ANNONS

Jogga med barnen

/

Familj

,

Pepp

,

Träning

,

Ja inte är det alltid så poppis när mami lägger fram planen för morgonen, dagen eller kanske kvällen för mysjogg.

Men jag gör ju det av kärlek!

Jag vet hur bra dom mår av det. Sedan är jag ytterst noga med att berätta om vilka effekter det ger och att vi aldrig pressar tider eller distans. Vi upplever kroppen och gör det med kärlek.

EA418F4D-B13B-4522-9DD7-2D39C345672E

Mysjogg en morgon på south Beach

För mindre barn under 12 skulle jag rek att du till en början joggar 300 m sedan ett kort stopp. Upprepa upp till kanske 1,5- 2 km första ggn.

Är det barn som är vana vid rörelse kan du jogga 500 m sedan stanna kort. Första gångerna ändå 1,5-2 km för att successivt öka. Det kan hända att barnet känner att den hade orkat mer. Toppen.  Precis det vi vill åt ! Att barnet är stolt över att ha gjort det. Att hen joggat och att hen får de goa endorfinerna efteråt och att hen kan längta till nästa gång.

F994D306-C290-4674-AC9B-4E09570B4EAC

Barnen får kondis snabbt. Tacksamt och de kan själva känna det! Stella frågade mig en dag 2018 om hon fick följa med. Våren 2019 startade vi MiniRunners och hon springer snart om mig den lilla!:)

Låt barnet bestämma fart och 9 bra peppande kommentarer och 1 lite mer ”kom igen nu”. Att vikten alltid ligger vid ” wow va stark du ser ut”, ”vilka snabba fötter du har”, ”tänk att du kan peppa mig att orka”.

Barnet kommer gnälla. Mina är vana löpare och gnäller ofta. Men det brukar släppa efter ett tag. Även att jag kan påminna dem om hur de mådde innan mot efter. Är det en väldans gnällig dag kortar jag ner passet eller tar fler pauser.

Barn är skapta för rörelse. Det är inte farligt för dem att springa. Tvärtom. Deras kropp mår bra av det.Kondition och starkt hjärta kommer inte gratis för någon.- inte heller barn.

Barn gör som vi gör. Mina har varit med mig från Dag1. Först i vagnen ( nej jag hade ingen cool löpvagn det gick bra ändå) sedan på cykel brevid och nu med mig då och då.

5BEBA9A0-BF39-4265-9671-9B1517ADF6B2

Att få uppleva löpning och natur tillsammans är en ynnest!

Barn har en tendens att vilja springa intervall. Det är superkul att lägga in som en belöning. Att de får kuta av sig. Värm upp med 5-8 min sen kör mellan lyktstolpar eller bara små rusher. 5-7 st. De älskar det! Sen jogga sakta hemåt igen .

Barn kan inte riktigt bilda mjölksyra på samma sätt som vuxen därav är de bättre på att rusha än att hålla ut. Så ofta behöver man hjälpa dem hålla långsamt tempo så de orkar lite längre än 75 m:)

Gör det hel till en mysig upplevelse. Prata om det innan, fråga om hen vill välja runda. Plocka fram kläder ihop och under rundan planera för myset efteråt.

Vi joggar ibland till en punkt och äter typ frukost sen joggar hem. Det motiverar barnen väl. Ibland joggar vi till ett fik på vintern, tar en kopp varm choklad och joggar hem igen.

4C372462-2E39-4EB2-8D37-12F1C16819A0

Jogg 3 km. Stopp för frukost. Sen hem igen

Löpning är härligt roligt och givande. Skapa den känslan med ditt barn så ofta du vill och hinner!

AA7C7736-2C7B-44A2-8620-8BB8A4452F8D

Så tacksam under rundan. Att vi är friska och kan jogga tillsammans !

Vill du lära dig mer eller bli coach? Kolla in vårt @minirunners vetja !

Kram kram

Ida

6

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00