 

– Det är ju stor skillnad med en vanlig cykel, jag gillar inte heller att cykla långt på min vanliga damcykel. Men på en sådan här lätt cykel är det en helt annan grej – man låter bara benen gå. Jag brukar vara ute och cykla ungefär en timme, och efter en och en halv tröttnar jag lite och vill hem igen. Men man kommer så långt på en timme. Ibland cyklar jag längre men då har jag något mysigt fikastopp längs vägen för att få mer energi. 

Ida älskar friheten i cykling. Och farten! Foto: Hanna Skoog / Hanna Skoog

Förutom hög fart får man som nybörjare på racercykeln även räkna med träningsvärk i axlar och armar, eftersom man ofta håller krampaktigt i styret och vill ha kontroll. Det kan dessutom kännas lite i rumpan om det är många backar.

Vad är det bästa med cyklingen tycker du? 

– Cyklingen är frihet för mig, det är så härligt att bara kunna ta cykeln och ge mig ut. Njuta av utsikten, njuta av farten och få underbar motion som inte sliter på kroppen. När det går riktigt fort kan jag ­uppleva ”runner’s high”, en massa härliga endorfiner som susar runt i kroppen.

Dags för ett cykelpass med den vackra skånska naturen som kuliss. Foto: Hanna Skoog / Hanna Skoog

 

Checklista för cyklister

Ida tipsar om några saker som är viktiga när du börjar cykla racer.

• Hjälmen – den allra viktigaste accessoaren!

• Cykelbyxor med stoppning i rumpan: ”Jag rekommenderar det eftersom sadeln ofta är hård och liten.” 

• Okrossbara cykelglasögon som skyddar mot sol och vind. 

• Fleecefodrade tights kan vara skönt om du cyklar i minus-grader. 

• En väst är bra att ha, eftersom det kan bli kallt på bröstet.

• Cykeljacka med många fack för mobilen, plånboken, en bar eller toalettpapper, om du plötsligt måste ut i skogen och lätta på trycket. 

• Fingervantar kan vara skönt. 

• Buff runt halsen och pannband över öronen om det blåser ute. 

• ”Jag brukar cykla med enbart en hörlur i örat, inte två, för att jag ska höra trafiken.”

LÄS OCKSÅ Skidstjärnan Therese Johaug: ”Jag talade inte om för någon att jag tänkte sluta” 

LÄS OCKSÅ Ida B Olsson: ”Träna i synk med dina hormoner – och må bättre hela månaden”