Foto: COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.

Damernas Världs bloggare Emma Mattson: ”Jag älskar att svettas!”

Emma Mattson är bloggare på damernasvärld.se, men också bikramyoga-instruktör som älskar motion och långa promenader i skogen. Här är rutinerna som håller hennes hälsa på topp.

Träning, promenader och yoga 

Träning. För mig är träning den pusselbit som sluter cirkeln för att jag ska må bra – jag blir stark, glad och får en bra känsla i kroppen när jag rör mig. 

Promenader i skogen. Långa promenader gör mig lycklig bara av att tänka på. Jag finner ett lugn och får energi av att vara i naturen. Det är extra mysigt att gå med min son, Elliot, 2. Jag ser världen på ett annat sätt när jag är med honom. 

Ett pass på gymmet. Jag går inte till gymmet jätteofta, men tycker att det är väldigt roligt när jag är där. Jag älskar att stoppa i hörlurar, lyssna på 90-talsdängor och få en härlig, peppande känsla i kroppen. 

Inre välmående. Ett bra välmående får jag genom min yoga. Det är faktiskt vad yoga handlar mest om för mig. Visst är det även en jobbig fysisk träning, men den största delen är den mentala biten. Att vara här och nu med sin matta och sin vattenflaska. 

Bikramyoga. Känslan efter att jag har klarat ett 90 minuter långt pass i 40 grader är helt oslagbar. Jag känner att kan ta över hela världen! Det är så avkopplande att ha någon som säger till dig vad du ska göra varenda sekund av passet och jag kopplar bort allt som har med vardagen att göra. Jag älskar också värmen och att svettas. Passet handlar mycket om balans och att hitta de små musklerna man inte vet att man har. 

Matchande träningskläder. Jag tycker om att känna mig fin med matchande kläder, oavsett om det är en onepiece, tights eller shorts. För mig är det väldigt viktigt att kläderna sitter bra, är följsamma när jag rör mig. Komforten är A och O, men det gör så klart inget om kläderna dessutom är riktigt snygga. 

Sömn, kost och kosttillskott 

Sömn. Jag märker själv att jag sover bättre och djupare när jag har tränat. Och när jag inte har ätit middag alltför sent. Jag brukar försöka att tänka på att inte äta efter halv åtta. 

Kost. Jag föredrar fisk, grönsaker och bönor. Jag blir väldigt hungrig så fort jag kommer igång med träning och yoga, så  jag äter mycket och stora portioner.

 Kosttillskott. Jag måste fylla på med salt och elektrolyter när jag yogar, eftersom jag svettas så mycket. Då är kosttillskott ett bra komplement och jag köper Nutribiotic Essential electrolytes. Jag tar också L-Argiplex kvinna total varje dag.

 

Återhämtning, vardagspussel och familjetid

Återhämtning. En lång promenad i skogen med min familj eller yoga är det bästa sättet för mig att finna lugn och återhämtning. Det hjälper mig att tänka klarare och samla energi. Jag är inte en människa som kan lägga mig och sova mitt på dagen. Även om jag önskar det ibland.

Vardagspusslet. Livet och vardagen är tuff ibland, och saker blir inte alltid som man har tänkt sig. Det viktigaste är att inte vara så hård mot sig själv om pusslet faller isär. Man kan inte alltid styra över vardagen, speciellt när man har barn. Klanka inte ner på dig själv om det inte blir som du tänkt dig.

Tid med familjen. Jag prioriterar tid med familjen framför allt. Att få vara med min familj, bröder, mamma och pappa är superviktigt för mig. Jag blir lycklig, pigg och glad över att umgås med folk i min närhet. Det har varit väldigt tufft att hantera pandemins begränsningar.

Läs Emmas blogg här.  

Foto: COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.

Läs mer: Så ska du träna för din ålder.  

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård från Emma S för endast 199 kr. Köp nu!