Foto: Josefine Laul Laul

Designern Carin Rodebjer i stor intervju om sitt arbete och utvecklingen för märket: ”Rodebjer är ett barn som blivit stort”

Modeskaparen Carin Rodebjer vill få kvinnor att känna sig som den bästa versionen av sig själva. Marie Birde har träffat en svensk designer som varit sann mot sin vision sedan ­starten, men som ändå aldrig har slutat blicka framåt.

Hon är moderedaktörernas favorit, en prisbelönt designer och har en hängiven skara fans/kunder. Carin Rodebjer är modeskaparen som står stadigt när andra faller, låter sin egen energi och sina idéer sippra ner i tygerna och gör kollektionerna personliga. Därför är det lätt att bli en världsresenär när man klär sig i Rodebjer, en lite smartare person som lyssnar till sig själv i stället för snurrande sociala medier-karuseller, en människa som drömmer om en bättre värld. Målet är att få kvinnor att känna sig som den bästa versionen av sig själva. 

– En av mina kunder myntade uttrycket, berättar Carin Rodebjer. Hon sa: ”När jag bär andra märken känner jag mig brandad, men när jag bär Rodebjer känner jag mig som en bättre version av mig själv.” Nu är det ett motto som vi lever efter på kontoret.

Klänning av polyester/metalliska fibrer, 4 495 kr, Rodebjer. Jeans, Rodebjers arkiv. Pärlring av 18K vitguld, odlad pärla, diamanter ca 0,20 ctv, 1 800 kr, Kaplans. Övriga ringar, Carins privata. Foto: Josefine Laul

Samma kund kallade vid ett annat tillfälle klädmärket för ”upp­levelseindustri”. Det var när Carin nojade över att hon bidrog till konsumtionssamhället och miljöförstöring, men där i samtalet mellan modeskapare och användare växte insikten fram att om hon kunde ingjuta hopp, vila och nyfikenhet i folk, samtidigt som hon försökte göra kläderna så hållbara som möjligt så hade de nog ett existensberättigande trots allt. 

Just nyfikenhet och miljö har alltid varit ledord när det handlar om Carin. Hon är uppvuxen på en gård i Klinte på södra Gotland där hon tillbringade all sin lediga tid på en hästrygg ”för frihetskänslans skull”. Hon var ett med naturen, hittade sina egna vägar och förstod hur livet ska kännas när man älskar något. Det var den känslan som tog henne från Gotland till Stockholm för att leta efter något som skulle kunna matcha ridningen i rolighetsfaktor. 

”Jag ser upp till kvinnor som har modet att följa sitt inre trots att det är obekvämt”

På universitetet pluggade hon lingvistik och funderade över om hon kunde bli akademiker. 

– Men det kunde jag ju inte. Livet ska man leva, inte bara överleva och magpirret fanns inte bland orden. 

Nej, det var när hon sydde och skapade kläder till sig själv som passionen tog tag i henne. Stegvis började hon lita på att hon hade förmågan att lyckas med något som bara ett fåtal människor klarar av. Hon beskriver det som ett ”måste”, som det enda hon stod ut med. 

– Många tror att det handlar om mod att våga kasta sig in i den här världen, men för mig var det bara en ren längtan till äventyret.

Tidsandan hjälpte till. Under det sena 1990-talet sprudlade kreativiteten på gatorna. Ny musik, konst och mode poppade upp och gödde varandra. Carin minns det som att ”man bara gjorde”. Inga affärsplaner var nödvändiga. Hade man tur och träffade rätt lyftes man fram. Så att flytta till New York, ”försvinna in i en människodjungel” som hon säger, och suddas ut till en droppe i ett universum för att utveckla sig själv var nästa självklara steg. Designskolan Fashion Institute of Technology väntade, och en inflytt hos kompisen och illustratören Liselotte Watkins i hennes etta på Lower East Side. 

– Den tiden var superrolig. Vi var två unga tjejer som upptäckte storstaden och livet ihop. Vi hade inga pengar så vi tog långa promenader och tittade på folk. När man bär på en outsläcklig törst efter inspiration som vi två gjorde är New York en bra stad att leva i. 

Kavaj av, linne/bomull/polyeten, 4 495 kr, Rodebjer. Foto: Josefine Laul

Carin Rodebjer träffade nya, spännande människor som inte tyckte att det var någon big deal att starta eget modemärke. Hon beskriver det som om staden ”lyfte” henne och hon kunde släppa alla rädslor. Eftersom New York var lika nyfiken på de två svenskorna som de var på det amerikanska storstadslivet blev allt också ganska lätt. Carin stoppades på gatan av folk som undrade var hon köpt sina kläder, och när hon svarade att dem hade hon sytt själv var bollen i princip redan i rullning. Några av dem tyckte att: ”Bra. Då kan du ju sälja dem hos mig, i min butik.” 

– Det var en innerlig och ärlig uppstart, kan man säga. Jag anlitade mina klasskompisar för att producera en liten kollektion och bad Liselotte göra en logotyp. Hon skrev ”Rodebjer” på en lapp och det tryckte jag upp på ett långt satängband som syddes in i plaggen. 

Vänner, kunder och karriär – bilder ur Rodebjers universum

Carin med vännen Nina Persson på New York Fashion Week 2015, då de båda bodde i New York.
1 av 6: Carin med vännen Nina Persson på New York Fashion Week 2015, då de båda bodde i New York. Foto: ANDREW TOTH / GETTY IMAGES GETTY IMAGES NORTH AMERICA
 Backstage med sina modeller på New York Fashion Week 2006.
2 av 6: Backstage med sina modeller på New York Fashion Week 2006. Foto: TINA PAUL / CAMERA PRESS TT NYHETSBYR?N
 
Som uppskattad sommarpratare 2019.
3 av 6: Som uppskattad sommarpratare 2019. Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
 2005 vann Carin Rodebjer Damernas Värld Guldknappen.
4 av 6: 2005 vann Carin Rodebjer Damernas Värld Guldknappen.
 
Kronprinsessan Victoria i blommig klänning, med mönster av Gocken Jobs, från Rodebjers vår/sommar- kollektion 2019.
5 av 6: Kronprinsessan Victoria i blommig klänning, med mönster av Gocken Jobs, från Rodebjers vår/sommar- kollektion 2019. Foto: MIKAEL FRITZON/TT / TT NYHETSBYRÅN
 
Skådespelaren Meryl Streep i Rodebjer, tillsammans med kollegorna Eileen Atkins och Vanessa Redgrave.
6 av 6: Skådespelaren Meryl Streep i Rodebjer, tillsammans med kollegorna Eileen Atkins och Vanessa Redgrave. Foto: JOEL RYAN / AP TT NYHETSBYR?N

Var det självklart att märket skulle heta Rodebjer? 

– Eftersom jag inte tänkte efter var det bara Rodebjer som gällde, men om jag hade tänkt efter hade det definitivt funnits alternativ. Det finns ju ett värde i att ens efternamn inte är ens varumärke, speciellt om man är en privat person som jag faktiskt är. Min naturliga instinkt är att dra mig undan och pula med mitt. Jag vet inte om det beror på att jag är präglad av min uppväxt eller om det helt enkelt är mitt kynne. 

När hon kom hem till Sverige igen hamnade hon mitt i en yrvaken modebransch. Man talade om det svenska modeundret och hängde upp det på en rad uppstickare som Burfitt, Nakkna, Blank, Dedicated Followers of Fashion och Local Firm. Små modemärken som alla hade en unik röst. Carin Rodebjer tillförde en amerikansk livsenergi som matchades ihop med det svenska svala. 

”Jag är dålig på att göra normativa saker, jag vill bara göra mitt eget”.

– Jag brukar beskriva Rodebjers DNA som en passionerad minimalist eller en grundad maximalist. 

Redan då utmärkte sig Carin som visionär, en som talade om hållbarhet och ideal. Men hon använde också sin röst till att skapa ett universum runt varumärket, eftersom mode är så mycket mer än bara kläder för henne. När hon pratade om sina förebilder och ältade sina funderingar, eller hyllade kvinnan, fördjupade hon det personliga vänskapsbandet mellan modeskaparen och ”hennes kvinnor”. Den dia­logen som gör att Carin alltid är relevant och vet vad kunderna behöver. Kanske är det något som täcker en växande mage eller något fint som gör det uthärdligt att bära på en stor sorg. 

Så när Rodebjer växte till en sådan storlek att man håller sig med en flaggskeppsbutik gav hon det kreativa sökandet ett eget utrymme – Vaginan, ”grunden för allt” – i ett av de inre rummen. Det är där vi träffas för den här intervjun. Carin kallar det sitt andra hem och även om rummet i pandemi-tider fungerar mer som showroom och kontor har hon strösslat borden med böcker och vackra objekt, saker som behövs för att förhöja vardagen. Just kvinnorna har en viktig roll i Carin Rodebjers liv. Inte bara de hantverkande personer – mamman och hennes väninnor – som fanns runt henne i barndomen, utan också de hon fascinerats av genom tiderna. Tänk Gloria Steinem och Edith Piaf, kvinnor som aldrig format sig efter en norm. 

3 kvinnor om Rodebjer

Liselotte Watkins (illustratör/konstnär/formgiare/vän): ” 
Jag har aldrig haft koll, men det har Carin. Hon har också mer tålamod. Inte minst med mig. Carin är min storasyster. Hon är ett år äldre och därigenom klokare och visare. Hon var också under hela vår ungdom mycket mer populär vilket jag än i dag är lite sur över. Att hon byggde upp ett modeföretag finner jag inte det minsta förvånande. Det finns absolut ingenting som Carin inte kan klara av.”
1 av 3: Liselotte Watkins (illustratör/konstnär/formgiare/vän): ” Jag har aldrig haft koll, men det har Carin. Hon har också mer tålamod. Inte minst med mig. Carin är min storasyster. Hon är ett år äldre och därigenom klokare och visare. Hon var också under hela vår ungdom mycket mer populär vilket jag än i dag är lite sur över. Att hon byggde upp ett modeföretag finner jag inte det minsta förvånande. Det finns absolut ingenting som Carin inte kan klara av.” Foto: CARLOTTA MANAIGO
Vera Vitali (Skådespelare): ”Jag har burit Rodebjer på premiär, på ’duken’, på smällen och på stranden i Skåne, det säger något om hur jag alltid hittar mig själv i kläderna oavsett kontext. Det lekfulla i kombination med det klassiska och en fingertoppskänsla för vad som faktiskt sitter vackert på den kvinnliga kroppen, det upplever jag som en röd tråd i kollektionerna. Mötet mellan det lekfulla och det klassiska tycker jag återspeglas hos Carin som person.”
2 av 3: Vera Vitali (Skådespelare): ”Jag har burit Rodebjer på premiär, på ’duken’, på smällen och på stranden i Skåne, det säger något om hur jag alltid hittar mig själv i kläderna oavsett kontext. Det lekfulla i kombination med det klassiska och en fingertoppskänsla för vad som faktiskt sitter vackert på den kvinnliga kroppen, det upplever jag som en röd tråd i kollektionerna. Mötet mellan det lekfulla och det klassiska tycker jag återspeglas hos Carin som person.” Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN
 
Ulrika Nilsson (Var först i Sverige med att köpa in Rodebjer, till butiken Jus i Stockholm): ” Jag charmades av hennes övertygelse, hennes klara vision och inte minst passion för att skapa ett modernt modehus. När hon berättade om sin inspiration och sina musor kändes det helt självklart: Carin själv, kollektionen och inspirationen – allt blev ett. Som inköpare letar man efter äktheten, designen och passionen i perfekt harmoni, då vet man att det kommer att lyckas. Carin har lyckats att hålla sin linje, sin övertygelse och en tydlighet i sitt varumärke genom alla år, och ändå ständigt utvecklas. Det gör att hon och Rodebjer som varumärke är lika aktuella i dag som då.”
3 av 3: Ulrika Nilsson (Var först i Sverige med att köpa in Rodebjer, till butiken Jus i Stockholm): ” Jag charmades av hennes övertygelse, hennes klara vision och inte minst passion för att skapa ett modernt modehus. När hon berättade om sin inspiration och sina musor kändes det helt självklart: Carin själv, kollektionen och inspirationen – allt blev ett. Som inköpare letar man efter äktheten, designen och passionen i perfekt harmoni, då vet man att det kommer att lyckas. Carin har lyckats att hålla sin linje, sin övertygelse och en tydlighet i sitt varumärke genom alla år, och ändå ständigt utvecklas. Det gör att hon och Rodebjer som varumärke är lika aktuella i dag som då.”

– Nyfikna kvinnor som har modet att lyfta vissa ämnen och vågar följa sitt inre fast det är obekvämt är människor jag ser upp till. De som gör saker för att de måste och inte bara för att de vill. Man vill gärna förknippa mig med ”starka kvinnor” men stark är ju bara en dimension medan jag föredrar de många dimensionerna. Så kallad stark och så kallad svag är bara ytterligheter på samma skala.

När känner du dig själv stark? 

– När jag är på Gotland, vaknar och tittar ut och ser natur och känner min egen litenhet i det stora hela. 

När känner du dig svag? 

– När jag stressar upp mig, blir självupptagen och tror att allt hänger på bara mig. 

Förra året fyllde Carin Rodebjer femtio år, vilket skulle ha firats stort eftersom hon aldrig hyllat sig själv vare sig för alla sina år, sitt bröllop eller sitt barnafödande, men i stället blev det en liten familjär tillställning. Hon har vuxit upp nu och hon har gjort det med sitt modemärke vid sin sida. 

– Det fanns en tid när jag hade svårt att separera mig själv från varumärket, men så är det inte längre. För mig är Rodebjer ett barn som blivit stort. Länge var det en bebis som jag var tvungen att fösa framåt och presentera för folk, sedan blev det en bökig tonåring som jag var tvungen att hålla styrsel på, men nu börjar det bli vuxet på riktigt. 

– I och med det, och på grund av beslut som jag tagit medvetet och omedvetet har jag personligen nu hamnat på en lugnare plats. Nu känner jag mig klar att börja livet. Jag är ung i nästa fas. Redo för nästa upptäcktsresa. ”Du är i din andra blomning”, som en ayurvedisk läkare sa till mig. 

Är kläderna också i sin andra blomning? 

– Ja, det tycker jag. Företaget är stabilare och mognare, men varumärket har en evigt inneboende ung energi och nyfikenhet på samtiden. 

Tänker du ibland på framtiden för Rodebjer? 

– Ja, jag tänker att det ska fortsätta och vilja leva i nuet. Det kommer inte alltid vara jag som står bakom det, men jag hoppas att det blir en plats för dem som vill göra det så bra de kan. 

Har det hänt att du velat hoppa av? 

– Ja, gud ja, det har hänt hundra gånger! Jag älskar många delar av modebranschen: drivet i den och att passionerade människor från olika platser kan mötas i den världen. Det är fint att det finns en annan väg att gå om man inte är en superakademiker, men det är också svårt att se klart när man står mitt inne i modekarusellen. Det är hetsigt och stressigt och vi hinner inte med … Varken vi som är designer eller de som ska konsumera kläderna. 

Klänning av viskos, 2 295 kr, Rodebjer. Pärlhalsband av glas/sterling silver/rostfritt stål, 250 kr, Slic. Foto: Josefine Laul Laul

 

Även de män Carin levt tillsammans med har, så klart, varit viktiga både för henne och varumärket. Några av dem har involverats i företaget och gett henne intressanta insikter i områden hon inte trodde kunde vara spännande. Hennes före detta man introducerade henne för businessvärlden och fick henne att läsa biografier om Barack Obama, Elon Musk och Steve Jobs. Han gav henne också utrymme och gjorde inget motstånd när hon hade drömmar som hon ville realisera. Hon tackar honom för möjligheten att skaffa sig nya perspektiv i flytt nummer två till New York 

– Jag är som vilken människa som helst och tycker det är viktigt att de jag lever med förstår mig och accepterar att jag är så pass upptagen av mitt yrke. Det är viktigt. Min nuvarande man gör något helt annat. Han är läkare och kirurg så han syr också. Vi brukar säga att vi har handarbetet gemensamt. 

Hur inspirerar han dig? 

– Han inspirerar mig med sitt lugn och sin vilja att skapa något bra åt andra med sina kunskaper. Han har bland annat jobbat i Afrika. Jag tror också att jag bar på en längtan efter näring från annat håll. 

– Men de män jag levt med har varit oerhört viktiga för mig och mitt skapande. Det gemensamma för dem har varit att de accepterat att jag är en dålig fru! Jag är dålig på att låtsas och dålig på att göra normativa saker, jag vill bara göra mitt eget.  

Har du varit rädd för relationer på grund av det? 

– Jag har känt en stress över förväntningar. Jag avskyr förväntningar och vill bara vara i stunden. Är alltså definitivt inget fruämne. 

Men kanske kan hon klä sin man i stället? Länge har hon pratat om en framtida herrkollektion och att hjälpa de bra männen som inte vill förknippas med den traditionella mansrollen att hitta en ny identitet. Oavsett vilket och hur allt slutar så är Carin Rodebjer ändå för alltid den perfekta partnern till sitt modemärke. 

Du förresten, får man ha en favoritfärg som designer? 

– Man får göra vad man vill som designer. Men jag har nog ingen favoritfärg. Jag gillar färger i kombination med varandra på olika sätt. Nog är det det som Rodebjer handlar om: möten, saker som sätts ihop med varandra, balans. Det är min lilla mission: att bilda en bro mellan ytterligheter!

3 plagg som banat väg för Rodebjer

1. Kaftanen Agarve

Kaftanen Agave är en storsäljare som gjorts i många olika mönster och färgställningar.

– Den föddes på en strand i Miami där påfåglar strövade omkring fritt och man såg delfiner hoppa i horisonten. Jag tänkte att det var som min barndom fast fåren och hästarna var utbytta mot delfiner och påfåglar. Jag behövde ett plagg som passade värmen, mosaiken runt den vackra poolen och de exotiska djuren omkring mig.

2. Workwear-denim

Patchworkjeans ur höstkollektionen 2014, här på catwalken under New Yorks modevecka.

– Redan 2012 gjorde vi ett par byxor i ett patchworktyg som var hopsytt av gamla plagg. De byxorna var oerhört före sin tid och de som var nyfikna nappade på produkten och idén. Jag har använt dem så vansinnigt mycket. Jag blir glad av dem, för det känns bra att återanvända saker.

3. Kappan Odessa

Odessa är en populär Rodebjer-klassiker.

– Det härliga med den är att den har stylats och använts på så många olika sätt av kvinnor i alla möjliga åldrar. 

Vas från Rodbjers flagship-butik i Stockholm. Foto: Josefine Laul Laul

LÄS ÄVEN Rodebjers vårkollektion2021 : Här är alla lookerna!

Klicka på bilden och kom till vårkollektionen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård från Emma S för endast 199 kr. Köp nu!