ANNONS

Tips för att få lite ljus i höstmörkret

/

Pepp

,

Hej små glitterpinnar!

Ja nu är det bra mörkt. Det började ljusna vid 6:45 imorse. Då var jag och Anna på fredagsmilen och hade kommit nästan halvvägs när vi fick sedan hela sista biten bevittna en makalöst vacker soluppgång.

Vi joggar till Norrviken genom byn sedan tar vi strandpromenaden hem. Då får vi havet hela vägen sista halvan. Det är som ren belöning att tassa där.

3D80D7C9-6656-4C25-B56C-D8DB5D67E0A6

06:50 imorse. Bild tagen av Anna

Men inte alla morgnar är ju sådär härliga nu. Å morgonjoggen blir inte varje morgon för mig iaf. Det är kolsvart och så skönt i sängen. Det är lätt att känna en tyngd hela tiden och jag lovar dig att alla känner vi så just nu eller kanske om ett tag. Då är det om möjligt ännu viktigare att vara snäll mot sig! Att ta hand om alla delar och tanka med näring inifrån och ut.

Igår hade jag möte på möte på möte. Så innan jobbet tog jag en kort promenad och sedan mellan alla möten kilade jag ut en 5-10 min för att andas och röra på benen.

Däremellan bra näringsrik mat, kaffe, vatten och te för att tanka energi på insidan. Det är så lätt att missa ett mål eller bara kötta på vid datorn och tänka att man klarar sig utan allt det där med mat. Men poff så kommer sockersuget som ett brev på posten och du bara ”måste” ha energi. Så chokladbiten eller kakan slinker ner utan att du ens egentligen njuter av den.

A0E6E75A-61DE-4A94-9066-C64CDBF9CEE0

En kaffe på lunchen och en promenad till fiket för att köpa den och sen hem igen. Jacka HM. Brillor gamla Saint Lauren

Klart du ska äta kaka och choklad ibland. Men det sockret som ersätter ett annat egentligt behov är så onödigt och det ger dig än sämre energi för att hitta ljuset i tyngden.

Så även om du hatar mig lite nu… Kanske kan du ta några av tipsen och följa dem . För DIN skull vännen. Bara för din skull. Jag och du vet att du mår bättre då.

  • Ta korta promenader så ofta du kan. Blir en promenad- detektiv. Kolla var på dagen du kan ta dig ut en kortis.
  • Andas några djupa långsamma andetag flera gånger per dag. Ha en kollega till hjälp så ni påminner varandra eller ställ timer på mobilen.
  • Drick vatten och te under dagen. Kaffe mellan varven men inte bara kaffe.
  • Släpp käkarna, axlarna och magen. Låt dem vara avslappnade mer än spända.
  • Planera maten så du äter näringsrikt.
  • Gå lägg dig i tid. DU behöver kanske fler timmar nu än på sommarhalvåret. 7-9 h är optimalt.
  • Kanske stryka något varje helg för att istället bjuda in mer tid till återhämtning. Bara läsa en bok, ta ett bad, en yinyoga.. Man får säga nej till annat för att säga ja till sig själv.
  • Umgås och var social med de som GER dig energi. Som du känner dig glad och pigg av
  • Se över din skärmtid.
  • Var snäll mot dig. Välj ut vad som är prioritering och viktigt just nu. Ta det andra sen.
795AB084-ACD2-4378-B87C-4C63AC3F7DEB

Kvällsdoppet igår alltså!!

Ta hand om dig så kommer de andra må gott också.

Kärlek o hopp om en fin helg

Ida

9

Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Du som kommenterar är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver.

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy och regler för kommentarer.

© Bonnier Magazines & Brands AB i samarbete med AB Kvällstidningen ExpressenTelefon: 08-736 53 00