Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
ANNONSInnehåll från Preem

Lars genidrag fick storbolagen att investera miljoner

Lars Stigsson, kemist och entreprenör.

Det skulle kosta 300 miljoner att förverkliga den svenska kemistens idé.
Pengar som han inte hade. Nu förändrar hans uppfinning världen.

Extern länk: Så ska den svenska skogen rädda landsbygden

 

Kemisten och entreprenören Lars Stigsson var en gång i tiden en liten kille i Småland som hade svårt att sitta stilla i skolan.

– Jag hade verkligen myror i brallorna. Man skulle nog kunna kalla mig en busunge. Kanske har jag någon sorts bokstavskombination. Det vet jag inte, säger han.
Överskottsenergin har han använt under hela sitt vuxna liv för att starta olika företag. Men det var först i 50-årsåldern han kläckte idén som gjorde honom både prisad och ekonomiskt oberoende.

– Jag hade jobbat i skogsindustrin under många år. Först utvann vi växtsteroler från talloljan, en produkt som många åtrår eftersom den bland annat kan användas för att sänka kolesterolhalten i blod. Parallellt fick jag en tanke om att man skulle kunna använda fettsyran i talloljan för att göra biodiesel, säger han.

"Det skulle kosta 300 miljoner att bygga fabriken"

Som den entreprenör han är tog Lars Stigsson saker i egna händer och började titta på hur man kunde bygga en fabrik för talldiesel i Piteå.

– Jag anställde en labbpartner, Valeri Naydenov. Vi kompletterade varandra. Han hade molekylfokus och jag målfokus. Det blev många sena nätter, säger han.

Han bildade bolaget SunPine AB och tillsatte också en vd, ansökte om ett miljötillstånd och tog fram ett affärskoncept.

– Jag förstod att det skulle kosta 300 miljoner att bygga en fabrik som kunde tillverka talldiesel. Den sortens pengar hade inte jag, säger han.

Talldiesel låg helt rätt i tiden

Men det stoppade inte Lars Stigsson. På kort tid hade han tre stora bolag redo att investera i projektet. Och bara fyra år efter att han kläckte idén stod SunPine-fabriken färdig under 2010 och de första leveranserna av talldiesel skeppades till Preem.

– Det gick rekordfort. Jag fick ett drömteam i form av Preem, Sveaskog och Södra som delägare i SunPine. Det visade sig att talldiesel låg helt rätt i tiden. Det fanns en stor drivkraft från politiker och samhälle att skapa förnybart fordonsbränsle från skogsråvara, säger han.

Efter en del ombyggnader de första två åren gick fabriken med full kapacitet 2013. En världsnyhet som idag betyder att utsläppen av fossil koldioxid varje år minskar med 250 000 ton. Idag levereras även ca 25 000 ton tallharts från anläggningen varje år.
Förra året tilldelades Lars Stigsson och hans partner Valeri Naydenov Polhemspriset för sin uppfinning.

– SunPine-projektet blev väldigt lyckat för alla inblandade och jag är naturligtvis otroligt stolt över att ha tagit emot den finaste utmärkelsen en ingenjör kan få. Det var verkligen kronan på verket, säger han.

"Jag har fått mycket hjälp av Preem"

Idag levererar SunPine över 100 000 ton talldiesel per år. En kapacitet som kommer att ökas med 50 procent när en ny produktionslinje öppnas 2020.
Lars Stigsson är tacksam för all hjälp han fått på vägen:

– Så många har varit med och bidragit med kompetens. Inte minst har jag fått väldigt mycket hjälp av Preem. Jag har ju min bakgrund i skogsindustrin, men att framställa talldiesel är ju främst en oljeprocess och där har vi fått all expertiskunskap vi har kunnat önska från Preem-gänget, säger han

En del tveksamma till att använda rester från skogen

En ny undersökning från Preem visar dock att 40 procent av svenskarna är tveksamma till att använda rester från skogen till att framställa bränsle.
Vad tänker du kring det?

– Jag tror faktiskt att man är skeptiska på grund av något så enkelt som allmän okunskap. I Sverige sköter vi vår skog fantastiskt bra. Vi använder mer skog än vi någonsin gjort men samtidigt växer mer skog än någonsin. Skogen måste brukas och skötas. Det är en koldioxidsänka av guds nåde, ger goda exportintäkter för landet och är viktig för sysselsättningen för stora delar av Sveriges befolkning, säger han.

Han tror kanske att folk är oroliga för att de tror att man skövlar skogen.

– Det är helt felaktigt. Vi skövlar inte skogen för att göra bränsle utan använder rester från skogsindustrin i SunPine. Skogsindustrin som sådan bidrar både till att minska växthuseffekt och ger oss en viktig exportintäkt som i sin tur bidrar till välståndet i Sverige, så att vi har råd att satsa på vård skola och omsorg, säger han.

 

Extern länk: Det bruna pulvret som får forskarna att jubla


Om talldiesel:
- Produktionen av råtalldiesel och tallharts sker i det Piteåbaserade bolaget SunPine.
- Råtalldieseln processas vidare på Preems raffinaderi i Göteborg, där det blir tankfärdig förnybar diesel av högsta kvalitet.
- SunPine producerar idag ungefär 100 000 kubikmeter råtalldiesel per år och håller på att investera i ny anläggning för att öka produktionen med 50 procent till år 2020.